Шполянська територіальна громада – у першій десятці серед майже 900 громад за результатами виконання бюджету за 2020-й рік. Цей рейтинг показує, наскільки громади забезпечені коштами, аби виконувати свої завдання і повноваження. Що це за рейтинг та як він стосується кожного жителя ОТГ, дізнавалася «Шполяночка+».
Цей рейтинг – результат аналізу офіційних даних Міністерства фінансів України, казначейської, державної статистичної служб та даних веб-порталу openbudget.gov.ua, які виконувались незалежними експертами Програми «U-LEAD з Європою» і SKL International «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Відповідний звіт оприлюднено на офіційному державному сайті «Децентралізація».
Експерти проаналізували дані за весь рік – із січня по грудень 2020-го. Провели його в розрізі 872 об'єднаних громад (по тих, що минулого року мали прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом). Порахували фактично все: скільки кожна громада має коштів, який відсоток із цього всього йде на зарплати і за які гроші ремонтують дороги.
Громади поділили на групи, врахувавши кількість населення. Шполянська ОТГ потрапила у першу групу, оскільки на її території проживають понад 15 тисяч осіб.
Звісно, в першу чергу брали до уваги фінансові показники. Зокрема, суму доходів загального фонду бюджету (без трансфертів). У Шполянській громаді на одного мешканця це 6 637,4 гривень. У свою чергу видатки на одну особу становлять 6 848,1 гривень. Розраховували цю суму наступним чином: брали співвідношення обсягу видатків загального фонду до кількості жителів, тобто визначали, скільки теоретично коштів припадає на кожного шполянина.
До речі, в Шполянській громаді цей показник навіть трохи перевищує середній по всій групі – 6 627,7 грн (максимальний – 22 296 грн, мінімальний – 1 931,3 грн).
Наступний пункт – це видатки на утримання апарату управління Шполянської ОТГ. Із розрахунку на одного мешканця вони становлять 926,2 гривень. Якщо брати загальний бюджет громади, то на це йде 14% із нього. У той час, як у менших громадах і з меншим рівнем доходів, як, наприклад, у Біловодській Луганської області, такий показник складає 40% (при дотаційності в 41%), а в Печеніженській громаді Івано-Франківської області на управлінський апарат витрачають 61,2% при дотаційності у 54,4%.
Дотаційні громади – ті, що отримують на свій розвиток додаткові кошти з державного бюджету. Цей показник теж враховували. Згідно з рейтингом, рівень дотаційності бюджету Шполянської ОТГ (співвідношення обсягу дотації до загальної суми доходів загального фонду бюджету громади) становить мінус 4,6 %. Такий «мінусовий» результат свідчить про те, що громада фінансово спроможна і готова протистояти внутрішнім та зовнішнім загрозам економічного характеру, а головне – не залежить від забаганок та грошей центральної влади.
Брали до уваги і питому вагу заробітної плати у видатках загального фонду. Йдеться про виплати працівникам бюджетної сфери. У Шполянській ОТГ це 70% (при середньому показникові 76% в громадах першої групи).
Також експерти врахували і питому вагу капітальних видатків у загальному обсязі видатків – 17,2%. При тому, що в тій же першій групі, де знаходиться Шполянська ОТГ, середній показник таких видатків усього 14,9%. Якщо говорити конкретніше, то на одного мешканця громади витрати на капітальні ремонти доріг, будівель, придбання матеріалів довгострокового використання складають 1 439,5 гривень.
Як бачимо, показники достатньо високі.
Що це означає для громади і як вдається досягти таких показників, розповів міський голова Шполянської ОТГ Сергій Кравченко.
– Насамперед виконання бюджету означає те, що ми виконали всі заплановані пункти стратегії розвитку громади. Коштів вистачило на розбудову інфраструктури, ремонт доріг, тротуарів, у школах, дитячих садочках. Якщо в такому темпі йтимемо, то за п’ять років втілимо усі задуми в життя. Скажімо так, у 2020 році приймали бюджет на 172 млн гривень, а на кінець року перевиконали на 24 млн гривень, тож по факту отримали 196 млн гривень. У зв’язку з такою позитивною динамікою ми почали орієнтуватись на позапланові проєкти, які виходять за рамки прийнятого кошторису. Зараз сказати не можу, вже оголосимо після сесії, але на її затвердження запропоновано масштабний проєкт, який ми виношували до цього чотири роки і зараз ми маємо можливість його реалізувати. Він охопить інтереси усіх верств населення. Завдяки наповнюваності бюджету у нас є резервний фонд, який використовується на випадки надзвичайних ситуацій та інші непередбачувані обставини. Тож, як бачимо, по суті бюджет громади збалансований, насамперед завдячуючи фахівцям фінансового відділу, бюджетній комісії та депутатському корпусу. Таких показників, які визначили нам чільне місце у рейтингу, допомагає досягти проста формула – це плідна співпраця і взаємодія між громадою, бізнесом і владою. Це дає змогу наповнювати бюджет навіть незважаючи на такі чинники як економічна нестабільність, епідемія корони, локдауни і визначає своєрідну фінансову незалежність.
Підготував Сергій Зубатов