Митна епопея в Україні: Ми не хочемо ховатися, хочемо жити чесно!

   Минулого тижня увага українського суспільства була прикута до мирної акції у столиці, яку організували активісти громадської організації «Авто Євро Сила» під гаслом «Доступне авто — кожному українцю!» Не обійшлося і без сутичок.

    Підвищений градус у політичному житті нашої держави змусив багатьох сприймати чергову акцію протесту як початок Майдану, в інших пробудив надію на те, що владу таки можна прихилити до компромісу, аби права пересічних людей були захищені. 

    А втім, прокоментувати подію на сторінках  «Шполяночки+» ми запросили голову Шполянського осередку ГО «Авто Євро Сила» В’ячеслава КАЛАНДИРЦЯ, який зі шполянським  активом взяв безпосередньо участь у київській мирній акції 6 вересня 2017 року.

   — Наша громадська організація під назвою «Авто Євро Сила» діє вже рівно рік. Шполянський осередок, як окремий її підрозділ, нараховує нині 12 осіб. Що ж змусило нас об’єднатися та проводити громадську активність? Передусім — домогтися, щоб у своїй державі влада чула своїх громадян, розуміла їх та йшла назустріч їхнім інтересам.

   Питання розмитнення іноземних авто насправді торкається дуже багатьох українців. Відомо, що далеко не кожен може дозволити собі таку розкіш: придбати авто навіть те, що було в користуванні, вже не кажучи про нове. І при такій ситуації громадяни позбавлені нині можливості купувати вживані авто до 2010 року через неймовірно високі податки. Таким чином, авто в Україні коштує у 3, а то і у 4 рази дорожче аніж в Європі. Людина шукає собі доступний варіант придбання такого потрібного у нинішній динамічний час в першу чергу засобу пересування, а не розкоші. Чим обґрунтована ціна на наш вітчизняний «Ланос» у 230 тис. грн.? Ніхто не скаже. В Росії також збирають таке авто і для громадян удвічі ціна є нижчою. У Польщі та Литві ціна йому — 300-500 євро. Отже, купують вживані автомобілі за кордоном, ціна на які є для пересічного українця реальною. Але розмитнення коштує ще одну таку ж ціну! Тож власники авто на євро реєстрації, яких в народі ще називають «євробляхами», об'єднуються, а до них у наступну чергу активно приєднуються різні громадські організації, щоб вимагати внесення змін до Митного кодексу.

    — Вас підтримують якісь політичні сили?

   — Жодна політична не причетна до нашого руху. Ми хочемо, як представники громадянського суспільства, налагодити конструктивний діалог із владою, яка продукує в нашій державі закони. Хочемо, що влада, якою вона не є, навчилася чути своїх громадян і чинити, враховуючи інтереси народу.  Нам ніхто не платить, ми нікому нічим не зобов’язані, ми боремося за справедливість. Усі витрати на бензин, символіку ми беремо виключно на самих себе. Ми не прагнемо слави чи популярності, а відстоюємо свої права. Правила розмитнення мають бути змінені, приведені у відповідність до європейських норм та стандартів, має припинитися свавілля та переслідування українських водіїв через іноземні номерні знаки на їх авто. Ми не хочемо ховатися, а хочемо жити чесно! Тож якщо влада врахує наші вимоги і здійснить роботу з удосконалення законодавства в частині розмитнення іноземних авто — вважатимемо це за нормальний процес в цивілізованій країні.

    — Існує оправдальна версія, буцімто, влада не хоче захаращувати територію України металобрухтом, дбає про екологію, тому ставить вимогу — стандарт Євро-5.

   — Я довго вірив, що так і є: влада бореться за екологію, а також відстоює інтереси вітчизняного виробника. Але врешті дійшов висновку, що це є дискримінацією простих власників автівок. Чому, наприклад, іноземцю зі своїм авто можна перебувати на території цілий рік, а громадянам України, які придбали за кордоном автівку, треба кожні 5 днів перетинати кордон? Я згідний, що металобрухту нашій країні не треба, але скільки українців їздять на уламках, не маючи змоги придбати за доступною ціною новіше авто! І взагалі, що таке стандарт Євро-5? Це вимоги до нових сучасних автомобілів, які випускають іноземні підприємства. Чому цей показник прив’язали до процедури розмитнення?

   — Ви їздите на не розмитненій автівці, отже є порушником українського законодавства?

  — Так, виходить (сміється, — ред). Але, до речі, якщо вже влада мала намір заборонити нерозмитненим автомобілям їздити по території України, то навіщо залишила ряд так званих зазорів, якими й користуються близько 1,5 млн. власників таких авто? Відповідь є очевидною: щоб залишити систему поборів, хабарів. У законодавстві нині відсутня норма про спосіб покарання громадян, які їздять на нерозмитнених авто. А я повторюю, що ми хочемо жити чесно, за встановленими правилами, тож і вимагаємо від влади врегулювати це питання на законодавчому рівні, щоб громадян України прирівняли у правах з іноземцями, які цілий рік можуть їздити по території країни на нерозмитнених авто.

   — Чи вважаєте проведену 6 вересня акцію під ВР успішною, чи вдалося достукатися до представників влади?

  — Розуміючи, що підхід до вирішення порушеної нами проблеми має бути на рівні підготовки проектів змін до законодавства, активісти «Авто Євро Сили» разом з юристами підготували такі законопроекти, які, до речі, пройшли розгляд депутатських комітетів, та запропонували підписати з владою Меморандум про спільні дії з підготовки необхідних нормативних документів для проведення процедури зміни митного законодавства. Перемовини з лідерами нашої організації проходили у ВР, але до бажаного компромісу таки поки що не дійшло. Для влади, виявляється, не була досить переконливою кількість учасників мітингу, тож вони кивають на те, що переважній більшості українців це не важливо.

    —   Скільки ж людей взяло участь в акції?

   — Офіційно озвучено 5 тисяч осіб, але насправді було більше. Лише із Черкаської області виїхало більше 50 автомобілів, з них із Шполи — 7. До шполян долучився і сусідній Новомиргород, з представниками якого шполяни тісно співпрацюють.   

     —  Чому здійнялося протистояння учасників акції з правоохоронцями?

     — Наша акція протесту була санкціонованою і цілком мирною, жодної загрози ми не несли. Але не обійшлося без провокацій: хтось кинув пляшку з водою, імітуючи «коктейль Молотова», та дав привід до силових дій. Так, у нас дуже неспокійна і заполітизована атмосфера в країні, і бажаючих скористатися нагодою зчинити сутичку в чиїхось інтересах вистачає. Але ніхто не мав на меті битися з правоохоронцями, наші дії були чітко скоординовані, у місті ми хоч і перекривали рух транспорту, та дві смуги залишали для екстрених ситуацій. Мета передбачала досягти результатів щодо наших вимог відміни дискримінації, а не спричиняти силове протистояння.

     — Як плануєте діяти надалі?

    — Продовжувати відстоювати свої інтереси, котрі стосуються мільйонів простих співгромадян, будемо об’єднуватися, нарощувати потенціал для переконливої громадської сили, аби влада навчилася чути свій народ і ефективно йому служити. У Шполянському осередку перебувають досить адекватні і нормальні люди, які твердо переконані, що активне громадянське суспільство має бути справжньою владою в державі, а чиновники — лише нею найнятими ефективними менеджерами, які творитимуть закони не для збагачення окремих верств, а для комфортного життя кожного громадянина в Україні.

    — Ви вірите у те, що досягнете таки цілі?

   — Вірю. Знаєте раніше я зовсім не відрізнявся громадсько-політичною активністю, вболівав за Майдан лише з екрану телевізора. Але відтепер дивлюся на світ іншими очима. Творити свою долю ми повинні самі, інакше її творитимуть за нас. І нехай це проснеться в кожному!

Спілкувалася Наталія ДАВИДЕНКО

 

     До теми. Як відомо, Президент України Петро Порошенко 26 травня 2017 року підписав указ, який зобов'язує уряд у рамках підготовки до безвізу розв’язати проблему з авто на єврономерах.

   «Главком» з цього приводу пише, що причина, з якої безвіз зачепив авто з європейською реєстрацією, — моторошні автомобільні черги у прикордонних пунктах пропуску, що заблоковані машинами так званих пересічників (тих, хто постійно пересікає кордон). Це українські власники автівок на європейських номерах, які, згідно із законом, повинні перетинати кордон що п'ять днів. Створюють проблеми і автомобілі, оформлені на зарубіжні компанії, а потім перепродані в Україні (хоча формально права власності зберігаються за іноземною компанією). Нерезиденти мають право ввозити авто на рік. Однак вони також щороку повинні перетинати кордон з державою, в якій транспортний засіб стоїть на обліку.

    Тож фактично, доки не буде вирішено проблему з «пересічниками», подорож до Європи на своєму авто лишається не найкращим варіантом через постійні великі черги на кордоні.

    За що виступає ГО «Авто Євро Сила»

   В офіційному зверненні «Авто Євро Сили» до українців активісти запевняють, що пропонують взаємовигідну співпрацю громадян України та держави. Своє бачення вони виклали у проекті закону, який перебуває у Верховній Раді. Автори законопроекту пропонують внести правки до Митного кодексу. А саме — дозволити всім громадянам України їздити на європейських автомобілях без розмитнення протягом року. Зараз подібна розкіш доступна лише нерезидентам.

   До того ж автори документа хочуть дозволити тимчасове ввезення не тільки легкових, а й комерційних автомобілів. Тобто фактично пропонують дозволити не лише їздити, а й вести бізнес на нерозмитнених машинах.

   Вигода для водіїв, які їздять на європейських номерах, зрозуміла: вони не хочуть платити імпортні збори, які в Україні справді дуже великі. Наприклад, за автомобіль з 1,2-літровим бензиновим двигуном вартістю 5000 євро потрібно заплатити на митниці 1700 євро податків.

   Про це заявили і черкаські активісти ГО «Авто-Євро-Сила» на сесії Черкаської облради. Вони просять депутатів про звернення до державного керівництва щодо зниження цін на розмитнення автівок. Через завищені податки автомобілі, що коштують у Європі 2-3 тис доларів, обходяться українцю у 10 тис.

     Хто підтримує активістів

    У «Главкомі» переконані, що без підтримки представників влади жодного проекту закону не могло б бути — активісти просто не мають права законодавчої ініціативи. Авторами документа, який вимагає проголосувати «Авто Євро Сила», виступили два народних депутати — позафракційні Віктор Балога із прикордонного Закарпаття та Володимир Парасюк із прикордонної Львівщини. Останній активно підтримує легалізацію автомобілів на єврономерах.