Хоча в Україні ОСББ створені досить давно, однак запрацювали вони відносно не давно. Така система стовідсотково працює в країнах Прибалтики та в Польщі й вже давно показала свою високу ефективність. Утім, українці не дуже поспішають об’єднуватися задля власного «комунального» блага. Ті, хто розуміє, що під лежачий камінь вода не тече, мають змогу економити на комунальних платіжках і жити в комфортніших умовах. Інші ж продовжують шукати винних у «брудних під’їздах». У чому переваги ОСББ і які вигоди від нього отримують люди, дізнавалась «Шполяночка +».
Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків має на меті повністю змінити застарілий підхід до обслуговування багатоповерхівок не тільки у Шполі, а й в усіх містах України. Зараз обласні центри майже на 50% складаються з ОСББ, утворюючи такі структури не тільки з одного будинку, а й з декількох, розташованих поруч. У Шполі вже створено десять ОСББ. Його учасники стверджують – це набагато простіше, ефективніше та комфортніше обслуговувати будинки власноруч, а не сподіватись на ЖЕКи, СУБи та інші пережитки радянського комунального минулого. Так, минулого року на сесії міської ради Шполянської ОТГ депутати одноголосно надали згоду на передачу будинку з балансу КП «Комунальник» Шполянської міської ради ОТГ на баланс ОСББ «Лугове-13» по вул. Кавказькій, 13.
Відтоді мешканці будинку стали спільними повноцінними власниками будівлі, землі та прибудинкової території. Згодом люди отримали разову фінансову допомогу на утримання будинку у сумі 25 тис. грн, яку виділили з міського бюджету згідно з Програмою підтримки об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Шпола на 2017–2020 роки. На зборах мешканців будинку, ці кошти вирішили вкласти у встановлення дверей та електролічильники. Проте, одноразова фінансова допомога у сумі 25 тис. грн – не єдиний бонус для ОСББ. Подальші проєкти ОСББ на впровадження енергоефективних заходів (встановлення індивідуальних теплових пунктів, приладів обліку ресурсів, ремонти покрівлі, модернізація внутрішньобудинкових мереж та систем, улаштування електроощадного освітлення місць загального користування, тощо) теж співфінансуються міською радою на умовах:
– для ОСББ, асоціацій ОСББ, які звернулися вперше: 60% від загальної вартості робіт – кошти міського бюджету, 40% — кошти ОСББ, асоціації ОСББ, інші залучені кошти;
– для решти звернень: 40% від загальної вартості робіт – кошти міського бюджету, 60% кошти ОСББ, асоціації ОСББ, інші залучені кошти.
Якість і комфорт проживання у будинках, якими опікується об’єднання, насамперед залежить від керівника. Саме він повинен організувати жителів, донести до них суть першочергових робіт, переконати в їхній доцільності, адже скільки жителів, стільки і думок. Тому зазвичай керівником ОСББ жителі обирають найбільш авторитетного та активного мешканця. У випадку ОСББ «Лугове-13» головою правління було обрано Івана Грабаря, який не побоявся взяти на себе відповідальність у цій, новій для нього, справі.
– Кожен будинок має свої проблеми. Не виняток і наша багатоповерхівка. Майже 40 років взагалі не ремонтувався дах, тому у першочергових планах – ремонт покрівлі будинку. Ми вже збираємо кошти, які перераховує кожна квартира на рахунок банку. З успіхів: встановили двері та електролічильники. Тепер в рази економимо на електроенергії. Далі – більше. Добре, що мешканці будинку прислухаються, пропонують щось своє, відповідально ставляться до усього, – розповідає Іван Грабар.
Іван Миколайович каже, що зі створенням ОСББ жити стало набагато легше та навіть економніше. Люди знають на що витрачають свої кошти та чітко можуть це контролювати. За консультаціями до Івана Миколайовича приходять навіть і мешканці інших багатоповерхівок, щоб порадитись чи дізнатись якусь інформацію.
А мешканці багатоповерхівки по вул. Кавказька, 13 зовсім не шкодують про свій вибір.
– Ми довіряємо повністю Івану Миколайовичу і зараз нас усе влаштовує. Ми бачимо, що ОСББ дає нові можливості і гарну перспективу, якщо усе робити правильно. Взагалі, радує, що ми діємо злагоджено для покращення умов нашого ж комфорту, – коментує подружжя мешканців будинку Ольга та Микола.
Довідково:
У липні 2015 року набрав чинності Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Згідно цього Закону власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку: будівлі, землі та прибудинкової території. Вони ж здійснюють управління цим майном. Тож, і ремонт цього майна та благоустрій прибудинкової території, незалежно від того, чи створено в будинку ОСББ, чи керує ним управитель, відтепер ліг на плечі співвласників.
Після створення ОСББ відкривається свій рахунок, мешканці самостійно вирішують, яку суму коштів їм сплачувати, які за ці кошти виконувати роботи і як їх у подальшому взагалі витрачати. У разі, якщо мешканці не створюють у багатоквартирному будинку ОСББ, місцева влада зобов’язана провести конкурс на управління багатоквартирним будинком.
У такому випадку мешканці позбавлені можливості впливати на розвиток будинку і приймати певні рішення щодо ефективного обслуговування будинку. Або ж є варіант найняття фахівця, управителя, який дбатиме про обслуговування будинку на договірних засадах.
Юлія ЗАРУДНІЦЬКА
Сергій Кравченко: ОСББ – це як маленька громада, буде господар – буде й порядок
За радянських часів мешканці багатоквартирних будинків звикли, що все має робити ЖЕК. І це не дивно – помешкання справді були державними: держава надавала їх хоч і в безоплатний, але найм, і мешканці квартир були не власниками, а квартиронаймачами. Зараз же ситуація зовсім інша. Більше 98% квартир приватизовані чи куплені. А згідно з Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», власники квартир є співвласниками і спільного майна свого багатоквартирного будинку. Тобто весь дім, а не лише квартира, вважається приватним. Проте, багато людей, як і раніше, вважають, що саме комунальники повинні турбуватися про капітальні ремонти в багатоквартирних будинках. Але це не так!
Давайте візьмемо ті самі ЖЕКи – вони надавали послуги згідно з переліком, а ніяк не брали всю відповідальність на себе за будинок. До переліку їхніх послуг, зазвичай, входило: прибирання прибудинкової території, боротьба з гризунами/шкідниками, утримання технічної документації будинку тощо. І ні слова про капітальні ремонти самої будівлі. Тобто, не сплачуючи за це, ми чомусь очікувати капітальних ремонтів у своїх будинках. До цього і звикли – очікувати і в усьому звинувачувати комунальників.
А поки хтось очікував – будинки поступово старіли. І наразі велика частина житлового фонду Шполи, як і загалом країни потребує ремонту. Звісно, все це обходиться недешево і мешканцям багатоповерхівок потрібно мати резервний фонд та поступово накопичувати необхідні на капітальний ремонт кошти. Тому аби зменшити фінансове навантаження на власників багатоквартирних будинків у 2017 році міської радою прийнято Програму підтримки об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ, асоціацій ОСББ) у м. Шпола на 2017–2020 роки. Крім одноразової грошової допомоги і програм співфінансування, надаємо і консультаційні послуги. Так, цього року фахівці КП «Комунальник» пройшли спеціальне навчання в Експертній міжгалузевій Асоціації України, тож, можуть змістовно консультувати всіх громадян, хто виявить бажання об’єднатися. Хоча у Шполі люди не надто квапляться із цим.
Найчастіше я чую питання: «А навіщо нам це потрібно?». По-перше, люди отримують можливість розпоряджатися не тільки власним житлом, а й спільною власністю. Кожен мешканець може вирішувати, як вигідніше нею розпорядитися та самостійно контролювати використання коштів.
По-друге, у вдало організованому ОСББ, є можливість суттєво знизити житлово-комунальні платежі. Так, об’єднанню співвласників набагато простіше і дешевше провести енергетичну модернізацію будинку для економії на опаленні. Або мати зменшення квартплати за рахунок відсутності податків на прибуток та додану вартість, адже ОСББ є неприбутковою організацією.
По-третє, співвласники багатоквартирного будинку мають змогу заробляти кошти на спільній власності – наприклад, за рахунок оренди підсобних приміщень – під магазин чи перукарню; підвал можна зробити складським приміщенням і також здати в оренду. Такі ж можливості існують і щодо отримання коштів від прибудинкової території. А фасад будинку можна здавати в оренду під рекламні площі.
Крім цього, створивши ОСББ, люди неодмінно починають брати активну участь у вирішенні й інших важливих для свого міста питань. Мене особисто це тішить. Переконаний, що більше ОСББ буде створено в громаді, то більше буде порядку.