«Хліба і видовищ» — з часів Римської імперії саме ці людські бажання використовуються політиками для маніпулювання масами. Нічого не змінилося й сьогодні. Бюджет, зарплата чиновника – це «смачні» для розпалювання конфліктів теми. Ці теми використовують сьогодні деякі політичні сили, критикуючи шполянську районну владу. І саме про видовища йтиметься у нашому бліц-інтерв'ю з головою районної ради Олександром Кузубом.
—Олександре Миколайовичу! Сьогодні в Шполі активно обговорюють чотири питання: нестача коштів у бюджеті району, долю Шполянської телекомпанії, шкілький автобус і зарплату Вашої заступниці. Хотілося б таки почути з перших вуст, буде телекомпанія у Шполі чи не буде?
—Ситуація з фінансуванням Шполянської телекомпанії справді критична. Люди там не отримали зарплату за жовтень. Немає коштів і на придбання нової техніки, без якої виконання умов ліцензії неможливе. Нагадаю, що засновником телекомпанії є районна рада, розпорядником коштів є відділ культури Шполянської РДА. Комунальний телеканал «TV Шпола» має аналогову ліцензію на 12 годин мовлення на добу, а також отримав ліцензію на цифровий ефір. Річний бюджет компанії – 400 тис. гривень. Крім того, для роботи в цифровому форматі необхідно придбати обладнання на суму понад 2 млн грн. Однак, цих коштів у районному бюджеті немає. Чому? Не тому що голова районної ради поганий чи депутати не хочуть виділити їх для телекомпанії. Ні! Можливості районного бюджету значно обмежилися в зв’язку з утворенням об’єднаних територіальних громад. Податки підприємств і бізнесу нинішніх Шполянської і Матусівської ОТГ – а це 50 відсотків надходжень до Шполянського районного бюджету. Так було завжди, але уже не буде. Чим більше сіл буде об’єднуватися в громади, і бізнес і підприємства перереєстровуватися і сплачувати податки до відповідної ОТГ, тим менші фінансові можливості будуть у районної ради. Іншими словами, тим бідніший буде районний бюджет. Такі виклики часу ставить перед нами реформування системи місцевого самоврядування, який, як бачимо, дає чималі плюси для реформованих громад та залишає позаду тих, хто «противиться» реформі. Проте, наголошу, така ситуація не буде постійною, адже, як обіцяє вище керівництво держави, процес реформування має завершитись до 2020 року.
- Повернемося до телекомпанії. Яка ж її доля в контексті таких реалій?
—У грудні 2017 року районний бюджет був прийнятий з дефіцитом по всіх галузях: медицині, освіті, культурі. Розраховували на перевиконання бюджету за результатами І півріччя. Однак, кошти з названих мною причин в бюджет не надійшли. Таким чином, сьогодні покривати витрати телекомпанії нічим. Ситуація в наступному бюджетному році ще погіршиться, оскільки очікується утворення іще однієї ОТГ – Лип'янської, куди відійдуть податки підприємств, зареєстрованих на її території.
Чи є вихід з цієї ситуації? Є. Змінити власника. Або створити акціонерне товариство, ввести до складу акціонерів приватний бізнес. І перереєструватися уже в новій структурі – Шполянській ОТГ. Щодо перереєстрації, то я рекомендую усім комунальним підприємствам якомога швидше закінчити процес реєстрації у тій громаді, не території якої здійснюється діяльність.
А поки ми будемо, як можемо, підтримувати телекомпанію. І на найближчій сесії розглянемо питання щодо заробітної плати її працівникам.
А тим, хто відверто маніпулює громадською думкою, закликає «не ходити на поклон» скажу, процес реформування системи самоврядування в Україні уже не зупинити. До 2020 року такого поняття, як Шполянська районна рада, районний бюджет уже не буде. Лише місцеві громади будуть утримувати комунальні заклади, отримувати податки і розпоряджатися своїми грошима. Тож треба не «радянські часи» згадувати, а думати про майбутнє своїх установ і своє, звісно.
—«Наплакане» питання про шкільні автобуси сьогодні вже перейшло у політичну площину. На підвезенні дітей до шкіл, до МНВК, на заходи почали заробляти політичні бали окремі депутати і цілі фракції депутатські в районній раді. Справді проблема постала так гостро?
—Справді, до мене як голови районної ради звернулися керівники фракцій БПП, «Батьківщина», «Свобода» та РПЛ у районній раді щодо недоцільності передачі 2 шкільних автобусів на утримання до Шполянської ОТГ Приходили скаржитися і батьки, просили не передавати шкільні автобуси в ОТГ, тому що, за чутками, їх замінять на менш комфортні і менш вмісткі.
Хотів би нагадати і депутатам, і батькам, і Вашим читачам. У цих питаннях ми повинні передусім керуватися чинним законодавством. А в законі сказано, що до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить забезпечення пільгового проїзду учнів та педагогічних працівників до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів (ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування»). Як бачимо, тут жодного слова не сказано про районні чи консолідовані бюджети. Отже, питання безкоштовного підвезення дітей на навчання – це питання місцевої громади. І передача шкільного автобуса для підвезення дітей до опорної школи в тій чи іншій територіальній громаді – це складний, але неминучий процес, який запущений реформою місцевого самоврядування. Сьогодні, коли рада ОТГ заявляє, що бере на себе витрати з обслуговування, ремонтів, пального та ін. і зобов’язується підвозити дітей за визначеними маршрутами, ми повинні вирішувати питання не як глитаї «моє! нікому не віддам!», а з раціональної точки зору. А кошти районного бюджету, які вивільняться за цією статтею, можна буде спрямувати на інші потреби. Ту ж зарплату працівникам телекомпанії.
—Олександре Миколайовичу, а щодо зарплат працівників районної ради. Чи правда, що Ви в умовах дефіциту бюджету встановили своїй заступниці надбавку?
—Так говорять ті, хто розхитує ситуацію у районній раді, хто без критики вже й дихати не може. Насправді як голова районної ради я не можу самостійно прийняти будь-яке рішення, що стосується зарплат працівників виконавчого комітету. Це повноваження депутатів.
Тепер по суті. Зарплата будь-якого державного службовця має кілька складових, розмір яких регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268. Це посадовий оклад, надбавка за ранг, за вислугу років. Перша мінімальна надбавка – 3 відсотки від посадового окладу – встановлюється державному службовцю після трьох років на посаді. Таким чином, встановлюючи надбавку за вислугу років Лідії Татариновій, депутати діяли відповідно до чинного законодавства, а не в рамках чиїхось інтересів. Сума надбавки становить 294 грн, з урахуванням податку зарплата заступника голови районної ради збільшилася на 236 грн. Чи дійсно ті, хто говорить, що ці кошти треба було спрямувати на ТРК, вважає, що ці кошти врятували б ситуацію в телерадіокомпанії?!