Нове в законодавстві України щодо державної реєстрації

В Україні поступово проходить процес передавання повноважень у сфері державної реєстрації нерухомості органам місцевого самоврядування.

З 1 січня 2016 року внесено суттєві зміни до законодавства України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Законом України «Про внесення змін до закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №815-VІІІ від 24 листопада 2015 року реєстрацію права власності на нерухоме майно та інших похідних прав проводять державні реєстратори, а також нотаріуси, наділені повноваженнями державних реєстраторів, у тому числі і реєстрації без вчинення нотаріальних дій.

Верховною Радою України прийнято Закон України №835-VІІІ від 26 листопада 2015 року «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», положення якого спрямовані на реформування системи надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з метою її приведення у відповідність до законодавства України для отримання адміністративних послуг, доступність та зручність для суб’єктів звернень. Цим законом надано право реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців нотаріусам, які також наділені повноваженнями державних реєстраторів.

25 березня 2015 року набрав чинності Закон України №247-VIII від 5 березня 2015 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення».

Так, нотаріусу надано можливість проводити державну реєстрацію:

- речових прав, похідних від права власності, на земельні ділянки сільськогосподарського призначення незалежно від нотаріального посвідчення договору, на підставі якого виникає таке право;

- права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яке виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, одночасно з державною реєстрацією похідного від нього речового права на таку земельну ділянку;

Нотаріус має право реєстрації похідних речових прав (у тому числі реєстрації оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення), незалежно від адреси її розташування, але тільки в межах своєї області.

За реєстрацію права власності на нерухоме майно та похідного права отримується плата за реєстрацію та адміністративний збір, сума якого нараховується в залежності від терміну реєстрації того чи іншого права.

Інформацію щодо особливостей державної реєстрації та документів, які необхідно надати для реєстрації права власності, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців чи похідного права громадяни можуть отримати у державного реєстратора або у нотаріуса під час реєстрації.

Новим у законодавстві є також те, що за результатами проведення державної реєстрації нерухомого майна, громадяни не отримують свідоцтва про право власності, яке раніше видавалось державними реєстраторами. Цей документ замінено на інформаційну довідку, на якій не передбачено(!) ні підпису, ні печатки реєстратора. До таких «новин» в законодавстві наші громадяни ще не готові, вони звикли, що правом на власність є документ, засвідчений підписом та печаткою, а не інформація з електронного реєстру. Право доступу до цих реєстрів є у кожного громадянина, але як можна роз’яснити старенькій пенсіонерці, що вона може отримати всі дані на своє майно в реєстрі на визначеному сайті?!

Людина зі свого боку вважає, що вона правомірно вимагає документ з підписом та печаткою, і поки що важко роз’яснити, що документ без підпису та печатки має таку ж юридичну силу, адже він зареєстрований у відповідному електронному реєстрі.

На сьогодні дані з реєстру відомостей про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців також надаються без підпису та печатки та мають таку ж юридичну силу як і аналогічний, що видавався до 1 січня 2016 року.

Підтвердження інформації щодо майна громадян можна знайти в електронному реєстрі на сайті: https://kap. minjust. gov. ua.

Анжела ДИМОВА, юрист.