«Без мене мене одружили»: кому тепер платимо за газ і як не заплатити двічі

Так склалося, що комунальні платежі завжди були суттєвим ударом по кишені українців. Додати нинішню повномасштабну війну і тотальне подорожчання «всього на світі» – і платіжки стають справжньою щомісячною карою. А за газ їх у липні почали приносити ще й дві. А комусь – і двічі. І реквізити, кажуть, треба брати нові, і постачальник уже інший… Обуренню людей немає меж – що це, навіщо і невже з нас знову хочуть «здерти втридорога» і додати проблем. У «Нафтогазі» вже дали певні роз’яснення. Про що вони і чому люди мимоволі залишилися у боржниках – розбиралася «Шполяночка+».

«Без мене мене одружили?»

У червні мільйони українських домогосподарств отримали дивні платіжки за газ. Тепер вони мають нового постачальника, який надсилатиме їм дві квитанції, пояснили у «Нафтогазі». У більшості споживачів уже тут виникло логічне питання – а чому це пояснює «Нафтогаз» і що робити, якщо вже заплатили, як завжди.  

За наявною наразі інформацією, за червень 2022 року ГК «Нафтогаз» сформував вже понад 12,3 мільйона квитанцій за газ. Така велика кількість пояснюється тим, що нові рахунки отримали ті споживачі, які втратили попереднього постачальника й отримали нового в особі того ж «Нафтогазу». Так наприкінці червня люди і дізналися, що з 1 травня газ їм постачає вже зовсім інша фірма. 

Як це розуміти? За інформацією того ж «Нафтогазу», більшість постачальників блакитного палива, в тому числі й «ЧЕРКАСИГАЗ ЗБУТ», більше не могли виконувати свою функцію через брак ресурсу.

Представник департаменту маркетингу та роботи з клієнтами ГК «Нафтогаз України» Галина Русаневич пояснила агенції УНІАН, що для компанії отримання у обслуговування майже десяти мільйонів споживачів також стало несподіванкою.

Клієнтська база «Нафтогазу» збільшилась у п’ять разів, тому вийшли затримки із платіжками.

– З 1 травня ми почали передавати газ цій кількості споживачів. Це рішення «Оператора ГТС», вони фактично «заднім числом» перевели клієнтів постачальнику останньої надії – «Нафтогазу». Для  компанії це була несподіванка. Ми дізнались про це 10 червня,  – сказала вона.

Русаневич підкреслила, що саме попередні постачальники за три доби мали попередити своїх споживачів, що у них немає газу для подачі населенню.

Однак не попередили, а частина споживачів традиційно вже заплатила за травень попередньому постачальнику тому, що просто не знала про зміни і нових платіжок ще не бачила. Тепер їх принесли аж дві, та ще й вийшло, що із заборгованістю. Для бабусь у селі із мізерною пенсією та і загалом для пересічного українця це справжній шок. 

УНІАН також оприлюднила роз’яснення від представників компаній, які працюють під брендом «Твій Газзбут». Виявилось, що і для них масова міграція споживачів була несподіванкою, про яку дізнались тільки 8 червня.

У компанії також повідомили, що виставляли рахунки за травень тільки тим споживачам, у кого були борги на кінець квітня.

– Ми вже не перший раз заявляємо, що ТОВ «Твій Газзбут» не виставляв своїм клієнтам – побутовим споживачам рахунків за спожитий у травні природний газ. Паперові та електронні рахунки у червні отримали лише ті побутові споживачі, які мали заборгованість перед нашою компанією за спожитий газ станом на 30 квітня 2022 року, тобто до зміни постачальника, – сказали в компанії.

Проте люди стверджують – платіжки вже і отримали, і оплатили. Так і виникла заборгованість.

То кому ж платити і як повернути переплату?

Несподіванками несподіванками, а платити двічі не хочеться. І переплату хочуть повернути усі. Отже, по порядку. Рахунки за спожитий у травні та наступних періодах газ таки мають бути сплачені все ж до «Нафтогазу». На цей момент автоматичний переказ коштів між компаніями не передбачений. Тому аби повернути переплачені кошти, потрібно буде звернутися з цього приводу з письмовою заявою до попередньої газопостачальної компанії, тобто до представників ТОВ «ЧЕКАСИГАЗ ЗБУТ». 

До заяви треба подати: копію паспорта власника особового рахунку; копію ідентифікаційного коду власника особового рахунку; довідку з реквізитами карткового рахунку з банку (або виписку з Приват24), із зазначенням IBAN, МФО, ЄДРПОУ банку;  квитанції про оплату за природний газ за період, коли виникла переплата.

 Переплату мають повернути за 14 днів. Хоча в умовах воєнного стану терміни можуть бути довшими. Важливо також те, що кожен споживач має отримати номер особового рахунку в «Нафтогазі». 

Як тепер звітувати?

Окрім переплат, в українців виникло багато питань до нового постачальника «Нафтогаз України»: як передавати показники лічильника, відслідковувати нарахування та відповідно сплачувати за газ.

– Як білка в колесі: щоб зареєструватись в особистому кабінеті, треба знати номер рахунку. Щоб дізнатись номер рахунку, треба знати ЕІС-код. Отримати той код можна в особистому кабінеті поточного постачальника, а поточний постачальник це хто – «Нафтогаз»? – запитують обурені споживачі.

У компанії пояснили: номер нового особового рахунку можна запитати у компанії через чат-бот, по телефону або в Facebook. Реквізити для оплати доступні в контактах на сайті. Також реквізити для оплати вже змінені у «Приватбанку», «Монобанку» та інших фінансових установах.

Якщо людина все ж хоче отримати платіжку, вона може зареєструватися в особистому кабінеті на сайті my.gas.ua. Пенсіонерам, які не користуються смартфонами, їх доставлятиме «Укрпошта». Саме на листонош нині і обрушилася «хвиля народного гніву». От тільки платіжки друкують не вони. 

Передавати показники лічильника потрібно, як і раніше, місцевому облгазу з 1 по 5 число кожного місяця. Адже зміна газопостачальної компанії не є зміною оператора газорозподільних мереж (облгазу), який проводить облік газу.

Чому їх дві?

Мало того, що платити іншому постачальнику – українців здивували ще одним сюрпризом – квитанцій цього місяця аж дві.  Про те, що їх побільшає, попереджали ще у червні. Однак передбачувано, що шокувало це споживачів уже по факту. 

Отже, що це за дві платіжки? Перша буде безпосередньо за спожитий газ, а друга – за розподіл газу. У «Нафтогазі» кажуть, що дві платіжки – це нормально, і за плату газу та його доставку розділили ще з січня 2020 року в межах реформи газового ринку. І додали, що так тепер буде завжди, і що цей платіж не новий і не додатковий, а по закону.

До речі, сума у другій квитанції  – та, що за транспортування – в кожному регіоні відрізнятиметься. Різною вартість буде навіть на Черкащині: у ПАТ «Черкасигаз» це 0,684 грн. за 1 м³ (з ПДВ), а для ПАТ «Уманьгаз» – 2,340.

Щодо тарифу, то один кубометр газу зараз коштує 7,96 грн.

Сума доставки всюди різна, бо залежить від об’ємів спожитого блакитного палива. За основу беруть об’єм використаного палива за попередній період, тобто у 2022 році це період з 1 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року, далі його ділять на 12 та множать на тариф місцевого Оператора ГРМ.

Слід зазначити, що існують певні мінімальні обсяги споживання газу, тому якщо споживати менше них, то все одно доведеться заплатити встановлений мінімум для конкретного об'єкта споживання.

Група споживання газу визначається під час підписання договору (в залежності від підключених газових пристроїв: газова плита, газовий котел, водонагрівач) та фіксується в договорі на розподіл газу.

Що робити, якщо нова платіжка не прийшла?

За газ можна заплатити онлайн. Для цього вам треба дізнатися свій новий номер особового рахунку. Він складається з девʼяти цифр.

Зробити це можна в чат-ботах GasUa у Telegram або Viber, NaftogasGasSupply у месенджері Facebook або в контакт-центрі ГК «Нафтогаз України».

Для цього необхідно ввести ЕІС-код. Це персональний газовий номер, який складається з 16 символів (латинські літери та цифри, наприклад, 11XX22A123456789). EIC-код можна знайти на рахунку за розподіл або постачання газу. Після цього необхідно зареєструватися в особистому кабінеті MyGasUa, ввівши логін та пароль.

В особистому кабінеті представлена вся інформація про умови тарифного плану, стан рахунку та можливість сплатити за газ онлайн.

Єдине, що за словами фахівців зберігається – пільги та субсидії. Вони мають перейти від одного постачальника до іншого автоматично. Українці, зокрема і шполяни, у соцмережах активно скаржаться на нововведення. Мовляв, як так, людей без їх відома автоматично перевели на іншого постачальника, а кошти автоматично перерахувати між компаніями не можуть? На думку інших, це нібито робиться задля того, аби не повертати кошти. Бо ж люди похилого віку, а особливо у селах, не всі можуть прочитати оголошення в інтернеті, поїхати в районний центр, щоб написати заяву і так далі. Тобто фактично вони заплатять двічі. «Ми заплатили, а вони хай за ці гроші воюють між собою» – зауваження справедливе. 

Однак у нинішніх реаліях відстоювати доводиться все, навіть своє право не переплачувати. 

Підготував Сергій Зубатов