За чверть віку незалежності України, на жаль, суттєво привести стан вітчизняної інфраструктури до європейського рівня не вдається.
Наші дороги залишаються однією із двох головних проблем... Втім, якими б сутужними не були економічні реалії, все ж на Шполянщині щороку вдається не лише здійснювати планові ямкові ремонти, а й капітальні. Вдихнули європейського повітря в минулому році жителі міських вулиць Гоголя, Кравченка, Кожедуба, Свободи, Гонти, де повністю оновили асфальтне покриття на шляху. Ремонтувалися дороги і в селах. А от що напланували у місцевих бюджетах на поточний рік? Інформацію з цього приводу надала начальник відділу містобудування, архітектури, будівництва та ЖКГ Шполянської райдержадміністрації Тетяна ВЕТУШКО.
За її словами, загальна протяжність доріг комунальної власності у нашому районі — 596 км, потребують із них ремонту — 138 км.
Орієнтовна вартість ремонтних робіт складає 38,3 млн. грн. Місцевими бюджетами вже передбачено на ці цілі 9 млн. 607 тис. грн., освоєно нині 114,8 тис. грн., активно проводиться грейдерування. До здійснення плану ремонтів доріг долучаються і соціальні партнери — орендарі земель, приватні підприємці.
На території району є ще й дороги, що належать до категорії загального користування місцевого значення. Їх протяжність становить 262,1 км, з яких 95 потребують ремонту, орієнтовна вартість ремонтних робіт — 174,2 тис. грн. Сума коштів, передбачена у місцевих бюджетах на поточний ремонт доріг загального користування, становить 425 тис. грн. (Лип’янка — 300 тис. грн., Надточаївка — 100 тис. грн., Станіславчик — 25 тис. грн.). Основне фінансування робіт по ремонту доріг загального користування буде проведено за рахунок соціально-партнерських угод орендарів у сумі 10 млн. 600 тис. грн. (СТОВ «ЛНЗ-Агро» та ТОВ «Агро-Індустрі» — по 5 млн. грн., ТОВ «Агроспілка» — 600 тис.). А при перегляді бюджетів за підсумками півріччя із вільних залишків передбачатимуться у місцевих бюджетах кошти на решту запланованих доріг.
Слід додати, що кошти на ремонт доріг направляються із акцизного збору, якого заплановано на цей рік 4 млн. 380 тис. грн., з них 697,3 тис. грн. вже надійшло. В минулому році ця сума становила 3 млн. грн., яка 100% була освоєна за призначенням.
Що цікаво, днями пресслужба Черкаської облдержадміністрації повідомила про зміст селекторної наради під головуванням заступника голови — керівника апарату Черкаської ОДА Сергія ОВЧАРЕНКА, який повідомив:
— Роботи на дорогах загального користування місцевого значення співфінансуватимуть з державного та місцевих бюджетів.
Відповідний алгоритм залучення коштів на місцях вже сьогодні отримають всі райони Черкащини. Механізм залучення коштів для аварійного ямкового ремонту доріг загального користування місцевого значення розробили в Службі автомобільних доріг області спільно з фахівцями ОДА. Згідно з ним на умовах співфінансування з державного бюджету на ремонт уражених ямковістю доріг в кожному районі надаватимуть 60% необхідних коштів, 40 % спрямовуватимуть з місцевих.
— Як зазначив перший заступник начальника Служби автомобільних доріг у Черкаській області Руслан ЯКУБОВ, райони можуть спрямувати на ремонт доріг близько 54 млн грн.
— З сільських бюджетів кошти акумулюватимуться на рівні районних адміністрацій, — пояснив розроблений алгоритм Руслан Якубов.
— Звідти за розпорядженням голови чи рішенням сесії районної ради Службу автомобільних доріг, як основного балансоутримувача автошляхів Черкащини, визначатимуть отримувачем і замовником робіт. Чітко визначатиметься назва дороги, адресність цього об’єкта та вид ремонтних робіт. По завершенню райони здійснюватимуть оплату. Маючи алгоритм, райони, зі свого боку, повинні до кінця наступного тижня запропонувати власний механізм дій на місцях, а також розробити відповідну районну програму, за якою сільські та селищні ради матимуть право надавати субвенції на ремонт доріг до районного бюджету.
Запропонований алгоритм залучення коштів райони взяли до відома та вже готові працювати у цьому напрямку, зазначив заступник очільника області Сергій Овчаренко та додав, що поки лише у двох районах області, Шполянському та Городищенському, ремонт доріг відбувається на належному рівні.
Чи зраділи цьому алгоритму у виконкомах, здогадатися не важко. Адже самим освоювати місцеві кошти на свої дороги набагато вигідніше, аніж віддавати гроші посередникам.
Наталія ДАВИДЕНКО.