Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків має на меті повністю змінити застарілий підхід до обслуговування багатоповерхівок не тільки у Шполі, а й в усіх містах України. Зараз обласні центри майже на 50% складаються з ОСББ, утворюючи такі структури не тільки з одного будинку, а й з декількох, розташованих поруч. Його учасники стверджують – це набагато простіше, ефективніше та комфортніше обслуговувати будинки власноруч, а не сподіватись на ЖЕКи, СУБи та інші пережитки радянського комунального минулого. Так, у минулому році на сесії міської ради Шполянської ОТГ, депутати одноголосно надали згоду на передачу будинку з балансу КП «Комунальник» Шполянської міської ради ОТГ на баланс ОСББ «Лугове-13» по вул. Кавказькій, 13.
Відтоді мешканці будинку стали спільними повноцінними власниками будівлі, землі та прибудинкової території. Згодом люди отримали разову фінансову допомогу на утримання будинку у сумі 25 тис. грн, яку виділять з міського бюджету згідно з Програмою підтримки об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Шпола на 2017—2020 роки. Ці кошти мешканці будинку, на зборах, із головою ОСББ Іваном Грабаром, вирішили вкласти у встановлення дверей та електролічильники. Проте, одноразова фінансова допомога у сумі 25 тис. грн — не єдиний бонус для ОСББ. Подальше співфінансування проводиться на таких умовах:
— для ОСББ, асоціацій ОСББ, які звернулися вперше: 60% від загальної вартості робіт – кошти міського бюджету, 40% — кошти ОСББ, асоціації ОСББ, інші залучені кошти;
— для решти звернень: 40% від загальної вартості робіт – кошти міського бюджету, 60% кошти ОСББ, асоціації ОСББ, інші залучені кошти.
Якість і комфорт проживання у будинках, якими опікується об’єднання насамперед залежить від керівника. Саме він повинен організувати жителів, донести до них суть першочергових робіт, переконати в їх доцільності, адже скільки жителів, стільки і думок. Тому, зазвичай керівником ОСББ жителі обирають найбільш авторитетного та активного мешканця. У нашому випадку головою правління першого ОСББ на Шполянщині було обрано Івана Грабара, який не побоявся взяти на себе відповідальність у цій, новій для нього справі. Наразі жодних претензій чи непорозумінь із головою ОСББ у жителів не виникало. Усі плани реалізовуються вчасно, і активно формуються нові цілі.
— Кожен будинок має свої проблеми. Не виняток і наша багатоповерхівка. Майже 40 років дах взагалі не ремонтувався, тому наступним планом дій — покрівля будинку. Ми вже збираємо кошти, які перераховує кожна квартира на рахунок банку. З успіхів: встановили двері та електролічильники. Далі — більше. Добре, що мешканці будинку прислухаються, пропонують щось своє, відповідально ставляться до усього, — розповідає Іван Грабар.
Говорить Іван Миколайович, що із створенням ОСББ жити стало набагато легше та навіть економніше. Люди знають на що витрачають свої кошти та чітко можуть це контролювати. За консультаціями до Івана Миколайовича приходять навіть і мешканці інших багатоповерхівок, щоб порадитись чи дізнатись якусь інформацію.
А мешканці багатоповерхівки по вул. Кавзазька, 13 зовсім не шкодують про свій вибір.
— Ми довіряємо повністю Івану Миколайовичу та надіємось, що все йтиме на краще. Зараз нас усе влаштовує, ОСББ — це великі можливості і гарна перспектива, якщо усе робити правильно. Взагалі ми діємо злагоджено для покращення умов нашого ж комфорту, — коментує подружжя мешканців будинку Ольга та Микола.
ОСББ: довідка
Це — об’єднання мешканців з метою утримання і обслуговування спільних мереж і задоволення своїх потреб. Створюється організаційна структура, яка здатна вирішувати загальні проблеми будинку, відстоювати інтереси жителів та права в органах державної та місцевої влади, стосунках з іншими юридичними особами, а також виступати позивачем у суді. Закон України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» дає визначення: «Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку — юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна».
Після створення ОСББ відкривається свій рахунок, мешканці самостійно вирішують, яку суму коштів їм сплачувати, які за ці кошти роботи виконувати і як їх в подальшому взагалі витрачати. У разі, якщо мешканці не створюють у багатоквартирному будинку ОСББ, місцева влада зобов’язана провести конкурс на управління багатоквартирним будинком.
У такому випадку мешканці позбавлені можливості впливати на розвиток будинку і приймати певні рішення щодо ефективного обслуговування будинку. Або ж є варіант найняття фахівця, управителя, який дбатиме про обслуговування будинку на договірних засадах.
ОСББ у своїй діяльності керується статутом та законом України про Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. Статут це один документ, який визначає основні положення взаємовідносин співвласника будинку та ОСББ, а також шляхи і механізми реалізації прав співвласників. В принципі статут є основним документом, після якого функціонуватиме ОСББ. Є типові статути, але в кожному випадку потрібно підходити до кожних потреб будинку і взаємовідносин, які склались з будинком.
Є й деякі аспекти формування квартплати. Зокрема, при утриманні будинку його жителі можуть залучати найманий персонал. І тоді вартість утримання будинку складатиметься з суми заробітних плат цього найманого персоналу та відповідних відрахувань і податків, передбачених чинним законодавством України.
Якщо ж прийнято рішення не залучати працівників, а використовувати для обслуговування будинку підрядну організацію, то при формуванні кошторису необхідно знайти такі організації, визначити, якою буде вартість їхніх послуг, та включити вартість кожної послуги/роботи у кошторис на утримання багатоквартирного будинку.
При цьому, не виключається можливість поєднувати ці варіанти обслуговування будинків, якщо звісно усіх мешканців задовольнять умови та ціна на послуги.
Юлія Зарудніцька