У зв’язку з набранням чинності з 1 січня 2015 року норми Закону України №71 від 28 грудня 2014 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» щодо поширення на фізичних осіб порядку оподаткування доходів військовим збором, за результатами 2015 року фізичні особи визначають податкові зобов’язання як з податку на доходи фізичних осіб, так і з військового збору.
Нагадуємо, що відповідно до ст. 163 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб загальний річний оподатковуваний дохід, який включає доходи як з джерел їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 ПКУ. Ставка збору — 1,5% об'єкта оподаткування. При цьому нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ. Підпунктом 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 ПКУ передбачено, що платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок з таких доходів.
Отже, за результатами звітного податкового року платник податку-фізична особа повинен подати декларацію та визначити податкові зобов’язання як з податку на доходи фізичних осіб, так і з військового збору. З цією метою з 01 січня 2016 року введено в дію нову декларацію, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України №859 від 2 жовтня 2015 року.
Сума військового збору, що підлягає сплаті платником податків самостійно до бюджету за результатами звітного року вказується у рядку 24.1 розділу IV нової декларації, а сума податку на доходи фізичних осіб — у рядку 23.1 розділу IV нової декларації.
Розмір податкової соціальної пільги у 2016 році
Смілянська ОДПІ повідомляє платників щодо розміру податкової соціальної пільги (далі — ПСП), який визначається виходячи з прожиткового мінімуму для працездатної особи (із розрахунку на місяць), установленого законом на 1 січня звітного податкового року.
У 2016 році податкова соцпільга залишається на рівні 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Тепер це прописано не в п. 1 р. XIX «Прикінцевих положень» Податкового кодексу України, а в пп. 169.1.1 ПКУ.
Таким чином, розмір загальної ПСП, на яку має право платник податку, становить у 2016 році — 689 грн.
Підвищену ПСП установлено для:
- платника податку, який утримує двох і більше дітей віком до 18 років, — у розмірі 100% загальної соцпільги (689 грн.) із розрахунку на кожну таку дитину (пп. 169.1.2 ПКУ);
- осіб, зазначених у пп. 169.1.3 ПКУ, — 150% загальної податкової соцпільги (1033,50 грн);
- осіб, зазначених у пп. 169.1.4 ПКУ, — 200% загальної суми податкової соцпільги (1378 грн).
Обіцяного підвищення порогу доходу для застосування ПСП також не відбулося. Він, як і раніше, дорівнює розміру мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року, помноженому на 1,4 округленому до найближчих 10 грн (пп. 169.4.1 ПКУ). Тобто протягом 2016 року граничний розмір доходу для застосування ПСП становитиме 1930 грн.
Окрім того, слід зважити на те, що граничний розмір доходу, який дає право на отримання ПСП одному з батьків у випадку й у розмірі, які передбачені пп. 169.1.2 та пп. пп. «а», «б» пп. 169.1.3 ПКУ, визначається як добуток граничного розміру для застосування ПСП і відповідної кількості дітей.