Відповідно до Лісового кодексу України ліси та лісонасадження України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Так, з метою захисту державних інтересів та інтересів громади, прокуратурою району із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції у Черкаській області минулого року проведено перевірку додержання вимог Лісового кодексу України, Законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших актів законодавства у екологічній сфері в діяльності Шполянської районної державної адміністрації, Шполянської районної ради, Шполянського районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Шполарайкомунлісгосп».
В ході проведеної прокуратурою району перевірки встановлено порушення вимог чинного законодавства посадовими особами Шполянського районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Шполарайкомунлісгосп». Дане підприємство створено згідно рішення Шполянської районної ради від 31.01.2014 № 30-12/VІ. Метою створення підприємства було прийняття на баланс та вжиття всіх заходів до збереження лісів, лісонасаджень та полезахисних лісосмуг, розташованих на території міської та сільських рад Шполянського району.
Однак на момент проведення перевірки встановлено, що передбачену законодавством документацію на земельні ділянки під полезахисними лісосмугами вищевказаним підприємством не виготовлено та лісосмуги на баланс підприємства не передані, лісорубні квитки відсутні.
Із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції у Черкаській області в ході перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства щодо охорони та використання лісових насаджень встановлено, що в адміністративних межах Кавунівської, Водянської та Лип’янської сільських рад району за відсутності будь-яких дозвільних документів самовільно проводиться вирубка дерев у полезахисних лісосмугах. Так, у лісосмузі на території Кавунівської сільської ради всього вирубано 169 дерев, Водянської сільської ради — 28 дерев, Лип’янської сільської ради — 17 дерев.
Спеціалістами Державної екологічної інспекції у Черкаській області проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок знесення дерев. Загальна сума шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу становить 310 121, 24 грн.
За результатами проведеної перевірки та виявленими порушеннями вимог чинного законодавства після надходження до прокуратури району розрахунків заподіяних навколишньому природному середовищу збитків, до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про кримінальне правопорушення, передбачене ст. 246 КК України, а саме — незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяло істотну шкоду, а також вчинення таких дій у заповідниках або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах.
Для проведення досудового розслідування вищевказане кримінальне провадження направлено до СВ Шполянського РВ УМВС України в Черкаській області.
Разом з цим після реєстрації кримінального провадження в полезахисних лісосмугах району незаконна порубка дерев не припинялася, зокрема, виявлено аналогічні факти на території Мар’янівської сільської ради. За інформацією Державної екологічної інспекції в Черкаській області на території Мар’янівської сільської ради проведено незаконну вирубку 283 дерев, чим заподіяно шкоду лісовим ресурсам на загальну суму 225835,60 грн.
В ході проведення досудового розслідування даного кримінального провадження в діях керівництва підприємства також виявлено факти зловживання службовим становищем службовими особами підприємства «Шполарайкомунлісгосп», що спричинило тяжкі наслідки. За вказаними фактами СВ Шполянського РВ УМВС України в Черкаській області також внесено відомості до ЄРДР. За результатами досудового розслідування службовій особі даного підприємства вручено підозру за ст. 246, ч. 2 ст. 364 КК України, обрано міру запобіжного заходу та відсторонено від посади на період досудового розслідування.
На даний час, враховуючи шквал безпідставних скарг на районних керівників прокуратури та міліції, які направляються місцевими зацікавленими особами, для проведення подальшого досудового розслідування кримінальне провадження передано до обласних правоохоронних органів.
Крім того, на думку правоохоронних органів дані скарги надходять з метою їх дискредитації та уникнення покарання особами, які є причетними до вчинення вказаних правопорушень. Слід також зазначити, що вищезазначені скарги складаються та направляються в різні відомства від імені осіб, які не мають жодного стосунку до їх написання, зокрема представників Народної та Громадської рад, а також інших жителів району. Вказане може свідчити про те, що законна діяльність керівництва місцевої міліції та прокуратури подобається не всім посадовим особам, в даному випадку тим, які причетні до створення та функціонування даного підприємства.
За інформацією прокуратури Шполянського району