Тарас ШЕВЧЕНКО: «І повіє новий вогонь з Холодного Яру!..»

Якось довелося побувати у столиці і, поспішаючи на автобус, я зупинився біля ятки з книгами. Продавець у захисній формі із нашивкою й орденом «За мужність» пропонував історичну літературу про козацтво та боротьбу українського народу з окупантами. Розговорилися про історію, про життя…

Продавець закінчив історичний факультет, є учасником Майдану, з перших днів російсько-української війни на Донбасі воював в гарячих точках з москалями, де отримав важкі поранення.

Запропонував мені прочитати книги «Холоний яр» та «Історія Холодноярської організації». Придбавши книги, я поспішав до автобуса і відразу ж почав читати. Вникаючи в історичні події Холодного Яру, я не зчувся, коли автобус зупинився в Катеринополі. У назві Холодний Яр є містична таємниця, магічна сила і дух української природи та її дітей. Тут все зв’язано із козацтвом, в їх назвах: Січовий Яр, Гайдамацький Яр, дуб Максима Залізняка, під яким, згідно з легендою, Тарас Шевченко писав поему «Гайдамаки». У великому дзвоні Мотриного монастиря — заклик до повстання «за святу правду-волю». Романтикою гайдамаччини виховувалися десятки поколінь українців-козаків, які з повагою ставилися до козацьких звичаїв, дотримувалися їх та виховували своїх дітей, не розлучалися зі зброєю ні в будні, ні в свята. Селянин не йшов у поле без списа чи шаблі. У хаті ставив рушницю під образами як святиню, як символвіри і надії!

В українців не виникало думки поступатися природним правом бути господарем на своїй землі. Вони не могли не відповісти, коли принижували рідних, коли чоботом завойовника топтали найсвятіше — українську землю, пропахлу хлібом, залізом і кров’ю. А тому українська народна оборона в добу Першої російської революції та у Вільному козацтві, відроджуваному відразу після Лютневої революції 1917 року, стала продовженням козацько-селянських повстань 1918—1930 років проти московської комуни та її політики пограбування України, за право жити самостійним життям на рідній землі.

Холодний Яр — це справді символ неперервності визвольної боротьби народу, це символ нескореної України. Мене дуже радує, що подвиг холодноярців не забуто, що лицарі нинішньої війни з москалями беруть собі за позивні імена отаманів Чучупаки, Орлика, Лютого, Чорноти та багатьох героїв Великої визвольної війни українського народу проти російських окупантів у 1917—1930 роках. Слава вірним синам України! Спасибі, хлопці-козаки, за ваш подвиг в ім’я України!

Післямова
Якщо хтось із читачів забажає знати більше про історію Холодного Яру, прошу звертатися телефоном (044)242-47-38 або (067)726-30-36.

Бажано, щоб літературу про Холодний Яр придбали вчителі історії та права. А ще краще — щоб була вона у кожного небайдужого українця!

Микола ГОРДАШЕВСЬКИЙ,
осавул козачого товариства
«Калниболотський курінь»

ДО ТЕМИ

У січні 2017 року вже офіційно зареєстровано громадську організацію «Товмацький курінь», яку очолив Дмитро Вовк. Активісти громадської організації запрошують усіх, хто небайдужий до відродження історичної справедливості в Україні, приєднуватися до ГО «Товмацький курінь» та вносити свій вклад у спільну мету — пропагування українських національних цінностей, створення справжнього осередку українства, історико-краєзнавчого, духовного просвітництва і розвитку туристики. 20 січня члени правління провели перше засідання, під час якого підготували орієнтовний план роботи на поточний рік, зокрема, сценарій проведення дводенного фесту «Товмацький курінь» в останню п’ятницю-суботу червня 2017 року та відзначення 120-річчя з дня народження холодноярського отамана Івана Лютого-Лютенка.