
У Шполянській та Матусівській громадах заклади освіти пристосовуються до вимкнень електроенергії, використовуючи генератори та альтернативне освітлення, щоб забезпечити дітям тепло, харчування та безперервний навчальний процес. Керівники дитсадків і шкіл розповіли, як виходять із ситуації та що змінилося в роботі закладів під час відключень світла.
У закладі дошкільної освіти «Сонечко» пояснюють, що генератор працює лише на котел і підтримує тепло в приміщенні. Керівниця Дарія Меркотан розповідає:
«У нас є генератор, але він працює лише на котел - тобто забезпечує садочок теплом. Світло вимикають, як і всюди, але ми справляємося. У приміщенні тепло, ми встигаємо приготувати дітям їжу, тож відключення світла поки не заважають повноцінній роботі закладу. Дітки сплять за звичним режимом, батьки забирають їх у визначений час - графік не порушено. На випадок темряви маємо акумуляторні ліхтарі. Якщо немає світла, вихователі вмикають заздалегідь заряджені колонки - діти слухають казочки. Загалом, як можемо, так і викручуємося. Поки що успішно».
У садку «Калинка» генератор також використовується обмежено - лише для опалення.
«У нас є один генератор - п’ятикіловатний. Він невеликий, тож ми підключаємо до нього лише котельню, щоб у садочку було тепло, - пояснює очільниця "Калинки" Людмила Струк -
Коли вимикають світло, користуємося альтернативним освітленням: маємо потужні лампи та ліхтарики на акумуляторах. Якщо темніє, а електропостачання ще не відновили, вихователі вмикають ці лампи - так і працюємо".
Щодо приготування їжі, то інколи виникають труднощі.
"Був випадок, коли світло вимкнули о 4:30 ранку і його не було до восьмої - тоді ми просто не встигли приготувати сніданок. Але загалом викручуємося, намагаємося готувати та підтримувати режим. Головне - у садочку тепло, діткам комфортно, і ми робимо все можливе, щоб їхній день проходив максимально звично».
У закладі дошкільної освіти «Ялинка» про роботу в умовах блекауту розповідає керівниця Юлія Олексіївна Кравченко:
«У нас є генератор для опалення, і цього нам достатньо для підтримання комфортної температури в садочку. Щодо освітлення - підлаштовуємося під графіки відключень. Працюємо так, щоб і сніданок, і обід, і полуденок були вчасно. Кухарі стараються, справляються, дівчата працюють злагоджено. Генератори нам ще торік виділили - кожному садочку для підтримання тепла. Якщо перерва у світлі тривала, то ми вмикаємо генератор і підтримуємо тепло. Пальне видають за талонами - поки що його вистачає. Умови воєнного стану непрості, але скаржитися, як кажуть, гріх. Головне, що маємо можливість забезпечити дітям тепло і нормальні умови перебування».
У Шполянському ліцеї №1 підлаштовуються до графіків відключень електроенергії. Директорка Валентина Осадча пояснює:
«Виживаємо, підлаштовуємося під графіки відключень. У їдальні намагаємося готувати і сніданок, і обід, але не завжди виходить. Генератор використовуємо для котельні. Котельня працює на газу, але при довгих відключеннях світла - якщо немає понад чотири години - ми запускаємо генератор приблизно через дві години, щоб у школі зберігалося тепло. Теоретично його можна спрямувати на освітлення половини школи, але ми вирішили, що тепле приміщення важливіше"
Відключення світла впливають на проведення уроків.
"Не можемо використовувати інтерактивні дошки, інтернет, презентації, телевізори. Тому працюємо «по-старому» - усно, з підручниками та в зошитах. Уроки не пропадають, матеріал подаємо в будь-якому разі. Попри всі труднощі, у нас все добре. Показник - результати олімпіад, маємо багато переможців. Тож на якість навчання це трохи впливає, але ми працюємо і намагаємося тримати високий рівень».
У Шполянському ліцеї №2 кілька генераторів забезпечують роботу котельні та укриття. Директор Олександр Гончар розповідає:
«У нас є генератор великих потужностей. Також маємо менші генератори, які використовуємо виключно для котельні та підвального приміщення під час повітряної тривоги, щоб забезпечити світло і тепло. Великим генератором наразі не користуємося - обходимося малими. Щодо їдальні - кухарі встигають приготувати сніданок і обід, в нас обладнання нове, поки що справляємося. Якщо світло вимикають з восьмої, вони приходять на шосту і до восьмої встигають, якщо о восьмій вмикають - трохи зміщуємо графіки, але харчування забезпечується щодня".
Відключення світла, розводить руками Олександр Гончар, впливають на проведення уроків і в його закладі.
"Ми не можемо використовувати весь наявний технічний арсенал: мультимедійні комплекси, комп’ютери, телевізори. Тому працюємо «по-старому» - з дошкою, підручниками та вчителем. В умовах тотального блекауту єдиний вихід - очне навчання, адже без світла і інтернету діти не зможуть працювати дистанційно».
У Лебединському ліцеї №1 генератор також допомагає підтримувати комфортну температуру.
«У нас школа працює на генераторі, що допомагає підтримувати тепловий режим, - говорить директорка Ольга Музиченко-Губа. Паливо надає міська рада, тому заклад забезпечений світлом і теплом. Щодо харчування, під час пікових відключень світла готувати складно. Тоді домовляємося з батьками - дають ланч-бокси, або ми підлаштовуємося, готуємо раніше чи пізніше. В цілому освітній процес триває без проблем. Вплив відключень на якість навчання незначний. Вчителі працюють із підручниками, дошкою та крейдою - уроки проводяться, навчальний процес не порушується».
У Матусівській громаді ситуацію зі світлом також "витягує" генератор.
«У закладах освіти є генератори, які працюють здебільшого для опалення, - розповідає очільниця громади Леся Шаповал. - Звичайно, використання пального велике і температурний режим не завжди забезпечується так, як хотілося б, але генератори дозволяють підтримувати тепло. Кухарі виходять на роботу о третій годині ночі, щоб приготувати їжу для дітей. Щодо освітлення - генератори забезпечують базове світло та можливість готувати їжу або підтримувати тепло. Газові котельні під час відключень світла працюють частково, залежно від ситуації. Пального поки що вистачає, ситуація стабільна".
Впливу відключень світла на якість ведення уроків у матусівській громаді наразі немає. Учителі підлаштовуються, працюють у звичних умовах і навчальний процес триває без істотних порушень. Водночас пані Леся зауважує, що педагоги мають певне емоційне перенавантаження, але це не відбивається на результатах.