СВІТ ДИТИНИ
Що може стати причиною порушення мовлення у дітей? Причин дуже багато. Насамперед, хвороби матері в період вагітності, наслідки важких пологів, ускладнення після важких захворювань дитини, ураження головного мозку, затримка розумового і фізичного розвитку. Другою важливою причиною є життя сучасної людини, яка не уявляє себе без планшета, телефона, комп`ютера та інших сучасних новинок техніки. Діти, спостерігаючи за життям дорослих, з пелюшок починають цікавитися цими гаджетами: якщо мама і тато так багато уваги приділяють цим речам, отже, вони дійсно цікаві. Батьки часто замінюють живе спілкування з дитиною комп’ютерними іграми, бо так простіше зайняти дитину на довгий час. Саме це спричинює «однобокість» розвиваючого ефекту, негативний вплив на здоров`я і фізичний розвиток, затримку мовленнєвого розвитку, зниження творчої активності, витіснення інтересів, відносин і прихильностей у віртуальний простір.
Тому вам, батьки, необхідно уважно стежити за мовленням своєї дитини, з моменту народження розмовляти з нею, співати їй. Всі ваші дії можете супроводжувати промовою. Умиваючи дитину, старайтесь проговорювати лагідним, добрим голосом якийсь маленький віршик. З малюком треба говорити, не сюсюкаючи, не спотворюючи слова, не наслідуючи дитячу мову.
Як показали дослідження, звернена до дитини неправильна мова, малозрозуміла і шкідлива для її мовного розвитку. Крім того, мовний слух дитини вихоплює лише шматки і найчастіше закінчення слова. Разом з тим, якщо дитина надовго залишається сама на стадії говоріння виключно «дитячих» слів, то згодом у її мовленні можуть проявитися порушення, пов'язані з неповним оволодінням всіма звуками рідної мови. Адже спочатку малюк неправильно сприйняв, потім також неправильно сказав і, нарешті, так звик до заміни, що різниці між тим, як чує і як вимовляє, не бачить. А в майбутньому ми маємо таку неприємність — «як чується, так і пишеться».
З дитиною необхідно постійно розмовляти, багаторазово проговорюючи всі режимні моменти (одягання та роздягання, умивання, купання, годування, прогулянка, підготовка до сну), а також різні побутові ситуації (розкладання іграшок по місцях, приготування їжі, прибирання зі столу, миття посуду, підмітання підлоги і ін.). Таку ж роботу слід проводити під час ігор з іграшками і картинками, при читанні книжок. При цьому дорослий повинен говорити простими короткими реченнями з 2—4 слів, робити паузи, повторюючи по кілька разів одні й ті ж словосполучення, змінюючи інтонацію, силу голосу, часто звертатися до дитини, ставити питання. Але не слід вимагати від малюка негайної відповіді. Після того, як дитина багато разів чула назву предмета, брала його, розглядала, діяла з ним, можна попросити малюка принести (показати, знайти, подати) знайомий предмет або зробити з ним яку-небудь дію.
Поради батькам:
1. Частіше розмовляйте з дитиною.
2. Частіше звертайтеся до дитини із запитаннями.
3. Систематично проводьте ігри в слова «Хто більше знає слів», «Придумай слово».
4. Не забувайте дослівно вживати прислів'я, загадувати загадки.
5. Стимулюйте дитину згадувати окремі рядки, вірші розповідей...
6. Кожне незрозуміле слово обов'язково поясніть дитині.
7. Вмикайте дитині тільки повчальні та доброзичливі мультфільми.
Із запитаннями, консультацією, звертайтеся до Шполянської районної психолого-медико-педагогічної консультації, за адресою: м. Шпола, вул. Соборна, 45 (телефон №5-33-32), і вашій дитині нададуть кваліфіковану корекційну допомогу.
Ілона ПРИСЯЖНЕНКО,
консультант психолого-медико-педагогічної консультації.