Сьогодні, 23 січня, депутати Шполянської районної ради під час сесії затверджують районний бюджет на 2015 рік та програму соціально-економічного розвитку Шполянського району на 2015 рік. Останні декілька тижнів тривала активна робота з підготовки остаточного рішення про кошторис нашого району, який значно відрізняється від попередніх. Обговорення з цього питання проходили неодноразово на різних засіданнях райдержадміністрації та районної ради, бюджетний процес займав значну частину запланованих районною владою заходів. Інформацію начальника фінансового управління райдержадміністрації Володимира Пустовіта заслуховували на колегії райдержадміністрації, на профільних депутатських комісіях районної ради, галузевих нарадах, а також на засіданні Громадської ради при Шполянській райдержадміністрації, яка відбулася 16 січня.
Діждалися децентралізації
За словами Володимира Пустовіта, цьогорічний районний бюджет формується на новій податковій і фінансовій основі. Якщо торік на місці залишалося 75% прибуткового податку, то нині — лише 60%. Якщо в цьому полягає очікувана децентралізація, про яку так багато ведеться розмов, то стає більш, ніж дивно. Від такого нововведення район втрачає понад 4 млн. грн. Значні втрати отримуємо з ряду інших причин: зменшення кількості незатребуваних паїв (постійно знаходяться нові власники), значне скорочення на підприємстві ЗАТ «Метровагонмаш-Шполянський завод запасних частин», проплата наперед у 2014 році дивідендів ПАТ «ЛНЗ» та інших.
З урахуванням державних субвенцій і дотацій видатки районного бюджету на поточний рік заплановано у сумі понад 116 млн., дохідна частина — біля 101 млн. Тобто майже 15 млн. складатиме його дефіцит. Відбудеться невідворотне 3%-ве скорочення у бюджетній сфері. Найбільше страждають освітня галузь, потім — медицина, і доволі прийнятна ситуація в галузі культури.
Очевидним стає те, що децентралізація має на меті стимулювати громаду до пошуку незадіяних резервів для його покриття, а також для плану розвитку — ремонтів доріг, приміщень гуманітарної сфери, вирішення значимих господарських проблем тощо. Завдання не з легких, однак у фінансовому управлінні налаштовані впродовж року посилено працювати над цим. У цьому готові допомагати в межах можливостей і члени Громадської ради, які запланували розгляд цьоого питання з підготовкою пропозицій на наступному засіданні, яке відбудеться 30 січня.
Що обіцяють нові види податку?
Виходячи з озвученої Володимиром Пустовітом інформації, досить мало. Не обнадіює податок на автомобілі об’ємом двигуна понад 3 тис. см3 до 5 років з дня випуску. Їх в нашому районі налічується лише 8, а до того ж в наступному році виходить їх п’ятирічний вік. Нема на що розраховувати, опираючись на новий податок на нерухомість. Житла, котре підпадає під оподаткування теж в районі мало. Воно майже відсутнє в сільській місцевості. В податковій інспекції наразі обраховують цю базу. Тож і справді основні зусилля фінансистів і податківців будуть спрямовані на роботу над резервами, котрі б суттєво забезпечили нові надходження до бюджету. Одним словом — потрібно латати його.
Харчування дітей в Чорнобильській зоні не відміняється
З 1 січня 2015 року функцію з організації безплатного харчування потерпілих дітей, які навчаються у закладах на територіях, що були забруднені внаслідок Чорнобильської катастрофи, від Міністерства соціальної політики України передано на регіональний рівень. У Департаменті соціального захисту населення Черкаської ОДА переконані, що це дасть можливість визначати найбільш ефективного організатора харчування, здійснювати контроль за належним станом харчування, зберігати робочі місця. Мінсоцполітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, здійснюватиме розподіл коштів розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня, а саме, — обласним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення — пропорційно чисельності потерпілих дітей.
У свою чергу, згадані структурні підрозділи укладатимуть договори та здійснюватимуть оплату послуг організаторам харчування на підставі актів про надані послуги, погоджених із керівниками навчальних закладів та завірених відділом освіти за місцем розташування навчального закладу.
Оскільки для налагодження цієї роботи потрібен певний час (орієнтовно процедура закупівель триватиме 2,5 місяця), з 12 січня харчування потерпілих дітей призупиняється. Дітям, які не забезпечені харчуванням, буде здійснено виплату щомісячної грошової компенсації (у віці від 6 до 10 років — 180 грн., від 11 до 14 років — 185 грн., від 15 до 18 років — 190 грн. на місяць). Для отримання зазначеної компенсації батькам дітей необхідно звернутися до управління соціального захисту населення райдержадміністрації з відповідною заявою та довідкою із навчального закладу.
Найскладніша ситуація — в галузі освіти
Освітянська нарада, яка відбулася 16 січня, була пройнята глибоким занепокоєнням ситуацією щодо скорочення видатків на освіту, змінами у законодавстві, норми яких спрямовані на реорганізацію, ліквідацію та закриття навчальних закладів у сільській місцевості, порушення трудових прав працівників шкіл, інтенсифікацію їхньої праці, погіршення умов для здобуття якісної освіти. Виступаючи перед присутніми, перший заступник голови Шполянської райдержадміністрації Ірина Береза розповіла про те, що у 2015 році фінансування шкіл району буде здійснюватися через освітню субвенцію, а всі кошти на школи будуть спрямовуватися з Міністерства освіти і науки напряму до областей і районів, а вже там розподілятимуться за відповідною формулою. З її слів, владою району робитимуться чіткі кроки щодо наповнення бюджету та пріоритетного спрямування його надходжень на освітню галузь.
Освітня субвенція на 2015 рік становить більше 46 млн. грн., що на 9 млн. грн. менше від потреби на заплановані видатки. У зв’язку з недофінансуванням галузі відділом освіти після затвердження районного бюджету на поточний рік вирішуватиметься питання про граничний розмір та виплату педагогічним працівникам надбавки за престижність праці, яку нині отримують педагоги у розмірі 20% від посадового окладу, допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, виплати щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов'язків. Негативний резонанс серед працівників галузі створило унеможливлення пільгового проїзду учнів, вихованців та педагогічних працівників до місця навчання і додому, безкоштовного харчування учнів 1—4 класів, якщо на це не передбачатимуться відповідні видатки з районного бюджету.
Потрібно буде звертатися до місцевих рад за допомогою, які не всі можуть погодитися на виділення коштів на ці цілі. Як ніколи потрібне сьогодні соціальне партнерство, але чи впроваджуватиметься воно без відповідної законодавчої бази? Це питання власної волі орендарів земль.
Про основні причини, котрі створюють зону напруги серед освітян
Перша з них — істотне зниження рівня життя працівників сільських загальноосвітніх навчальних закладів, зведення нанівець й без того звуженого права територіальних громад приймати рішення про реорганізацію та ліквідацію загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів тощо.
Друге — економія бюджетних коштів за рахунок зменшення розмірів надбавок і доплат, які встановлені працівникам закладів та установ освіти (надбавку у граничному розмірі до 20% педагогічним працівникам за престижність праці та надбавку у розмірі до 50% шкільним бібліотекарям за особливі умови праці).
Третє — невідворотне скорочення штатної чисельності педпрацівників, надання їм відпусток без збереження зарплати, встановлення режиму роботи на умовах неповного робочого часу, поповнення армії безробітних жителів України значною кількістю найбільш освіченої, інтелектуальної частини, уникнення необґрунтованої реорганізації чи закриття шкіл району, що знищить села з малою кількістю населення.
Медики теж не в захваті від очікуваних перспектив
Не вистачає коштів і на забезпечення потреб задовільного функціонування медичної галузі району — приблизно 2 млн. грн. Головні завдання — зберегти ліжкомісця в центральній районній лікарні, забезпечити в першу чергу високий рівень надання кваліфікованої екстреної допомоги, мотивувати кваліфікованих спеціалістів залишатися в районі, а ще — прагнути придбавати необхідне обладнання для надання населенню різноманітних складних медичних послуг, за якими доводиться звертатися до закладів охорони здоров’я обласного рівня.
Найперше, що потрібно забезпечити, — покриття всіх захищених статтей, як і кожній галузі. Серед господарських проблем — необхідність будівництва очисних споруд ЦРЛ, що входило в попередні роки в план обласного бюджету, але не було реалізовано. Замовником будівництва є обласне УКБ, тому на профільній комісії депутати районної ради запропонували звернутися сесією до обласної ради та облдержадміністрації знову передбачити кошти на ці цілі в обласному бюджеті, щоб шляхом співфінансуваннятаки збудувати необхідний об’єкт. Проблемою, породженою дефіцитом бюджету, стала потреба у 1,5 млн. грн. для центральної районної лікарні.
Її можна вирішити за допомогою делегування коштів з місцевих бюджетів. Але не в усіх селах депутати сільрад голосують за це рішення, мотивуючи тим, що досить їм навантаження за фінансування сільських закладів охорони здоров’я, котрі після минулорічної реформи перейшли на баланс Центру надання первинної медико-санітарної допомоги. Тож потрібно переконувати їх у тому, що районна лікарня в рівній мірі покриває послугами не лише міське, а й сільське населення.
А далі буде...
Члени Громадської ради на своєму засіданні цікавилися ще й кадровим питанням. Як з’ясувалося, виділені з райбюджету в 2014 році 150 тис. грн. на купівлю квартири для родини молодих лікарів — травматолога та неонатолога, були направлені на оплату енергоносіїв. Як сталося, що ні депутати з комісії з питань охорони здоров’я, ні з бюджетної комісії про це нічого не чули, питання не розглядалося на президії, але грудневою сесією було прийняте? Не допускати в подальшому такого шулерства — коли депутати голосують, не знаючи за що, — за таку вимогу проголосували члени Громадської ради.
Отже, починаємо жити за новими правилами, в інших фінансових умовах. Чи вдасться нам подолати виклики, надиктовані часом, перемогти стереотипи і почати мислити на перспективу, навчитися об’єднуватися навколо інтересів територіальної громади? Будемо до цього прагнути.
Підготувала Наталія ДАВИДЕНКО.