Віднедавна у Шполянській ОТГ почав функціонувати інклюзивно-ресурсний центр. Це заклад, який працює для дітей з особливими освітніми потребами віком до 18 років. Основна мета ІРЦ – забезпечити право дітей на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти. Про роботу закладу, маленькі й великі перемоги центру «Шполяночці+» розповіла директорка ІРЦ Наталія Косенко.
– Раніше діти з особливими освітніми потребами навчались у спецзакладах. Зараз усі, і діти з особливими освітніми потребами, і без – всі навчаються в школі. Для того, щоб визначити, якого спрямування має бути це навчання, які послуги потрібно надавати, за якою програмою, як її адаптувати, модифікувати, які там мають бути корекційні послуги, ми робимо комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, – розповідає Наталія Косенко про роботу ІРЦ.
Оцінка здійснюється за кількома напрямками: фізичний розвиток; мовлення; розвиток когнітивної сфери (це всі психічні процеси – увага, пам’ять, мислення, сприйняття); оцінка емоційно-вольової сфери (як дитина може керувати своєю поведінкою, рівень її працездатності); освітня діяльність (наскільки гарно засвоює дитина).
– За результатами цієї оцінки формується спеціальний висновок, в якому надаються чіткі рекомендації, як потрібно навчати цю дитину, яку програму використовувати і яких вона потребує корекційно-розвиткових послуг, тобто чи потребує логопеда, психолога, дефектолога, реабілітолога. Наша команда складається з п’яти фахівців, всі мають фахову освіту, – додає директорка ІРЦ.
Така оцінка – не єдиний напрям роботи центру. Наталія Косенко розповідає, що заклад також надає послуги практичного психолога, логопеда, вчителя-реабілітолога і вчителя-дефектолога:
– Це на безкоштовній основі, тобто будь-яка дитина, яка має проблеми з навчанням, приходить сюди і може отримати ці послуги. Також ці послуги отримують діти з особливими освітніми потребами.
Інклюзивно-ресурсний центр займається консультацією батьків, вчителів, практичних психологів і соціальних педагогів.
– До нас звертаються працівники освіти, і ми надаємо консультації. Масові заходи зараз ми не проводимо через епідеміологічну ситуацію, – розповідає директорка закладу. Крім того, команда ІРЦ веде свій сайт та фейсбук-сторінку центру, де публікує цікаві та корисні матеріали.
– У новому навчальному році багато змін у інклюзивному навчанні, та і взагалі це поняття нове і багато нюансів, про які не знають. Ми публікуємо ті матеріали, які можна використати у роботі, чим можна керуватися. Орієнтуємося і на вчителів, і на батьків, оскільки вчителі підходять з одними проблемами, батьки з іншими, – пояснює Наталія Косенко.
Головне для інклюзивно-ресурсного центру – це працювати з дітьми. Заклад має шведську стінку, антисколіозний комплекс, комплект пісочної терапії, сухий басейн, сучасний телевізор та інші розвивальні ігри, а також комплект сучасних діагностичних методик для проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Кожна деталь важлива для окремої дитини.
– Наприклад, наш центр відвідують діти із ДЦП. У нас є вчитель-реабілітолог, який займається з ними, роблять спеціальні вправи. Зараз популярні кільця Су-джок, отож дитина робить вправи цими кільцями, бо руки у дитини є нерухомі і є проблеми з дрібною моторикою, – ділиться подробицями директорка ІРЦ. – Ми маємо багато спортивного інвентарю, наприклад, для дитини із ДЦП, яка хоч і ходить, але їй це важко, тому що у неї проблеми з м’язами ніг.
Орієнтованість на дітей видно й у інфраструктурі закладу.
– На баланс міської ради ми перейшли недавно. Зараз у нас нове приміщення, воно на першому поверсі і обладнане пандусами, тому це дуже зручно, – говорить Наталія Косенко.
Крім того, до ІРЦ немає черг, адже центр працює за розкладом і попереднім записом.
–У нас є ресурсна кімната, де займаються фахівці, і розклад розроблено таким чином, щоб у цій кімнаті займалася або одна дитина, або група, тобто один фахівець проводить заняття. Фахівці по черзі проводять заняття за записом. Обстеження також проводимо за реєстрацією, тобто чітко і без черг. У нас є система, ми призначаємо там час тій чи іншій дитині, і це враховується у розклад занять, – розповідає директорка.
Наталія Косенко говорить, що за невеликий період роботи ІРЦ вже можна бачити позитивні зміни. Спочатку до закладу ходило не так багато дітей, але потім, як зазначає директорка, поширилися відгуки, і люди перестали соромитися.
– Це позитивна зміна для соціалізації дітей. Раніше вони сиділи вдома і мало спілкувалися з оточуючими, а зараз для них і заходів багато проводиться, – радіє Наталія Косенко. – Ми вже працюємо стільки, що бачимо результати у дітей, які приходять з початку нашої роботи. Ми бачимо покращення, і це дуже приємно.
Олександра Лісогор