Нещодавно Харківський інститут соціальних досліджень, Міжнародний фонд "Відродження" та Лабораторія журналістики суспільного інтересу дослідили ставлення українців до інформації про перебіг епідемії коронавірусу та вакцинації від COVID-19. Зокрема – рівень довіри до інформації, яку озвучують певні інституції та організації. В трійці лідерів за рівнем довіри опинилась церква.
За рівнем довіри українців церкви поступились лише громадським та міжнародним організаціям. І водночас "обігнали" ЗМІ – як західні, так і українські – місцеву та центральну владу, міжнародні фонди та політиків. З огляду на такий рівень довіри "Українська правда" звернулась до глав церков і духовних лідерів релігійних громад з проханням пояснити своє ставлення до вакцинації проти коронавірусу. На прохання редакції відгукнулись представники ПЦУ, УГКЦ, Римо-католицької церкви в Україні, Духовного управління мусульман України "Умма" та юдейської громади Києва. З УПЦ МП встановити контакт, попри кількаразові дзвінки та офіційне звернення, не вдалось.
Православна церква України. Митрополит Київський і всієї України Епіфаній
"Ніякої суперечності Божим заповідям вакцинація не несе"
Православна церква України ставиться до вакцинації, зокрема, від коронавірусу, відповідально. Уявлення про те, що церква начебто не є прихильною до вакцинації, сформувалися, мабуть, під впливом різноманітних брошур і книг "страшливого" характеру, які в 90-х і на початку 2000-х активно видавалися у середовищі, наприклад, Московського патріархату.
У цілому, страх та недовіра до вакцинації пов’язані зі значним рівнем недовіри до державних інституцій – і не лише в Україні – помноженим на засилля неправдивої інформації та конспірологічних теорій. У людей бракує навичок інформаційної гігієни.
Я особисто і наші церковні ЗМІ вже неодноразово публічно позитивно висловлювалися щодо вакцинації. Щодо релігійної складової наша позиція однозначна – ніякої суперечності Божим заповідям, засадам християнської віри вакцинація як медична процедура не несе.
Однак, наше загалом позитивне ставлення до вакцинації не може означати підміну відповідальності. Адже за якість та ефективність препаратів, правильність процедур тощо відповідальність лежить не на церкві. Водночас церква не буде зобов‘язувати чи примушувати до вакцинації ані духовенство, ані парафіян. Питання вакцинації не є релігійним, це суто медичне питання – зміст якого мають доступно роз’яснювати фахівці-медики.
Особисто я планую дослухатися порад лікарів та зробити щеплення, коли буде така нагода. А співгромадян закликаю бути відповідальними й свідомими того, що питання вакцинації не є лише особистим – воно напряму стосується здоров’я всього народу й життя наших ближніх.
Українська греко-католицька церква. Блаженніший Святослав
"Вірити у світові змови – приватна справа. Але це не має нічого спільного з вченням церкви"
Уявлення, що церква є проти вакцинації – хибне. Існують певного роду кола, які перебувають під впливом різних псевдонаукових уявлень про вакцинацію. Але церква, перш за все, будує своє ставлення до вакцинації на основі наукових доказів.
Сьогодні ми не знаємо світу без вакцинації. Світ, у якому ми живемо, виник внаслідок тих чи інших запобігань людства перед поширенням особливо небезпечних захворювань. Вірити у світові змови є приватною справою, але це не має нічого спільного з вченням церкви, якого притримується християнство.
Страх перед вакцинацією проти коронавірусу є цілком природним, адже вакцина є чимось новим і до кінця невивченим. Її винайшли в рекордно короткий термін, і люди мають підстави сумніватися в її ефективності, мати певні особисті страхи.
Вакцинація є особистою справою кожної людини, вона має бути добровільною. Навіть за офіційного підтвердження, що вакцина є безпечною та доступною, держава має лишити людині простір особистої свободи. Не можна насильно нав’язувати будь-які ліки.
Наші священики у справі вакцинації закликають слухатися лікарів – у цьому питанні ми є абсолютними партнерами наших медиків. Якщо медичних показів для уникнення вакцинації немає, тоді потрібно вакцинуватися. Це стосується не тільки коронавірусу, а також й інших захворювань, які сьогодні можуть бути небезпечними для здоров’я.
Особисто я маю всі щеплення, які роблять у дитячому віці. Останнє робив кілька років тому – від грипу. Це абсолютно нормально сучасній людині користати з такої нагоди, щоб себе захистити від захворювань.
Коли вакцина від коронавірусу буде для мене доступною як для священнослужителя чи людини, яка має певний вік, то очевидно, я пристану на таку пропозицію.
Римо-католицька церква в Україні. Єпископ Віталій Кривицький
"Папа прийняв вакцину, але це не означає, що так має зробити кожен католик"
Питання ставлення римо-католицької церкви до вакцинації є дещо дискусійним, оскільки в процес виготовлення вакцини було включено так звану клітинну лінію з тіл абортованих дітей. І це стало головним каменем спотикання, через який ми не можемо назвати вакцину етично бездоганною.
(Від редакції УП: До складу вакцин взагалі не входять клітини абортованих дітей. Однак віруси для деяких вакцини – наприклад, проти краснухи – вирощують у клітинах-нащадках тканин, які зібрали з абортованих плодів багато десятиліть тому).
Загалом ми розуміємо потребу вакцин, інше питання – саме ця вакцина, яка сьогодні використовується проти COVID-19… Однак нещодавно Ватикан оприлюднив документ, у якому поставив всі крапки над і.
Було названо, що вакцина проти ковіду не є етично бездоганною, але – є морально прийнятною. Тому що немає альтернативи, і тому що це продукує, скажімо, ланцюг користі для самої людини і здоров’я людей навколо неї.
Духовне управління мусульман України "Умма". Муфтій Саїд Ісмагілов
"Хочеться зробити щеплення справді якісною вакциною. Російською – точно ні"
Загальносунітська традиція, яку ми сповідуємо, каже, що вакцинація – якщо немає якоїсь небезпеки для здоров’я людей – є дозволеною, і подекуди, навіть бажаною. Іслам не відкидає, а навпаки вітає здобутки сучасної медицини, тому традиційний мусульманський світ схвально ставиться до лікування, вакцинації, профілактики захворювань.
Але потрібно, щоб вакцина справді була безпечною, а її користь – доведеною. Якщо ж вакцина має доведені потужні побічні дії, потрібно шукати інші ліки або іншу вакцину.
Позитивне ставлення до вакцинації в мусульманському світі – це не зміни кількох останніх років, це багатостолітня традиція. Медицина в мусульманському світі почала розвиватися ще в Середньовіччі від таких видатних лікарів як Авіценна та його учнів.
Ми завжди вітаємо запобігання хворобам. Мусульманський світ потужно вакцинувався, коли була віспа та інші інфекційні хвороби.
Я можу зробити щеплення від коронавірусу, але поки в мене є свої антитіла. Це треба радитись з імунологами, чи потрібно цього року робити щеплення, чи краще пізніше.