ПИТАННЯ ДО ВЛАДИ
Багатьох жителів Шполянщини цікавить, від чого залежить розмір грошової виплати за оренду земельних ділянок. Адже у різних населених пунктах Шполянщини та інших районах області він неоднаковий і подекуди різниця є дуже значною. Чи є можливість у власників земельних паїв вибороти для себе підвищення розміру орендної плати? Адже після майже стовідсоткової інфляції в державі отримувані доходи від здачі землі в оренду значно знецінилися. До того ж, від грошової оцінки залежить і розмір доходу з використання земель до місцевих бюджетів. Із цим питанням кореспондент «Шполяночки+» звернувся до юрисконсульта відділу Держгеокадастру у Шполянському районі Василя ГОРДАШЕВСЬКОГО, який пояснює наступне:
— Справді, питання визначення вартості землі є одним із ключових у господарській діяльності. Воно цікавить не лише власників паїв, а й виникає у підприємств при плануванні сільськогосподарського виробництва, залученні кредитних ресурсів, вчиненні цивільно-правових угод із земельними ділянками, проведенні земельних аукціонів, сплаті податків. Для всіх цих, а також інших цілей, справді, необхідно мати точні відомості про ціну земельної ділянки, виражену в грошах.
Оцінку землі можна назвати вирішальною складовою ефективного використання земельних ресурсів держави, яка забезпечує встановлення обґрунтованих платежів за землю. Тож цілком логічно, що громадяни цікавляться цим питанням. Їм потрібно знати в першу чергу про необхідність розроблення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Правові засади проведення оцінки земель визначено цілим рядом законів та інших нормативно-правових актів.
— Коли власникам землі потрібно проводити нову оцінку?
— Обов’язковість та періодичність проведення нормативної грошової оцінки земель передбачено Законом України «Про оцінку земель». Оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на п’ять-сім років, розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення, — теж не рідше ніж один раз на п’ять-сім років, а несільськогосподарського призначення — не рідше, ніж один раз на сімдесять років.
— Який орган проводить процедуру оцінки землі?
— Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до статті 26 Закону України «Про землеустрій».
Одним із таких підприємств на території області є «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», представництва якого є в м. Шпола. За детальними консультаціями з цих питань можна звертатися до відділу Держгеокадастру у Шполянському районі за адресою: м. Шпола, вул. Лозуватська, 60 (третій поверх), каб. № 314 або телефоном №5-24-04; до Шполянського райвідділу ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» за адресою: м. Шпола, вул. Героїв Крут, 1 (третій поверх) або телефоном №5-21-28, до представника цього інституту — Юрія Курінного за адресою: м. Шпола, вул. Соборна, 4 (третій поверх), кім. 304 або телефоном №5-31-81.
— Який порядок застосування визначеної нормативної грошової оцінки земельних ділянок?
— Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується відповідними сільськими, селищними, міськими радами, а земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, — відповідними районними радами. Слід зазначити, що своєчасне проведення (в т.ч. і повторної) нормативної грошової оцінки земельних ділянок у населених пунктах та земельних ділянок сільськогосподарського призначення у терміни, визначені чинним законодавством, — це джерело додаткових надходжень до місцевого бюджету з плати за землю, бо для визначення розміру податку та орендної плати використовується саме нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Рішення рад про неї офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування оцінки або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Водночас рішення рад щодо затвердження ставок земельного податку за земельні ділянки набирають чинності у строки, встановлені у такому ж порядку, як і рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земель. У разі зволікання депутатами місцевих рад у затвердженні нормативної грошової оцінки землі виникає загроза недоотримання місцевими бюджетами значних сум доходу.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. На їх підставі суб’єкти господарювання — власники землі та землекористувачі, встановлюють орендну плату, обчислюють суму податкового зобов’язання з плати за землю та відображають її у податковій звітності.
Довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки подається до відповідного органу ДФС платниками плати за землю (крім громадян) разом з декларацією по платі за землю у разі запровадження або затвердження нової нормативної грошової оцінки, а також при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю).
— У лютому 2016 року Верховною Радою України прийнято Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів». Про що йдеться?
— Про обов’язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах). Із прийняттям цього закону зросла значущість нормативної грошової оцінки земельних ділянок, оскільки без відповідно розробленої та належним чином затвердженої технічної документації неможливе проведення земельних торгів — прозорого механізму передачі землі сільгосппризначення державної та комунальної власності в користування. До того ж, під час такої конкуренції збільшується вартість прав оренди, що значно поповнює місцеві бюджети. Сьогодні на Черкащині під час земельних торгів вартість оренди земельної ділянки в середньому зростає із 8 до 12,6% від оцінки землі, що збільшує надходження до бюджетів місцевих рад. Тож іще раз наголошую: депутати мають відповідально поставитися до питання розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки землі та своєчасного її затвердження, враховуючи його актуальність і соціальну значимість для розвитку територій.
З огляду на викладене, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (депутатський корпус), власники та користувачі земельних ділянок мають бути зацікавлені в своєчасному розробленні та затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, проведенні інвентаризації земель і землекористувачів та організації роботи щодо оформлення права землекористування в т.ч. і на конкурентних засадах.
— Як же простому власнику земельного паю досягти збільшення розміру орендної плати? Кожен хотів би мати справедливу грошову оцінку та максимальний рівень орендної плати від неї.
— Дуже мало власників паїв нині мають технічну документацію з нормативної грошової оцінки їх земельних ділянок. Лише за її наявності у договорах оренди можна передбачити узгоджений, реальний, справедливий та бажаний рівень орендної плати.
Спілкувалася
Наталія ДАВИДЕНКО.
Експерти підрахували
ціну гектара землі в Україні
Ще на початку 2016 року експерти проекту «Підтримка реформ у сільському господарстві та земельних відносинах в Україні» оприлюднили результати своїх досліджень. Вони проаналізували вартість землі в сусідніх країнах і спрогнозували ціни в Україні. Якщо в Україні співвідношення орендної плати і цін буде таким, як у ЄС, то слід очікувати в середньому $2990 за 1 га. При цьому коливання, на думку експертів проекту, становитимуть мінімум від $1480 до $6030 за 1 га.
«Розвиток ринку продажу сільськогосподарських угідь в Україні після зняття мораторію буде визначатися двома основними факторами: доступністю капіталу та переліком обмежень, які будуть прописані в законі «Про обіг земель». Очікується, що ціна на землю в Україні буде істотно нижчою, ніж у західноєвропейських країнах, проте приблизно на рівні цін у Східній Європі», — вказують автори дослідження.
Наразі, сказано у підсумках проведеного аналізу, найдорожче земля коштує у Мальті та Нідерландах — понад $60 тис. за 1 га. У більшості західноєвропейських країн ціни коливаються від $15 до 30 тис. за гектар, а в Східній Європі — $1—5 тис. Найбільше вартість землі в Єврозоні зростала в період з 2000 до 2009 року в країнах нових членах ЄС — Латвії, Румунії та Литві (відповідно 71, 62 і 47%). Найвищий розмір орендної плати зафіксований в Данії, Ірландії та Нідерландах — більше $600 за 1 га щорічно, а найнижчий — у Литві (54) та Словаччині (26). У більшості інших країн орендна плата — $200 за гектар. В Україні її ставка коливається навколо $75 за гектар (перед знеціненням гривні), а в 2015 році складала близько $32 за гектар.
Нагадаємо, 10 листопада 2015 Верховна Рада продовжила до 1 січня 2017 року мораторій на продаж землі сільськогосподарського призначення. Попередній мораторій діяв до 1 січня 2016 року.
Тільки з початку нинішнього року
Група компаній «ЛНЗ» сплатила пайовикам Шполянщини понад 45 млн. грн.
Про те, як співпрацюють із власниками паїв у LNZ Group, яка здійснює діяльність на території Шполянщини, розповів «Шполяночці+» начальник земельного відділу ГК «ЛНЗ» Володимир ПРИКУП:
— Група компаній LNZ Group орендує землі державної і приватної власності. Для нарахування орендної плати пайовикам та сплати орендної плати за землі державної власності потрібно мати нормативно грошову оцінку землі (НГО). Дані про коефіцієнти індексації щорічно публікуються і є на сайті Державною службою України з питань геодезії і картографії.
— Який відсоток сплачує LNZ Group пайовику? Як LNZ Group іде назустріч людям у розрізі оплати за користування землею (зокрема, що люди звертаються і беруть кошти наперед, що є виплати на сільраду (які саме виплати) тощо?
— LNZ Group сплачує пайовику 6% в грошовій формі, але до цього часу застосовується практика й пільгового продажу зерна пайовикам, що впливає на реальну вартість виплат. Можу сказати, що LNZ Group є локомотивом Шполянщини щодо стимулювання зростання виплат на пай, і це змушує інших орендарів збільшувати розмір орендної плати. У 2016 році компанія розробила програму збільшення розміру орендної плати в залежності від терміну оренди. Нині законом встановлено мінімальний термін оренди — 7 років. Тут діє ставка у 6%. За умови подвоєння терміну оренди — ставка зростає до 7%, при підписанні договору оренди на 21 рік — 8% (тут також застосовується система преміювання). Звичайно, ми йдемо назустріч людям, виплачуючи орендну палату наперед, але це здійснюється тільки у випадку, якщо людині потрібні кошти на лікування. Крім цього, за кожен гектар орендованої землі компанія сплачує сільським радам додаткові кошти. Розрахунок здійснюється за формулою: 1 га — 100 грн. Це не обов’язкові виплати, але таким чином компанія піклується про розвиток сіл. Громади ж самі вирішують, на які цілі направити ці кошти: чи то ремонти ФАПів, шкіл, клубів, чи то придбання техніки, меблів і таке інше.