Питання заміни старих радянських назв вулиць, демонтажу пам’яток тоталітарної дійсності дотепер звучать в дискусіях різних кіл. При цьому противники змін апелюють до історії — «таким було наше минуле, ми, мовляв, не в праві його змінювати». Але йдеться не так про минуле, як про майбутнє. Що ж насправді варто передавати нащадкам? Деякі події ми повинні пам’ятати як пересторогу — таке ніколи не має повторитися. Інші ж служать прикладом, на який треба орієнтуватися новим поколінням. Кращі зразки мають бути увічненні в назвах вулиць, площ, парків.
КОЛОНІЗАТОРСЬКА ПОЛІТИКА КРЕМЛЯ НЕСЕ НОВІ ТРАГЕДІЇ
Ще в травні 2011 року грузинський парламент спромігся ухвалити закон про заборону тоталітарної символіки СРСР. У липні 2012-го схожий закон прийняли і в Молдові. У Прибалтиці це питання остаточно вирішили ще в 90-х. Від десакралізації «радянського» залежить, скільки часу суспільства колись союзних республік перебуватимуть в умовах пострадянськості зі збереженням відповідних атрибутів, які далі впливають на підсвідомість громадян. На жаль, упродовж років незалежності України і до новітніх кривавих подій центральна й місцеві влади не надавали цьому належного значення й продовжували підтримувати ідеологію російсько-радянських колонізаторів. Це одна з основних причин трагедії в Криму й на Сході України, бо український державотворчий дух там не утвердився. Натомість далі підтримується колонізаторська політика Кремля. Заскорузла великодержавна модель зводилася до похвал «старшому братові». Історію Росії подовжено в минуле — аж до витоків історії Київської Русі. Історію України догідливо вкорочено до початку Литовського князівства. Звідси випливало, що в українського народу взагалі не існувало інших бажань, ніж розчинитися в загальноросійському морі, відмовившись від національної самобутності. Імперський триколір, як чорна діра, свище негативними гаслами: «Геть традицію! Геть національні почуття!». Замість людини — маса, замість сім’ї — колектив, замість нації — жителі.
ЗАМІСТЬ ПРОЛЕТАРСЬКОЇ — ІМ’Я ВИДАТНОГО ПАТРІОТА І ШЛЯХОВИКА!
Бездомний пролетар перестав цінувати дім, втратив дбайливість господаря, байдужий перестав уболівати за всі живі творіння любові — і тут ідейний нігілізм у моральному підґрунті зійшовся з побутовою байдужістю. Щодня проходимо міськими вулицями, назви яких обтяжені імперським минулим: Червоноармійська, Леніна, Крупської, Енгельса, Кірова, Пролетарська... Молоде покоління, ідучи чи їдучи Пролетарською вулицею, давно не асоціює її з гаслом «Пролетарі усіх країн...». Девіз, яким розпочиналися партійні газети країни, мало хто пам’ятає. І більшість не знає тих, хто будував цей шлях у далеких 50-х.
Спробуємо відновити в пам’яті тогочасні події, а заодно і славне ім’я будівника, який тут працював і жив. Жителька Шполи Олена Колісник пам’ятає 1955 рік, коли повз її хату з Черкас на Гайсин (через Умань) прокладали автомобільну трасу. Будівельники квартирували по всьому кутку. Шляховими справами керував інженер Новомиргородського шляхвідділу Степан Демидович Кожум’яка, який повернувся з політичного заслання (Красноярського краю). Робітники з пошаною ставилися до інженера, який чудово розумівся в технічних справах. Ця людина, зупинилася в Ковалів на квартирі у Шполі (вул. Пролетарська, 146). Якось дітям задали вивчити напам’ять уривок із роману Пушкіна «Євгеній Онєгін». На їх здивування, Степан Демидович по пам’яті став підказувати в тих місцях, де збивалися...
— Він не лише умів будувати шляхи, мости, але й багато читав. Привозив нам книги і заохочував до читання, — згадує Олена Олексіївна. — Казав, що цивілізована людина має прочитати щодня мінімум 50 сторінок. Сам дуже захоплювався як українською, так і світовою літературою (пізніше ми дізна- лися, що він ще й філолог та соціолог). Дуже любив переклади Михайла Старицького, Миколи Лукаша, Бориса Тена, з особливим пієтетом ставився до творчості Шевченка. «Кобзар» мав за «Українську Біблію» і прекрасно декламував напам’ять…
ВІН УЧИВ ШАНУВАТИ ПАМ'ЯТЬ ШЕВЧЕНКА ТА ВІРИВ У ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД КАЙДАНІВ
З 1979 року Степан Кожум’яка започаткував покладати «березневі вінки» до дня народження Тараса Шевченка у Шполі й Лип’янці (коли демонтували перший монумент Кобзарю у Шполі, він викупив його, щоб установити в Новомиргороді, а для лип’янського пам’ятника власними силами зробив підмурок та спорудив колону). На черговому пленумі Шполянського райкому КПУ перший секретар Григорій Наконешний став допитуватися, хто возить і чіпляє до пам’ятника Шевченка вінки. Йому й доповіли: «Тут до Ковалів із Новомиргорода націоналіст їздить, він і чіпляє...» Тоді секретар запитав до гурту: «А хіба тільки націоналісти можуть вінки чіплять? Ми не можемо сплести вінка?..». Це й було причиною того, що надалі кожного року 9—10 березня у Шполі на офіційному рівні почали відзначати Шевченківські свята й класти до підніжжя Тарасові квіти та ялинкові вінки. До цих заходів стали активно залучати школи міста та інші установи.
СТЕПАН КОЖУМ’ЯКА ВИСТУПАВ ПРОТИ РУСИФІКАЦІЇ УКРАЇНИ
Клопотав в різні інстанції, щоб видати «Українську енциклопедію», «Автошляховий словник», двотомник творів Михайла Драгоманова, який уклав Іван Савич Романченко (С. Кожум’яка навчався з ним в Одеському інституті народної освіти). Він переконував, що Україна ще буде вільною. Коли у 1954—55 роках відзначали 300-річчя «воз’єднан- ня» України з Росією, говорив, що Болгарія була 500 років під Туреччиною, і визволилась. Визволимось і ми, але треба, не опускаючи рук, боротися...
ПРО НЬОГО ОФІЦІЙНО РОЗПОВІДАЄ ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
Щоб повніше окреслити багатогранний світ невтомного трудівника Степана Кожум’яки, іменем якого пропонуємо наректи нинішню вул. Пролетарську, можна звернутися до 13-го тому Енциклопедії сучасної України (2013 рік). У науковій статті висвітлено біографію Степана Кожум’яки — учасника дисидентського руху, громадського діяча, автора рукописного журналу «Лісовий струмок», в якому критикував більшовизм. Видавав ілюстрований журнал «Перша ластівка». У 1926 році закінчив факультет соціального виховання, 1928 року — мовно-літературний факультет Одеського ІНО. У ніч із 6 на 7 березня 1928 року заарештований за звинуваченням у критиці існуючих порядків, засланий на 3 роки до м. Йошкар-Ола (РФ), однак диплом про освіту все ж отримав. Після повернення закінчив Харківський автошляховий інститут. Восени 1937- го був знову заарештований за звинуваченням в антирадянській агітації та пропаганді й засуджений до 10-ти років таборів. У 1947 році звільнений, але в 1949-му утретє заарештований за націоналістичні переконання й засланий на вічне поселення до Красноярського краю, де підняв шляхове будівництво. У 1954 році повернувся на Кіровоградщину, в 1958-му був реабілітований. У 1954—73-х роках працював інженером-шляховиком у Новомиргороді. Прокладав автомагістраль Черкаси—Умань— Гайсин—Брацлав (317 км), проектував і керував будівництвом 12 мостів через р. Велику Вись на Кіровоградщині, укладав автошляховий словник (виданий в 1995 році у Львові), листувався з митцями Б.Антоненком-Давидовичем, М.Стельмахом, О.Гончарем, І.Романченком, В.Лазурським (філософські, політичні, національні погляди Степана Кожум’яки найповніше відображено в його епістолярній спадщині).
ТАКИ ВИРВЕМОСЬ З ХИЖИХ ОБІЙМІВ «СТАРШОГО БРАТА»!
Лише рік не дожив патріот до проголошення незалежності, яку прорік ще задовго. Степан Кожум’яка говорив, що наше молоде покоління дочекається того часу, коли українська нація вирветься з хижих обіймів «старшого брата», що наш народ матиме заможну самостійну державу, а ми матимемо прекрасний лад, де будуть ринкові відносини, де буде вільне підприємництво і зазначав, що ці якісні перетворення відбуватимуться еволюційним шляхом, шляхом докорінних змін, і наша Україна посяде гідне місце серед європейських країн.
Архіважливе значення в становленні молодої особистості відіграють школа, музей, бібліотека, Інтернет, телебачення, а також національна топоніміка, суголосна з новітніми реаліями українського суспільства. Питання увіковічення імен, хто боровся й страждав за Незалежність України — на часі. Серед них і учасник визвольного руху, багаторічний політв’язень Степан Кожум’яка, який жив у Шполі, будував шлях на Захід, формував національну свідомість наших громадян.
Юрій КОЛІСНИК, професор Черкаського національного університету ім. Богдана Хмельницького.