Приїхали! Влада почала заробляти на дітях

Усі добре пам’ятають, які «воєнні» баталії відбувались навколо передачі міжшкільного навчально-виробничого комбінату з комунальної власності району до Шполянської ОТГ. Тоді голова Шполянської РДА Володимир Потапенко, як кажуть, стояв «на смерть», аби не випустити заклад з-під свого керівництва. Проте закон є закон, тому врешті всі об’єкти комунальної власності, що знаходяться на території об’єднаної громади, перейшли на її баланс. Та, очевидно, пан Потапенко так і не зміг змиритися з реаліями часу, адже не припиняє створювати перешкоди освітньому процесу в МНВК. Цього разу вершина цинізму, певно, підриває довіру навіть затятих прихильників РДА. Адже заручниками ситуації, що склалася, стали школярі.

Не раз уже звучало з вуст районного керманича, що нині існують великі проблеми із наповненням районного бюджету, що постійно не вистачає коштів ані на медичну, а ні на освітянську галузь. Минулого понеділка він зібрав нараду директорів шкіл району, на якій довів всім до відома, що коштів на зарплату обслуговуючого персоналу навчальних закладів немає. Тепер їм треба йти у неоплачувану відпустку, хоча хтозна, чи це врятує. Але, окрім проблем із зарплатою обслуговуючому персоналу шкіл, постало зненацька, мов Пилип із конопель, питання підвезення старшокласників сільських шкіл району до занять у МНВК. Попри попередні домовленості з Шполянською ОТГ.

— У нас була домовленість, що ми приймаємо у комунальну власність міської ради міжшкільний навчально-виробничий комбінат (будівлю, території), на безкоштовній основі надаємо у користування майданчик для розміщення автобусів, майстерню для їхнього ремонту та приміщення для персоналу і господарської групи. А район при потребі та за умови, що ми відшкодовуємо їм пальне, надають нам автобуси для перевезення дітей та педагогів району та ОТГ, — зазначив голова Шполянської ОТГ Сергій Кравченко. — Ми уклали необхідні договори, надали всі обіцяні території і приміщення. Місяці два вони давали нам автобуси для перевезення дітей, а потім почали відмовляти, аргументуючи тим, що у програмі «Шкільний автобус» (яка фінансується виключно за кошти місцевих бюджетів) не зазначено, що ці транспортні засоби можна використовувати для підвезення дітей Шполянської ОТГ на спортивні та культмасові змагання, ЗНО тощо.

Тоді на засіданні сесії районної ради 30 серпня за поданням начальника відділу освіти, у справах сім’ї, молоді та спорту Павла Вербівського депутати внесли зміни до районної Програми «Шкільний автобус», які полягали у поширенні її дії і на учнів із об’єднаних територіальних громад.

Попри це, 1 вересня до батьків почала надходити інформація, що районна адміністрація, відділ освіти, заборонили використовувати шкільні автобуси для підвезення учнів 10-11 класу сільських шкіл до міжшкільного НВК для навчання. Наприкінці серпня під час конференції з педагогами району в райдержадміністрації начальник відділу освіти повідомив, що дітей будуть підвозити до МВНК, але не безкоштовно, а за гроші батьків. Цю ж інформацію повторили 10 вересня на нараді з директорами шкіл.

Виникає цілком логічне запитання, чому під час домовленостей та ухвалення змін до програми «Шкільний автобус» керівництво району жодним словом не обмовилось про проблеми із забезпеченням підвозу учнів сіл до МНВК?

— Проблема не була озвучена і на засіданні профільної комісії, — підтверджує директор Водянського НВК, депутат районної ради Олексій Черяков, який чи не найбільше стурбований такою новиною. Адже 10 одинадцятикласників Водянського НВК навчаються у навчально-виробничому комбінаті і хочуть отримати відповідну техпрофільні освіту.

Олексій Черяков

— Тепер нас поставили перед фактом, що діти мають за власні кошти добиратися до МНВК, а це означає платити водієві шкільного автобуса, або користуватися рейсовим маршрутом, що обійдеться їм у 30 грн на день, — каже Олексій Олексійович. — Але ж чи згодні на це батьки? Хто буде нести відповідальність за дітей у такому разі? А про безпеку дітей хтось подумав? Невже це для влади таким є важким обтяженням вирішити питання із пальним для цих дітей, які мають право за Конституцією України на безоплатне отримання загальної середньої освіти, куди входить і отримання освіти за технологічним профілем? Я розумію, що в бюджеті немає коштів. Але чому раніше не бралися шукати вихід із ситуації, не домовлялися із соціальними партнерами, не вели переговори із сільрадами? Чому нас так пізно поставили до відома? Невже мовчали навмисне?

Одинадцятикласники Водянського НВК, які навчаються в МНВК

Дивується тому, що відбувається, і директор Лип’янського НВК Микола Гнатик.

Микола Гнатик

— У нас всього три учні навчаються в МНВК, але ж і вони мають повне право на здобуття освіти за техпрофілем, — коментує Микола Степанович. — Врешті це передбачено статтею 53 Основного Закону України. А щоб цим дітям власним коштом дістатися до МНВК із Лип’янки, вони мають витратити на день 54 грн. Окрім цього, це все одно не допоможе, бо вони мають займатися 6 уроків, а рейсовий автобус від’їжджає до села вже о 12 годині. Це взагалі є загрозою зриву їх навчального процесу. Я про це говорив на нещодавній нараді з директорами шкіл в РДА, але ніхто не запропонував жодного варіанту вирішення проблеми. Знаєте, я за багатолітній стаж роботи іще не бачив таких підходів в управлінні. Я вважаю, що НВК — це найдешевший, прийнятний і доступний спосіб отримання учнем профільної освіти. Багатьом дітям вона знадобиться в житті. Є батьки, які займаються господарюванням на землі та вдячні МНВК за колись здобуту освіту і можливість управляти технікою, і також виявляють бажання, щоб і їхні діти мали відповідні навички. А тут уже рік, як ходять чутки про закриття цього навчального закладу, діти через це вагаються і не йдуть туди на навчання. Батькам не подобається новина про оплату власним коштом проїзду до МНВК, і вони можуть відмовитися від його послуг. Не можна допустити, аби його закрили.

А саме цього, на думку директорів, і домагається керівництво РДА — щоб батьки учнів сіл району відмовилися від навчання в МНВК, і освітній процес зірвався.

І вдача, вочевидь, поки на боці Потапенка — помста реалізується сповна. Бо якщо у Водяному 10 учнів 11-го класу продовжили навчання в МНВК, то десятикласники вже заяв не подали. Як повідомляє директор Шполянського МНВК Ігор Крещенко, повністю відмовилися від навчання в МНВК у Мар’янівці, Топильній та Іскреному. Якщо у минулому навчальному році в закладі навчалося 133 учні із 11 сільських шкіл, то в нинішньому — лише 30 із 6-ти сільських шкіл. І якщо у цих селах є учні МНВК пільгових категорій, які можуть безкоштовно користуватися рейсовим автобусом, то це, як зазначив Микола Гнатик, не рятує ситуацію, оскільки рейси повертаються до сіл занадто рано.

У міській раді вважають, що дії райдержадміністрації — цілеспрямовані заходи щодо недопущення учнів сільських закладів загальної середньої освіти на навчання в МНВК. Бо нічим іншим вважати усну заборону директорам шкіл району обирати в 2018-2019 навчальному році навчання за техпрофілем неможливо. Про такі дії РДА посадовці міськради збираються повідомити органи прокуратури та перевірити дії чиновників РДА на порушення українського законодавства. Адже в рамках дії районної програми «Шкільний автобус» влада зобов’язана забезпечити кожного учня безкоштовним підвезенням до навчального закладу загальної середньої освіти. Тож на яких підставах відділ освіти, у справах сім’ї, молоді та спорту відмовляє учням сіл району користуватися безкоштовними послугами шкільних автобусів —  не зрозуміло. Сподіваємося прокуратура, дасть вичерпну відповідь.

Проте є й хороше…

А тим часом у МНВК у складі Шполянської ОТГ відбулися приємні зміни. Відтепер батькам не доводиться витрачати свої кошти на паливно-мастильні матеріали для практичних занять з освоєння автотехніки, як це завжди було раніше — при перебуванні закладу на балансі відділу освіти, у справах сім’ї, молоді та спорту РДА. За півроку перебування МНВК на балансі міськради, з жодної сільської ради не було затребувано ніякої компенсації за витрати на навчання їхніх учнів — ні на енергоносії, ні на ремонти, ні на утримання навчальних засобів тощо. А ще коштом міського бюджету у сумі 200 тис. грн осучаснено кабінет тракторної та автосправи. За словами нещодавно призначеного директора закладу Ігоря Крещенка, попри всі палиці, що намагаються встромити у колеса закладу горе-керівники, у подальших планах — створення дієвих мотиваційних програм для залучення більшої кількості учнівської молоді до здобуття профільної освіти.

Наталія СТОРЧАК