Мій сусід, скільки його пам’ятаю, пишався тим, що в нього немає ніяких національних сентиментів, — він гордо називав себе громадянином світу. Доктор наук, зі знанням кількох мов (знає й українську, але послугувався нею вкрай рідко — здебільшого в стосунках зі мною), чимало їздив по світу, беручи участь у різних симпозіумах. Здається, у нас було мало підстав для близького спілкування, тільки одне об’єднувало — цікавість до зарубіжної літератури. Ми обмінювалися її новинками: Павич, Кундера, Брох, Лек- лезіо, Віткевич, Етвуд, Талеб, Еко…
Мені цікава його оригі- нальна рецепція кожного твору. Аналізуючи їх, сусід часто виходить із різних теорій психології. Його книж- кові полиці забиті виданням Фройда, Фромма, Юнга, Кляйна, Райка, Ференці, Роджерса. Він добре знає всю цю лектуру і його монологи з приводу зарубіжних романів незрідка розросталися в лекції з прикладної психології. (Вже ніколи не повторяться ті інтелектуальні розкоші, бо сьогодні ми обоє живемо по-іншому).
З початком Майдану мій приятель невпізнанно змінився — такий раніше відсторонений від будь-якого натяку на соціальне життя. З його демонстративним небажанням бути елементом натовпу — опинився серед студентів та громадських активістів, із яких, власне, й почалася Революція Гідності. Тепер ми бачилися лише вряди-годи. Інколи, зіткнувшися з ним, чув від нього отой характерний запах диму, що вирізняв людей Майдану — цілу зиму в таборі повстанців постійно горіли дрова і вологі дими не тільки здіймалися в київське небо, а й увіходили в кожну нитку одягу людей, надовго поселяючись там своїм характерним запахом. А ще бачив я запалені від хронічного недосипання очі приятеля. «Як гадаєш, що буде?» — запитував. «Режим упаде, — відповідав він, — але задушить багатьох. За все, виявляється, треба платити…».
Тоді ще не було перших смертей. Тоді Майдан ще співав, танцював, молився. І все видавалося повторенням сценарію Помаранчевої революції. Але естет і книжник прозирнув у недалеке майбутнє й побачив там смерті людей Майдану. Коли почалася неоголошена війна на Сході, він одразу ж зголосився в добровольчий батальйон. Його відмовляли — чоловікові під шістдесят, який, мовляв, уже з нього вояк, але він наполіг на своєму. Ми зустрілися, коли від від’їздив у зону. Сиділи серед його книжок і він говорив: «Виявляється, надто високо вознісся я своєю гординею, коли вирішив, що не матиму жодного стосунку до цього гидотного болота, в котрому доводиться існувати. Я вважав, що не належу натовпу, не маю його примітивних інстинктів та стереотипів. Я проживу зовсім інакше, а інакше не виходить…».
«Якщо зі мною щось станеться, бібліотека залишиться синам…». Я перебив цей монолог, переводячи розмову на іншу тему, однак він провадив далі: «Усе життя збирав бібліотеку, а тепер книга стала ніщо. А ще більше лихо — не читають. Ми боїмося вголос сказати, що не читання українців — це одна з реальних загроз національній безпеці держави…».
Не знаю, чи прощався сусід із синами, від’їжджаючи в зону бойових дій. Знаю, що в нього були з ними складні стосунки. Він розлучився з дружиною, і сини сприйняли те як факт його зрадництва. Мовляв, він кинув їх. І вони стали його бойкотувати. А він, з його амбітністю, ніяк не міг переступити через себе, щоб терпляче пояснити їм багато речей і замиритися. Не знаю і чи бачився він із синами, коли приїздив перед Новим роком із зони на два тижні.
Єдине знаю (про це приятель мені виразно сказав): нині не почувається такою мірою «громадянином світу», тільки символічно приналежним до України. Тепер у його самоідентифікації чимало змінилося. «Український вектор став визначальним, — пояснив він. — Раніше, борючись у собі з совком, я притлумлював у душі українця, перекреслював усі українські ознаки. Плекав і підживлював космополітизм. Але виявляється, що можна бути й українцем, і громадянином світу — між ними немає ніякої суперечності». За його словами, все це відбулося в ньому під впливом революції і війни. Якби не всі ці події, то, очевидно, жив би так, як і раніше — таким собі внутрішнім емігрантом.
Війна в конкретному людському вимірі — це коли полетіло шкереберть усе узвичаєне, нормальне, заплановане. Ось двадцятилітній нацгвардієць Микола Каблаш, знаний у колі своїх позивним «Шаман», якраз на свій день народження опинився в Донецьку, де відразу ж довелося вступити в бій із сепаратистами, які штурмували обласне управління міліції. Далі брав участь у протистояннях із ворогом під Маріуполем, бачив смерті побратимів.
Після ротації випало штурмувати Первомайськ. Згадує, що саме того дня його брат одружувався, а він, переборюючи страх, ішов назустріч кулям. Удома на нього чекає молода дружина. Він наголошує: воює за неї, за рідних, за родинне вогнище. Хай не мають ілюзій політики й олігархи, що це за їхнім покликом і за них хлопці пішли на війну. Вони якось не вписуються в той образ Вітчизни, який вимальовується в душах вояків. Вітчизна — це те, що ти сам вважаєш Вітчизною. За словами хлопця, ти більше це відчуваєш, аніж можеш сказати. Не навчений він на ритора. Це парламентські демосфени можуть велемовно розводитись на патріотичні теми, хоча їм здебільшого не знаний отой благородний імператив, що веде людину в бій.
Поважний і статечний Павло Петренко з Воронько- ва Бориспільського району на Київщині не підпадав під мобілізацію — чоловікові вже перейшло за 53 роки. Але він виставив у військкоматі залізний аргумент: має по- трібну для фронту професію — у вісімдесяті, під час служби в армії, був водієм БТР. Спрацювало. Добровольця зарахували до складу 128-ої Мукачівської гірськострілецької бригади. А на його гусеничному бро- нетранспортері майорить прапор, на якому написано «Вороньківська сотня». Охочий розповідати всякі цікавини, Павло Григорович, який добре знається на рідній історії, захопив побратимів сюжетом про вороньківську козацьку сотню під орудою хороброго Івана Черпака, що боролася в рідних краях проти червоних. Вражаюча подробиця: в лютому 1919 року триста козаків витримали кількаденний бій проти кількох тисяч ворога. Відбувалося це на річ- ці Трубіж біля Баришівки. Ось так через дев’яносто п’ять років відлунюють ті події в донецьких степах під час нової битви за Україну. Виявляється, в історії ніщо не минає безслідно. Як нотні знаки музику, так і люди несуть крізь час голос історії, і вона може озватися будь- коли і будь-де. Як, наприклад, ось тут.
Читаю в Інтернеті сповідь Назара Барилка зі Львова: «Побачити смерть в обличчя — це коли відчуваєш тепло своєї ж крові». Абсолютно благополучний хлопець працював у торгівлі, вирішив виїхати до Австрії. Вже було оформлено всі документи, призначена дата від’їзду. Назар дивився вдома вечірню телепрограму, а там мовилося, що немає ротації, бо немає кому воювати, закликали, щоб інші не ховалися за спинами жінок. За словами Барилка, цей сюжет перевернув у ньому все. «Я цілу ніч після того не спав. А зранку подзвонили з військкомату, що потрібно документи привезти. Це просто добра доля була — не інакше. Я навіть не вагався, прийшов туди і мені вручили повістку. Вдома нікому не говорив, що мене забирають... У середу мав їхати в Австрію, все було проплачено, але я вирішив інакше — і в суботу поїхав на війну. Це був дуже важливий вибір».
Після короткого навчання на Яворівському полігоні він опинився в 24-й бригаді. Його призначили командиром відділення. Розповідає, як довелося воювати без тепловізорів і нічників (а його відділення мало виловлювати диверсантів та розвідників) чергували по 12 годин. «Люди засинали, бо їх валила з ніг утома. Зазвичай ми мали визначені точки, і між ни- ми було метрів по 20-30 відстані. Перешіптувались. Якщо чули, що хтось десь засинає, підповзали з іншої позиції і давали змогу людині поспати. Так одне одного підстраховували… Мені доводилось бачити інколи, як люди не витримують психологічно цієї війни. Був випадок, коли старший чоловік, який мені в батьки годиться, почав плакати, бо хоче додому, до рідних. Що я можу в такій ситуації? Тільки заспокоювати словами, що повернемось обов’язково, що треба просто почекати. А він все одно плаче, як мала дитина… Боляче було дивитися на таке. На війні стаєш і воїном, і психологом одночасно. У нас майже всі були старші за мене. І чомусь мені часто випадало заспокоювати людей. Та інколи в самого емоції виривалися, виходили зі сльозами…».
Назара поранили на посту. Три кулі розірвали артерію в нозі. «Я не забуду ніколи, як лежав на бетоні й бачив смерть в лице — це коли відчуваєш тепло своєї ж крові, а її так багато, що в ній наче плаваєш. Я досі відчуваю її запах...».
Його врятували — бійці з відділення вміло наклали жгут. Але транспортували пораненого 10 годин. Це й стало причиною ампутації ноги. В Харкові опритомнів після операції. Побачив довкола себе в реанімації молодих скалічених хлопців. Можна уявити його душевний стан. За кілька днів Барилку виповнилося 27 років. Як жити далі? Він дав собі відповідь на це запитання. Знайшов у собі сили не заламатися. Пройшов дві операції. Пережив ускладнення, коли розпочалася несподівана кровотеча, яку помітила чергова медсестра (він називає її своїм ангелом-охоронцем).
«У госпіталі неважливо, хто ти й звідки і яке в тебе звання. Всі розуміють: якщо ми не підтримуватимемо одне одного, то ніхто за нас цього не зробить. Оце усвідомлення нас зараз і тримає...».
Назар не перестав бути психологом для інших і для себе. Щоденно вів розмови з собою, переконував себе. Нарешті — раніше, ніж прогнозували лікарі, — став на милиці. Він ні за чим не шкодує. Каже, що не міг відсиджуватися, і щоб його родину та його дім захищали інші. Вірить, що знайде своє місце в новому житті.
«Дуже хочу сім’ю і сина, тому що я єдиний в сім’ї продовжувач роду».
Читаючи про цю духовну одіссею, вслухаючись у Назарові щирі слова, віриш, що його характер допоможе в цих тяжких випробуваннях, які випали на його долю. Добре, що він надарований дорогоцінним талантом допомагати самому собі. Чи й треба казати, що це справді унікальний талант. Небагато з нас можуть ним похвалитись.
Історики, як правило, рідко пишуть про конкретних людей, учасників навіть вирішальних подій. Історикам значно цікавіше розповідати про глобальні масштаби, про тріумфальні перемоги, нищівні поразки, геніальні стратегії й тактики. Реєстри персоналій, причетних до сюжетів, котрі осмислюють історики, — не їхній матеріал. Але кожна конкретна людська біографія в контексті описуваних подій, сказати б, інтимізує їх, конкретизує загальне, робить значно зрозумілішим, бо відтісняє на другий план абстрактний зміст.
(Далі буде).
Назар БАРИЛКО.
Микола КАБЛАШ.
17 листопада 2015, 20:39