ОСББ – абревіатура з чотирьох букв, яка подекуди лякає, а подекуди вселяє надію в перспективи. Розшифровується вона досить просто – об’єднання співвласників багатоквартирних будинків і має на меті повністю змінити застарілий підхід до обслуговування багатоповерхівок не тільки у Шполі, а й в усіх містах України. Зараз обласні центри майже на 50% складаються з ОСББ, утворюючи такі структури не тільки з одного будинку, а й з декількох, розташованих поруч. Його учасники стверджують – це набагато простіше, ефективніше та комфортніше обслуговувати будинки власноруч, а не сподіватись на ЖЕКи, СУБи та інші пережитки радянського комунального минулого. Ось і Шпола не стоїть осторонь. На черговій сесії міської ради ОТГ депутати одноголосно надали згоду на передачу будинку з балансу КП «Комунальник» Шполянської міської ради ОТГ на баланс ОСББ «Лугове-13» по вул. Кавказькій, 13.
Відтепер мешканці будинку є спільними повноцінними власниками будівлі, землі та прибудинкової території. Згодом люди отримають разову фінансову допомогу на утримання будинку у сумі 25 тис. грн, яку виділять з міського бюджету згідно з Програмою підтримки об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Шпола на 2017—2020 роки. Проте, це не єдиний бонус для ОСББ. Далі співфінансування проводитиметься на таких умовах:
- для ОСББ, асоціацій ОСББ, які звернулися вперше: 60% від загальної вартості робіт – кошти міського бюджету, 40% — кошти ОСББ, асоціації ОСББ, інші залучені кошти;
- для решти звернень: 40% від загальної вартості робіт – кошти міського бюджету, 60% кошти ОСББ, асоціації ОСББ, інші залучені кошти.
Якість і комфорт проживання у будинках, якими опікується об’єднання насамперед залежить від керівника. Саме він повинен організувати жителів, донести до них суть першочергових робіт, переконати в їх доцільності, адже скільки жителів, стільки і думок. Тому, зазвичай керівником ОСББ жителі обирають найбільш авторитетного та активного мешканця. У нашому випадку головою правління першого ОСББ на Шполянщині було обрано Івана Грабара, який не побоявся взяти на себе відповідальність у цій, новій для нього справі.
— Кожен будинок має свої проблеми. Не виняток і ця багатоповерхівка. Для початку необхідно зробити дах у будинку. Майже 40 років дах взагалі не ремонтувався, тому нагальна проблема — покрівля будинку. Жодного ремонту не було. Потім двері вставити, щоб узимку було не холодно. У перспективі утеплити будинок. Це і економія коштів на оплаті за тепло і комфорт під час зимових морозів. Ми постійно консультуємось із фахівцями. Є безліч питань, які потребують пояснень. Працівників для обслуговування не найматимемо, справлятимемось самостійно, — розповідає Іван Грабар.
Підтримують нового керівника і місцеві мешканці. Сподіваються, що у майбутньому кошти, які платять за утримання, будуть використані належним чином.
— Ми довіряємо повністю, хочемо надіятись, що все йтиме на краще. Те, що нам пропонували спочатку, це були абсурдні пропозиції. Зараз нас усе влаштовує, ОСББ — це великі можливості і гарна перспектива, якщо усе робити правильно. У нас великі надії на нашого голову Івана Миколайовича, а взагалі ми діятимемо злагоджено для покращення умов нашого ж комфорту, — коментує подружжя мешканців будинку Ольга та Микола.
ОСББ: що це таке?
На думку управителя ОСББ Валерія Каплуна, який тривалий час займається створенням подібних об’єднань, вони є однією з найефективніших форм управління будинком та житловим майном. Це — об’єднання мешканців з метою утримання і обслуговування спільних мереж і задоволення своїх потреб. Створюється організаційна структура, яка здатна вирішувати загальні проблеми будинку, відстоювати інтереси жителів та права в органах державної та місцевої влади, стосунках з іншими юридичними особами, а також виступати позивачем у суді. Закон України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» дає визначення: «Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку — юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна».
Після створення ОСББ відкривається свій рахунок, мешканці самостійно вирішують, яку суму коштів їм сплачувати, які за ці кошти роботи виконувати і як їх в подальшому взагалі витрачати. У разі, якщо мешканці не створюють у багатоквартирному будинку ОСББ, місцева влада зобов’язана провести конкурс на управління багатоквартирним будинком.
У такому випадку мешканці позбавлені можливості впливати на розвиток будинку і приймати певні рішення щодо ефективного обслуговування будинку. Або ж є варіант найняття фахівця, управителя, який дбатиме про обслуговування будинку на договірних засадах.
Як зазначає Валерій Каплун, ОСББ у своїй діяльності керується статутом та законом України про Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. Статут це один документ, який визначає основні положення взаємовідносин співвласника будинку та ОСББ, а також шляхи і механізми реалізації прав співвласників. В принципі статут є основним документом, після якого функціонуватиме ОСББ. Є типові статути, але в кожному випадку потрібно підходити до кожних потреб будинку і взаємовідносин, які склались з будинком.
Прояснив фахівець і деякі аспекти формування квартплати. Зокрема, при утриманні будинку його жителі можуть залучати найманий персонал. І тоді вартість утримання будинку складатиметься з суми заробітних плат цього найманого персоналу та відповідних відрахувань і податків, передбачених чинним законодавством України.
Якщо ж прийнято рішення не залучати працівників, а використовувати для обслуговування будинку підрядну організацію, то при формуванні кошторису необхідно знайти такі організації, визначити, якою буде вартість їхніх послуг, та включити вартість кожної послуги/роботи у кошторис на утримання багатоквартирного будинку.