Нова хвиля тарифної «лихоманки» охопила шполян, які почали отримувати платіжки за жовтень, де вказано повну суму оплати за тепло, воду, газ, світло та інші комунальні послуги. Людей турбують питання: чи не втратять вони субсидію взагалі, як дізнатись про розмір субсидії і чи потрібно щось робити для отримання пільг за новими правилами? «Шполяночка +» підготувала відповіді на найбільш актуальні питання, які турбують шполян.
Із 1 жовтня стартувала монетизації пільг на оплату житлово-комунальних послуг, коли всі пільговики і субсидіанти отримуватимуть повний розмір платіжки без урахування пільг. Якщо раніше перерахунок проводили на рівні підприємства комунальної сфери, то тепер ці розрахунки проводитимуть органи соціального захисту населення.
Як здійснюватиметься оплата пільг?
Органи соцзахисту тепер самостійно перераховуватимуть кошти субсидій:
– у безготівковій формі – пільговики, як і раніше, сплачують частину платежу, а суму пільги за них перераховує АТ «Ощадбанк» надавачу послуг.
– у готівковій формі – оплата пільг відбувається шляхом перерахування структурними підрозділами з питань соціального захисту населення коштів на рахунок пільговика, відкритий в установі уповноваженого банку, або через виплатні об’єкти АТ «Укрпошта». Тобто пільговик отримує готівку «на руки» і самостійно розраховується за спожиті комунальні послуги.
Пільговики, в яких є субсидія, повинні отримати sms про розмір нарахованої субсидії, а далі оплачувати «комуналку», виходячи з того, чи бажають вони мати доплату готівкою, чи її надсилатиме «Ощадбанк».
Що «грозить» за прострочку платежу?
Якщо пільговик, який отримує пільгу у готівковій формі, тобто «на руки», матиме наявну прострочку понад місяць заборгованості з оплати послуг, сума якої перевищує 20 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, то виплати пільг з наступного опалювального сезону здійснюватимуться у безготівковій формі.
Якщо пільги у жовтні не були нараховані?
Враховуючи те, що відповідний механізм запроваджується в Україні вперше, через неточність даних з технічних причин можуть бути випадки не нарахування окремим особам суми пільги за жовтень 2019 року. У такому випадку сума пільги буде нарахована пільговику у наступному місяці.
Хто і як нараховуватиме пільги?
Пільги у безготівковій формі призначатимуться всім пільговикам автоматично, за прикладом безготівкового надання субсидій через Ощадбанк.
Пільги у грошовій формі призначатимуться всім бажаючим пільговикам на підставі поданих особисто заяв до органів соціального захисту населення, які формуватимуть щомісяця до 25 числа реєстри пільговиків для виплати пільг у готівковій формі та передаватимуть їх Мінсоцполітики. Мінсоцполітики після обробки реєстрів відправлятимуть їх в Ощадбанк і переводити зазначеному банку кошти для виплати монетизованих пільг. Кошти надходитимуть на особові рахунки пільговиків.
Як дізнатися розмір субсидії?
Пільговики отримають інформаційне повідомлення про розмір субсидії. Якщо вони повідомили контактний номер телефону – то їм прийде SMS про нараховані пільги та проведені розрахунки за комунальні послуги в безготівковій формі.
Чи потрібно щось робити для отримання субсидії за новими правилами?
Більшості отримувачам субсидій, яким допомогу було перепризначено за підсумками попереднього опалювального сезону – субсидія буде перерахована автоматично. Ця категорія населення не повинна докладати жодних зусиль у зв’язку із новими правилами. Всю роботу за них зроблять місцеві органи соціального захисту.
Звертаємо увагу, що внутрішньо переміщеним особам, орендарям житлового приміщення, а також домогосподарствам, яким було призначено субсидію на фактично проживаючих, і які у травні поточного року не звернулися до управлінь соцзахисту – потрібно зробити це зараз! Час для звернення – фактично до 15 грудня (тобто не пізніше, ніж за 2 місяці з початку опалювального сезону, за винятком окремих життєвих ситуацій).
Домогосподарствам, які за підсумками попереднього опалювального сезону отримали відмову у продовженні програми субсидій через борги пропонується декілька варіантів:
1) Звернутися до підприємства-надавача послуг із проханням провести реструктуризацію боргу;
2) Погасити заборгованість перед надавачем послуг і звернутися за субсидією;
3) У виняткових випадках, коли у людини немає можливості ліквідувати заборгованість, але є гостра потреба у субсидії – вона може звернутися до спеціальної комісії при місцевих органах влади, яка, у випадку обґрунтованої позиції, може призначити субсидію.