Про підсумки поточного бюджетного року та особливості районного кошторису на 2016 рік

Зазвичай у такий грудневий період, наприкінці кожного бюджетного року підбиваються підсумки виконання місцевих кошторисів та готуються до затвердження нові проекти «гаманців» на наступний рік. Чи є відмінності у виконанні бюджету-2015 від попередніх років і чи суттєвими будуть його особливості у наступному році? Про це йшлося у розмові кореспондента газети «Шполяночка+» з начальником фінансового управління Шполянської райдержадміністрації Оксаною ГОЛУБ:

- Оксано Олександрівно, з якими результатами проводжаємо нинішній бюджетний рік на Шполянщині?

— Завершуємо 2015-й в умовах конструктивної співпраці всіх гілок місцевої влади. За підсумками року, що минає, очікуємо надходження до місцевих бюджетів нашого району в сумі 70,5 млн. грн., що складає близько 130% до затвердженого плану і на 13,6 млн. грн. більше від 2014 року. Така позитивна динаміка зростання надходжень до районної скарбниці є наслідком втілення фінансової децентралізації — реформи міжбюджетних відносин, а саме: частину надходжень залишено на місцях. Це 100% плати за землі, єдиний податок, акциз. Зокрема, міський бюджет у порівнянні з 2014-м роком отримав вдвічі більше коштів — на 8,5 млн. грн. Слід зазначити, що якщо зведений бюджет району має високий відсоток перевиконання, то районний перевиконано зі значно меншим показником у зв’язку з тим, що основний вид надходжень до нього — ПДФО, який нараховується на зарплати, а на Шполянщині середня заробітна плата станом на жовтень 2015 року становить 3190 грн. при обласному показникові 3467 грн. Якби ми довели цю цифру до рівня області, то мали б додаткових 700 тис. грн. Це означає, що потрібно докладати зусиль для напрацювання дієвих механізмів, щоб легалізувати зарплати у так званих «конвертах», збільшувати кількість робочих місць.

Для цього потрібні якісь мотиваційні умови для роботодавців. Чи готуються у бюджеті-2016 сприятливі для цього зміни у податковому законодавстві?

— Так, проект змін, оприлюднений нині, передбачає 20% замість 40% єдиного соціального внеску, що повинно розвантажити приватний бізнес та створити сприятливий клімат до збільшення легальних робочих місць. Поки що податковий кодекс не змінено, але оснований на цих змінах проект Закону «Про Державний бюджет України 2016 року» схвалений урядом і є підставою для підготовки проектів бюджетів всіх рівнів. Фінансовим управлінням Шполянської райдержадміністрації разом з податковою інспекцією вже обраховані доходи, які очікуються в наступному році та доведені прогнозні показники до всіх розпорядників коштів районного бюджету. З 15 грудня вони розпочали подавати уточнені бюджетні запити, виходячи з доведених прогнозних показників.

— Отже, гроші в місцевих бюджетах маємо, а як ми їх витрачаємо?

— Так, слушно на цьому зосереджувати увагу. Головне — раціонально і правильно розпорядитися фінансовим ресурсом, аби успішно вирі-шувати всі господарські питання в місті і селах району. У пріоритеті районного керівництва — належне утримання закладів соціальної сфери — шкіл, центральної районної лікарні, ФАПів і амбулаторій, будинків культури і клубів, дитячих садочків тощо. Впродовж року проведено велику кількість ремонтів приміщень, вжито заходів із енергозбереження: заміна дверей, вікон на склопакети, оптимізація опалювальних систем. Практикуємо збільшувати доходи за рахунок вкладання коштів на депозит, що додатково збільшило надходження до районного бюджету більше, ніж на 300 тис. грн. Думаю, така політика продовжиться і в наступному році. У планах — завершення ремонту фасаду районного будинку культури, придбання шкільних автобусів, ремонти об’єктів гуманітарної сфери, впровадження в них енергозбереження та ін.

Озвучено інформацію про те, що Шполянська районна лікарня згідно з новим проектом бюджету переходить на утримання з обласного бюджету. Чи не є тривожною така новина? Обласна рада обов’язково вдасться до значних скорочень. І якось дивно на цьому тлі виглядає пропагована децентралізація.

— Так, проект держбюджету дійсно передбачає утримання вторинної ланки надання медичних послуг за рахунок коштів обласного бюджету. Але не потрібно раніше часу готуватися до негативного варіанту. Поки що зарано робити висновки. Будемо сподіватися, що це не вплине на якість надання медичних послуг населенню району. А до того ж, з районного бюджету не заборонено спрямовувати субвенції на забезпечення потреб ЦРЛ, а район осторонь їх ніколи не залишиться.

— А яка доля чекає на заклади культури, які теж попередньо планувалося перевести із міського та сільського до районного бюджету?

— Нема жодних причин для тривог — змінами до Бюджетного кодексу надано право сільським і міським бюджетам утримувати заклади культури та дошкільні заклади. На це спрямовуються частково субвенції з районного бюджету та власні надходження місцевих бюджетів.

— Скільки матимемо грошей в районному бюджеті-2016?

— Очікувані доходи приблизно дорівнюватимуть 2015 року. Якщо рахувати без цільових субвенцій з держбюджету на соціальний захист населення, то це 28,3 млн. грн.

— Чи очікується збільшення розміру заробітної плати, адже це найбільше хвилює людей?

— Постановою Кабінету Міністрів України №1013 з 1 грудня 2015 року збільшено заробітну плату державним службовцям на 25% та працівникам-бюджетникам на 10%. Проект Державного бюджету України 2016 року передбачає двічі на рік збільшити розмір мінімальної зарплати — в травні і грудні вона зросте до 1450 грн. і 1550 грн. відповідно.

— Коли буде ухвалене рішення про районний бюджет 2016-го року?

— Плануємо ухвалити бюджет до 25 грудня.

— Як, на Вашу думку, вплинуть наслідки децентралізації на загальний добробут територій?

— Матимемо наглядний приклад досвіду трьох об’єднаних громад на території нашої області, які спрямовуватимуть видатки на співфінансування у рамках реалізації інфраструктурних об'єктів за кошти державного фонду регіонального розвитку та фонду ЄС.

Думаю, їх позитивний приклад пришвидшить рух у реалізації адмінреформи і у нашому районі. До речі, у 2016 році вперше надано право органам місцевого самоврядування самим вирішувати питання пільгового перевезення. Забезпечувати життєдіяльність сіл і міст невдовзі доведеться все ж радам, і ми повинні бути до цього готовими. Спільним завданням органів виконавчої влади і місцевого самоврядування на 2016-й є пошук додаткових шляхів наповнення бюджетів, котрі стануть кроком до розвитку громад.

Бесіду вела Наталія СТОРЧАК (фото автора).