За даними Організації Об’єднаних Націй, Україна належить до десятки країн світу, яким загрожує демографічна катастрофа. Як повідомляє Державна служба статистики, станом на початок 2018 року населення України зменшилося на 166 тисяч осіб і становить 42 мільйони 418 тисяч. Вимирання швидкими темпами зафіксоване саме в сільській місцевості нашої держави.
Соціологічні дослідження, своєю чергою, доводять, що ця проблема хвилює селян. Точніше, дві проблеми: зростання цін та скорочення населення. Ці питання обійшли в опитуваннях за кількістю респондентів навіть проблему війни на сході.
І допоки соціологи констатують сумну статистику (наприклад, на Черкащині є чимало сіл, де торік не народилося жодного малюка, а померли десятки людей), владі й соціально відповідальному бізнесу варто об’єднати зусилля, аби переломити ці страшні цифри на користь зростання кількості жителів, припинити міграцію молоді з села. І робити це потрібно, не лише створюючи нові робочі місця, а й розвиваючи інфраструктуру сільських населених пунктів.
Та ж статистика свідчить, що в газифікованих населених пунктах, селах, де діють школи, будинки культури, фельдшерсько-акушерські пункти, міграція населення значно нижча, ніж там, де відсутня медична допомога, а діток у школу доводиться возити за десятки кілометрів.
Зайнятість населення – це теж один із головних чинників, які визначають, хоче молодь залишатися в селі чи прагне після закінчення школи виїхати за його межі й більше не повертатися. І це може бути не лише праця в господарствах чи закладах соціальної сфери, а й самозайнятість. Не таємниця, що в багатьох сільських населених пунктах зростає кількість приватних підприємців серед молоді, які обробляють землю, займаються торгівлею чи надають послуги іншим жителям сільської громади, а також трудяться в новостворених виробничих та комунальних підприємствах.
Молодь виїздить із села, а згодом тут закривають школу, сільський медичний пункт чи заклад культури. Ця сумна дійсність стала сьогоденням для багатьох сіл України й нашої області зокрема. Ми можемо змінити ситуацію на краще, допомагаючи молоді знайти себе на рідній землі. І яка ж буде радість, коли статистика констатуватиме зростання населення, а на вулицях сіл лунатимуть дружним хором дитячі голоси!
Проблеми із народжуваністю в сільській місцевості значні, але приклад НВФ «Урожай» доводить, що ситуацію можна повернути в позитивне русло, написала на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook керівник соціальних проектів МХП Ірина Ванникова.
«Програма «Лелека», яку започаткувало підприємство, дозволяє батькам, у яких щойно з’явилось немовля, не відчувати себе наодинці із фінансовим питанням. Не секрет, що народження дитини сьогодні – це не лише неймовірне щастя для батьків, а й великі грошові витрати. Тож коли соціально відповідальний бізнес такий, як МХП, розуміє це і допомагає батькам, то полегшує їм життя. А відчуваючи підтримку, у них не виникатиме бажання залишати рідне поселення в пошуках кращого. Саме допомога є тим фактором, який підвищить народжуваність у селах, а також поверне в нього молодий робочий ресурс», – зазначила Ірина Ванникова.
Керівник НВФ «Урожай» Олександр Воскобойнік також переконаний, що фінансова підтримка молодих батьків певною мірою сприятиме зростанню рівня народжуваності в селах. Але така допомога буде в рази відчутнішою, якщо ініціативу «Урожаю», переконаний директор, підтримають й інші підприємці та фермери, які працюють у цих населених пунктах.