Військова бюрократія? Ні, цивільний сервіс: військові комісаріати перетворились на центри комплектування та соціальної підтримки

З 1 листопада цього року замість військових комісаріатів на території Черкаської області, як і по всій Україні, почали функціонувати оновлені територіальні центри комплектування та соціальної підтримки. Такі тектонічні зрушення у одній з найконсервативніших державних сфер стали можливі в рамках виконання Державної програми розвитку Збройних сил України. Міністерство оборони вважає, що ці зміни дадуть можливість створити прозору систему надання сервісних адміністративних послуг військовозобов'язаним, резервістам, ветеранам війни та військової служби, а також військовим пенсіонерам і членам їхніх сімей у питаннях соціального захисту. При цьому, територіальні центри хочуть лишити місцевими органами військового управління, які й надалі забезпечуватимуть мобілізаційну підготовку та мобілізацію ресурсів та в цілому виконувати вимоги законодавства щодо питань військового обов’язку та служби.

По суті реформи Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки покликані замінити собою радянську систему військових комісаріатів, оскільки та вже віджила всі можливі строки своєї ефективності та експлуатації. ТЦК та СП створені для підвищення ефективності роботи з військовозобов’язаними, резервістами і ветеранами в системі надання послуг. До того ж створення центрів має покращити обліково-мобілізаційну роботу, забезпечити прозорість і підвищити якість надання адмінпослуг громадянам. 

– У військовій сфері це більше як цивільний ЦНАП, тільки з виконанням специфічних функцій у сфері комплектування ЗСУ, оборони та соцзабезпечення військовослужбовців, – розповідає керівник Шполянського районного ТЦК та СП Руслан Безшийко. – До наших основних функцій, передусім, входить відбір та направлення кандидатів на військову службу за контрактом відповідно до потреб військ. По-друге, участь у відборі громадян для служби в резерві ЗСУ; підготовка й проведення в особливий період мобілізації; керівництво військовим обліком призовників і військовозобов’язаних на відповідній території та контроль за його станом. Крім того, ТЦК та СП здійснюють заходи з підготовки і ведення територіальної оборони.

Крім цих питань центри забезпечують соціальний і правовий захист військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів, призваних на навчання та збори, ветеранів війни, пенсіонерів із числа військовослужбовців ЗСУ та членів їхніх сімей, бере активну участь у військово-патріотичному вихованні молоді.

Рекрутинг до армії з людським обличчям

За словами Руслана Безшийка у відповідності до концепції реформування змінено організаційно-штатну структуру ТЦК та СП. У відкритих офіційних джерелах зазначають, що створені відділення рекрутингу, які відповідають за комплектування військ військовослужбовцями за контрактом. На ці відділення покладені завдання з агітації, відбору та направлення кандидатів до військових частин і навчальних центрів Збройних Сил України.

Згідно з новими методиками, пошук кандидатів полягає як в активній роботі рекрутів, так і за допомогою медіа-ресурсів. Рекрути від кожного виду ЗСУ проводять заходи з відбору кандидатів у міських центрах зайнятості, на підприємствах, у навчальних закладах, сайтах з пошуку роботи. На цю роботу вербувальники витрачають більшу частину службового часу. Варто зауважити, що це принесло помітні позитивні плоди, а саме кількісно-якісні показники відбору кандидатів на військову службу за контрактом зросли майже вдвічі.

Також невід’ємною частиною рекрутингу є безпосереднє спілкування з громадянами під час прийому в ТЦК та СП. У відкритих зонах «ресепшн» центру. Уявлення про потенційного контрактника насамперед формується під час особистого спілкування і вивчення його морально-ділових якостей, зокрема, через контакти в соцмережах.

За даними офіційних інформресурсів Міністерства оборони, крім питання рекрутингу, в територіальних центрах передбачені послуги з медичного забезпечення пенсіонерів ЗСУ та інших категорій військовозобов’язаних, звільнених з військової служби. Один із основних напрямків – направлення на санаторно-курортне лікування. Крім того, мають оформлювати документи пенсійного забезпечення, на отримання статусу учасника бойових дій і документи для членів сімей полеглих захисників України, забезпечуємо документальний супровід виплат одноразової грошової допомоги в разі загибелі або смерті, інвалідності військового; допомоги в проведенні похорону та компенсації матеріальних витрат на ритуальні послуги.

Замість «партизанщини» організована та ефективна територіальна оборона

У відповідності до реформ ЗСУ у 2018 році в Черкаській області створено 118-ту бригаду територіальної оборони у складі 6 батальйонів з базуванням у Золотоноші, Черкасах, Смілі, Звенигородці, Жашкові та Умані та окремих підрозділів забезпечення. Вже влітку 2019 було проведено навчання з вогневої, тактичної медицини, інженерної підготовки, основ топографії та зв’язку.

Військовозобов’язані, приписані до частин тероборони області, у т.ч. і шполяни й зараз беруть участь у заходах бойової підготовки, набувають нових знань та підтримують рівень навченості. Також регулярно з органами влади, силових структур організовуються штабні навчання з планування й ведення територіальної оборони в області.

Реформи тривають

Наразі реформа продовжується. У вересні цього року у першому читанні проголосовано законопроєкт № 3553 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку». Цей нормативно-правовий акт спрямований на вдосконалення та унормування надважливих для ЗС України питань, які пов’язані з:

  • Подальшим удосконаленням функціонування місцевих органів військового управління, зокрема територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки;
  • гарантованим та оперативним доукомплектуванням у особливий період військових частин ЗС України, інших військових формувань військово-навченими мобілізаційними людськими ресурсами, зокрема резервістами, без оголошення у державі мобілізації на термін до 6 місяців;
  • ефективністю та автоматизацією процесів функціонування у державі системи військового обліку людських мобілізаційних ресурсів, що дозволить наблизити її до сучасних вимог і стандартів НАТО.
  • Проєкт Закону України 3553 вносить зміни до 40 законів України, зокрема до 5 Кодексів, норми яких кореспондуються між собою.

Проєкт передбачає запровадження нового виду служби – військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. Пропонується наділити президента правом призивати на службу строком до шести місяців громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву першої черги (резервістів бойових частин) без оголошення мобілізації.

Передбачається, що за призваними резервістами, на весь час їх служби, зберігатиметься місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, а також поширюватимуться всі соціальні гарантії передбачені для мобілізованих.

Крім того проєктом вносяться зміни до статті 336 Кримінального кодексу, щодо введення відповідальності резервістів за ухилення від такого призову. Також пропонована редакція статті піднімає нижню планку покарання у вигляді позбавлення волі з двох років до трьох.

Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період – карається позбавленням волі на строк від трьох до п'яти років.

Змінами до Кримінального кодексу пропонується підвищити відповідальність й за ухилення від військового обліку або навчальних зборів. Так, ухилення військовозобов'язаного або резервіста від обліку каратиметься штрафом від 5100 до 8500 грн (зараз до 850 грн). А ухилення від навчальних (спеціальних) зборів – від 8500 грн до 11900 грн (зараз до 1190 грн) або виправними роботами на строк до двох років (зараз арешт до шести місяців).

Також мають зрости адмінштрафи за порушення правил військового обліку, законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку і мобілізацію, а також втрату військових документів.

Так, за порушення призовниками, військовозобов'язаними, резервістами законодавства про військовий обов'язок і військову службу (стаття 210 КУпАП) пропонується встановити штраф у 510-850 грн та 850-1700 грн при повторному порушенні (наразі 85-119 і 170-250 грн відповідно).

За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію громадян штрафуватимуть на 1700-3400 грн і 3400-5100 грн при повторному порушенні (наразі 170-510 і 510-1700 грн відповідно), посадових осіб – 3400-5100 і при повторному порушенні – 5100-8500 грн (наразі 510-1700 і 1700-5100 грн відповідно).

За умисне псування або недбале зберігання військово-облікових документів (посвідчень про приписку, військових квитків, тимчасових посвідчень), яке спричинило їх втрату штрафуватимуть на 510-850 грн (зараз 17-51 грн), а при повторній втраті на 850-1700 грн (зараз 51-119 грн).

Що ж, судячи з перспектив пейзажне полотно новітніх Збройних сил України вимальовується досить яскраво та оптимістично. Проте, як надалі йтимуть реформи, які чекають на військових підводні камені або попутні вітри достеменно невідомо. А ми, в свою чергу, зі стриманим оптимізмом можемо лише радіти, що власне українська армія потроху спинається на ноги і їй потрібен ще досить тривалий курс реабілітації, аби кінцево позбавитись від хронічних болячок радянщини.

Сергій Зубатов