Бути чи не бути пільговому перевезенню в Шполі?

Місцевий перевізник Віктор Сушко погрожує місту припинити перевезення пільгових категорій громадян через, нібито, відмову міської влади компенсувати йому витрати, пов’язані з пільговим перевезенням пасажирів. У свою чергу міська влада стверджує, що гроші у перевізника є, а ці маніпуляції — ніщо інше, як намагання перевізника-монополіста нажитись на бюджетних коштах. Хто має рацію у цій ситуації, і чи зможуть пільговики і надалі безкоштовно користуватись громадським транспортом, дізнавалась «Шполяночка+».

Законодавчий колапс

Майже 25 років — практично з початку незалежності України та до початку 2016 року відшкодування перевезень пільгових категорій громадян здійснювалося лише державним бюджетом. Однак ці пільги не були враховані в Державному бюджеті України на 2016 рік, а зобов’язання з їх забезпечення було покладено на місцеві органи влади (тобто районні, міські та сільські бюджети).

Проте, як часто буває поспіхом: в прийнятий закон «Про Державний бюджет України на 2016 рік» відповідні зміни внесли, а в Бюджетний кодекс України — забули. Відтак, частина 5 ст. 102 Бюджетного кодексу України покладає функцію виплат субвенцій з пільгового перевезення лише на державний бюджет. Іншими словами, міська рада не може ви-діляти гроші для покриття витрат на пільгові перевезення.

Передбачаючи таку юридичну проблему, Асоціація міст України, членом якої є і наше місто, написала звернення до Президента України Петра Порошенка з проханням повернути функцію відшкодування з пільгових перевезень державному бюджету. Крім того, наприкінці 2015 року до Верховної Ради України було направлено законопроект про внесення змін в Закон України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», в якому на пільгове перевезення передбачено кошти в сумі 1,9 млрд. грн., з яких до Черкаської області повинно надійти 53 млн. грн. Законопроект було прийнято в першому читанні та направлено на розгляд Президенту України, який, у свою чергу, повернув його на доопрацювання з вимогою знайти механізм для прозорого обрахунку кількості пільговиків та виділених коштів. Тобто, залишається чекати, коли нормативний акт буде доопрацьовано та затверджено відповідним чином. Лише після цього міська рада матиме правові підстави виділяти підприємцям субвенції на покриття витрат, пов’язаних із перевезенням пільговиків.

Пільговики — у заручниках перевізника-монополіста

Незважаючи на Закон, перевізник Віктор Сушко звернувся до міської ради з вимогою компенсувати йому витрати на перевезення піль-гових категорій громадян у сумі 360 тис. грн. При цьому перевізник не зазначає, що тільки нинішнього року, згідно з укладеним договором з управлінням соціального захисту Шполянської райдерж-адміністрації, він вже отримав від держави та додаткових ресурсів (наявних на рахунку АТП) кошти в сумі понад 500 тис. грн., які фактично перекривають витрати на пільгові перевезення до липня поточного року.

Проте перевізника це не зупиняє і він продовжує вимагати від міської ради додаткові кошти та погрожує припинити уже наступного місяця не лише пільгові перевезення, а й відмінити загалом усі рейси по місту. При цьому такими заходами він порушує договір на перевезення, укладений з міською радою до 2018 року.

— Фактично мешканці Шполи стали заручниками забаганок перевізника-монополіста, який шантажує все місто для забезпечення своїх меркантильних інтересів. А як інакше це розцінювати, коли гроші в перевізника є, фінансувати на друге півріччя — ми теж не відмовляємось, але чекаємо на юридичні підстави, адже перед законом потім відповідати теж нам. А конфлікт з’являється саме тоді, коли постало питання прозорості нарахування цієї суми. Я його запитую: «Хто робив обрахунок суми коштів, яка потрібна? Чому саме 360 тисяч гривень? Чому не 150 тисяч, або 560?». У відповідь отримую: «Обрахування проводив мій бухгалтер». Тоді в мене виникає інше питання: яким чином бухгалтер зацікавленого підприємства може проводити такі обрахунки? Хіба у нас немає фінансового управління в райдержадміністрації чи управління соціального за-хисту? У них є фахівці, які мають можливість чітко визначити кількість пільговиків і потребу в компенсації, — пояснює ситуацію міський голова Сергій Кравченко. — Якщо я звертаюсь до пана Сушка з проханням прозорого обрахунку витрат на пільгові перевезення, невже для чесної людини — це привід роздувати скандал?!

Виходом із ситуації Сергій Кравченко вбачає створення незалежної комісії, яка складатиметься із фахівців фінансового управління та управління соціального захисту Шполянської райдержадміністрації, а також із депутатів та представників громадськості. Саме комісія перевірить прозорість нарахування коштів на пільгове перевезення громадян та створить єдиний механізм обрахунку на майбутнє. А в цілому, для уникнення подібних ситуацій, міський голова вважає за доцільне дати можливість й іншим підприємцям надавати послуги з перевезення, що забезпечить конкуренцію та покращить рівень надання транспортних послуг.

Пенсіонери радять:
гроші потрібно витрачати з розумом

Як відомо, українське законодавство передбачає залишати анонімні звернення і листи без розгляду в органах влади. Однак лист, який надійшов минулого тижня на адресу міського голови Сергія Кравченка за трьома підписами, але без прізвищ, — у виконкомі міської ради визнали вартим уваги. Пенсіонери із вулиці Благодатної висловили свою думку про одну з проблем, яка останнім часом перебувала на слуху в громади, — організація пільгового перевезення після децентралізації. Як бачать ситуацію, що склалася, самі пільговики і що вони радять зробити владі, висвітлено у рядках зазначеного листа:

«…Вкотре перечитуємо різні газетні замітки про велику безвихідь із пільговим перевезенням пасажирів, фінансування якого вимагає вирішити директор автопідприємства Віктор Сушко. Пропонуємо декілька варіантів. Перший. Хоч раз перевірити, скільки ж їде тих пільговиків і скільки перераховується грошей автопарку. Чи бачив хто депутата, міліціонера, суддю чи прокурора в громадському транспорті? Це все пільговики, за яких Віктор Сушко отримує кошти. Чи їде хто з пенсіонерів у понеділок на ринок, який не працює в цей день? У понеділок автобуси у села не ходять. По Шполі ходять маршрутки лише за вигідними автопарку графіками. У віддалені мікрорайони один раз вранці йде автобус, а в обід і ввечері люди мусять йти пішки. Наприклад, я за 21 рік не скористалася своїми пільгами, які мені надає держава. І таких більшість. Тому рекомендую роздавати квитки поквартально із штампами міської ради. При перевезенні пільговика контролер повинен забрати квиток, а автопарк — пред’явити звіт про надані пільгові послуги для відшкодування затрат. Це буде вам підставою вважати бюджетні кошти використаними за призначенням і законно. А пенсіонери використовуватимуть квиток не в понеділок, а коли їм потрібно. У понеділок ринок не працює, на села автобуси не ходять, то куди ще їхати пенсіонерам?

Але так вигідно нашому перевізнику. Подивіться — у понеділок коридори поліклініки порожні. Ми вважаємо, така практика з квитками зменшить витрати на пільгове перевезення з міськради втричі, якщо не більше. Зекономлені кошти можна направити на асфальтування додаткових метрів доріг. Ми дуже радіємо і дякуємо вам, що дочекалися в місті справжнього господаря і хочемо допомогти своєю пропозицією вирішити питання пільгового перевезення чесним і справедливим шляхом. А якщо ні, то нам зовсім такі пільги не потрібні, тож і автопарку не треба нічого виділяти. Краще заасфальтувати за ці гроші тротуар, що веде до автостанції, щоб менше було травм...

Жителі вул. Благодатної. 17 травня 2016 року.

Про те, чи підтримується така пропозиція пенсіонерів у міській раді, кореспон-дент «Шполяночки+» запитала у міського голови Сергія КРАВЧЕНКА:

— На перевезення пільговиків міста у другому кварталі планується виділити кошти. Це вже погодила планово-бюджетна комісія і 1 червня це питання буде винесене на розгляд чергової сесії міської ради. А після цього депутати детально розглянуть пропозицію пенсіонерів із Благодатної із введенням квитків. Більше всього, що це непоганий механізм раціонального використання бюдетних коштів, який стане людям на користь.

Ганна ШВЕЦЬ.