Документом, що підтверджує громадянство та визначає приналежність особи до держави, є паспорт. В Україні такими документами є внутрішній паспорт громадянина України – ID-картка або книжечка зразка 1994 року, а також закордонний паспорт. Та трапляється так, що в умовах воєнного часу, основний документ втрачається.
Куди звернутися, які документи необхідно подати для отримання послуг та які правила оформлення документів для громадян із окупованих територій, роз’яснює завідувач Шполянського сектору УДМС у Черкаській області Валентина Щіпанська.
Куди звернутися для відновлення втраченого паспорта?
• у підрозділ ДМС України;
• у центр надання адміністративних послуг (ЦНАП);
• у центр обслуговування громадян «Паспортний сервіс».
Важливо: оформити новий паспортний документ можна за місцем звернення особи, але у тих населених пунктах, які знаходяться на підконтрольних Україні територіях, де безпекова ситуація є контрольованою.
Основні документи, які необхідно подати для отримання послуги
Для оформлення паспорта громадянина України у формі ID-картки замість втраченого або викраденого особа (далі також – заявник) подає наступні документи:
• заява про втрату паспорта;
• витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань (у разі викрадення паспорта);
• документ, що підтверджує сплату адміністративного збору;
• довідка органу реєстрації встановленого зразка про місце проживання (за наявності);
• свідоцтво про народження (при втраті паспорта зразка книжечки, за наявності).
Важливо: на жаль, військова агресія рф внесла корективи у процес оформлення біометричних документів для громадян України. В умовах воєнного стану маємо певні проблеми з дотриманням встановлених законодавством строків оформлення документів. Відтак – наразі не рекомендуємо оплачувати підвищену суму адміністративного збору за термінове оформлення таких документів.
Як посвідчити особу, поки оформляється паспорт громадянина України?
В Україні для посвідчення особи можна використовувати наступні документи:
• закордонний паспорт (у випадку втрати ID-картки або паспортної книжечки);
• водійське посвідчення;
• цифрові документи в мобільному застосунку «Дія», адже вони мають таку ж юридичну силу, як їх паперовий чи пластиковий аналог;
• «єДокумент» – це тимчасовий документ для посвідчення особи у період воєнного стану, він створюється автоматично на підставі даних із BankID або даних біометричного документа.
Які правила оформлення документів для громадян із окупованих територій? Як таким особам пройти процедуру ідентифікації?
Правила оформлення біометричних документів (паспорт для виїзду за кордон та ID-паспорт) є єдиними для всіх громадян України і затверджені постановами Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 302 (ID-паспорт) та від 7 травня 2014 р. № 152 (паспорт для виїзду за кордон).
Важливим етапом оформлення будь-якого документа є ідентифікація особи, без якої жодна особа не може бути документована. Рішення щодо оформлення документа або про відмову в його оформленні приймається за результатами ідентифікації та перевірки належності особи до громадянства України.
Основним способом ідентифікації є отримання даних про особу з Єдиного державного демографічного реєстру, куди внесено інформацію про всіх осіб, яким оформлювалися біометричні паспорти.
Важливо: у разі втрати/викрадення паспорта, оформленого територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, заявник додатково подає всі наявні документи, у тому числі – документи, що містять фотозображення особи, які дають змогу її ідентифікувати.