Хто відтепер має борги перед пільговиками?

Заплати, а потім шукай компенсацію

   Які категорії пільговиків матимуть право на безоплатний проїзд за приміськими, міжміськими та внутрішньообласними маршрутами та які суми виділятимуть на це з місцевих бюджетів — відтепер вирішуватимуть в районах та містах обласного значення.

Про це йшлося на нараді в Черкаській обласній державній адміністрації щодо вирішення проблем пільгового перевезення.

    Справа в тому, що на останній сесії обласної ради прийнято зміни до програми «Турбота», якими передбачається механізм забезпечення пільгового перевезення автобусними маршрутами учасників АТО та інших пільгових категорій з тим урахуванням, що тепер видатки лягають на місцеві бюджети. 

    Нові правила перевезень для різних соціальних груп  вступили в дію з 18 жовтня.

   Відповідні оголошення про те, що відтепер АТОвцям, дітям з багатодітних сімей, дітям-інвалідам та іншим пільговим категоріям доведеться платити повну вартість проїзду, а потім їм кошти за квитки відшкодовуватимуться з міського бюджету, розміщені на автостанціях Черкащини, — інформують обласні ЗМІ.

   Подія збентежила активістів Шполянської районної спілки учасників АТО. Коментуючи її, голова спілки Віктор Савчук робить наступні висновки: це означає, що АТОвці, чорнобильці, інваліди й інші пільговики повинні платити за проїзд автобусним транспортом, а потім їм, буцімто, гроші повертатимуть. А кому потрібен такий клопіт?

   — Вразило, що АТОвцям ще й обмежили кількість поїздок на рік до 40! А чи відповідає таке рішення українському законодавству? — каже Віктор Васильович. — Виходить, в державі прийнято Закон про пільгове перевезення, а фінансувати це перевезення повинні на місцях. Тепер будемо платити за квиток, а тоді ходити з ним по інстанціям, аби повернути кошти. Держава заборгувала перевізникам, а тепер вона буде винна не їм, а нам, пільговикам. Вважаю це приниженням! Навіщо підігрівати і без того кип’ячу ситуацію в суспільстві?

   Як відомо, компенсація пільгових перевезень впродовж останніх років здійснювалася за рахунок субвенцій з державного бюджету на місця. Однак, зважаючи на постійне недофінансування, Черкащина нині ще має 7,8 млн. грн минулорічної кредиторської заборгованості у сфері усіх транспортних перевезень, з яких 5 мільйонів гривень — з автотранспортних перевезень. Як пише обласне видання «Вичерпно», директор Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації Руслан Чикало висловив сподівання, що держава виділить кошти, щоб погасити цю кредиторську заборгованість. Забезпечення права громадян на пільгове перевезення та вирішення питання відшкодування перевізникам держава цьогоріч поклала на місцеве самоврядування. Деякі райони вже розпочали фінансування транспортної галузі на місцях. Так, за рішенням міських та районних рад, на компенсацію за пільгове перевезення громадян виділено 5,3 млн. грн (міста Ватутіне, Канів, Сміла, Монастирищенський, Смілянський, Тальнівський, Уманський, Чигиринський, Шполянський райони).

   За словами заступника голови Черкаської облдержадміністрації Юрія Саса, зараз перевізникам необхідно розпочати активну роботу з районними радами, особливо з місцевими депутатами щодо виділення коштів з місцевих бюджетів. У свою чергу обласна влада має знайти формулу, за якою райони будуть відшкодовувати пільгові перевезення.

   — В умовах, які склалися, галузь має вижити. Тому що транспортні комунікації — це та важлива частина, без якої не можливий той процес децентралізації, який ми оголосили, — цитує Юрія Саса видання «Вичерпно». — Питання забезпечення права на безоплатний проїзд АТОвців навіть не обговорюється, ми всі це розуміємо.

   Отже, місцевим радам, які мають фінансувати пільговий проїзд, належить передбачати у своїх скарбницях кошти на ці цілі, аби ми сплачували з бюджету тільки за реально перевезених пільговиків, однак ця форма має бути іншою, ніж пропонується, — додав він.

Юрій ГЛАДЕНКО