Школа вже чотири роки запрошує школярів до нових інтелект-класів, організованих у рамках всеукраїнського науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». Секрет успіху інтелект-класів – це нова нестандартна програма, активні уроки та професійний підхід вчителів.
Науково-педагогічний проєкт було запущено з метою навчити дитину бути успішною в школі та дорослому житті, і радіти життю. Цінності «Інтелекту України» включають лідерство, інновації, розвиток, професіоналізм, ефективність, патріотизм і творчість. Програма проєкту затверджена в МОН України та є альтернативною серед інших навчальних програм.
Шполянський НВК №2-ліцей почав співпрацю з проєктом «Інтелект України» у 2017 році, коли адміністрація вирішила включитися в експеримент. Тоді ж було проведено співбесіди з кандидатами, майбутніми першокласниками та їхніми батьками і відібрано 15 дітей, які погодилися стати в районі першими інтелектиками. Зараз вони закінчили вже 4 клас й починають інтелектуальну дорогу до середньої школи. Вчителькою для них стала Світлана Григорівна Назаренко.
Після успішного запуску проєкту, у школі з’явилися й інші інтелект-класи. Зараз їх три: 1-І, класною керівницею якого є Ольга Віталіївна Килимиста, 2-І під класним керівництвом Любові Михайлівни Кавун, і 4-І із вчителькою Світланою Григорівною Назаренко.
Навчання за проєктом «Інтелект України» відрізняється від традиційного структурою уроків і програми. Всі заняття інтерактивні, теми різних предметів пов’язані між собою і вивчаються комплексно, а також введено нові предмети: «Людина і Світ», «Навчаємося Разом» і «Еврика». Учні отримують знання і навички практичного спрямування, навчаються самостійно аналізувати матеріал, мислити логічно і готуються до середньої школи.
Світлана Григорівна розповідає, як проходять заняття у класі: «Матеріал дітям пояснюють улюблені герої – Кнопочка, Знайко, Мудра Сова. Перед тим, як виконати завдання, учні згадують алгоритм його виконання, і це дозволяє міцно засвоїти матеріал». Крім того, наприкінці уроку проводяться «перегони», тобто перевірка знань, і діти взагалі не бояться контрольних. «Учні часто виконують міні-самостійні роботи у форматі вікторин, і їм це цікаво. Також їм допомагає психологічний девіз, яким вони можуть підтримати однокласників у випадку невдачі – не кажи «не вмію», а кажи «навчуся». Коли час писати контрольну, їм не страшно, тому що вони люблять процес перевірки своїх знань», – розповідає вчителька.
На думку Світлани Григорівни, три основні переваги проєкту «Інтелект України» – це цікавий процес, увага до емоційного стану і здоров’я дітей: «По-перше, дітям легко засвоювати програму, оскільки на кожному уроці вони мають цікаву систему навчання. Попри те, що інформації дуже багато, і вона науково-академічного рівня, вчити її легко завдяки періодичному повторенню матеріалу». Щоб викладати програму проєкту, всі вчителі проходять курси підготовки та щороку підвищують власну кваліфікацію в обласному інституті післядипломної освіти педагогічних працівників.
По-друге, Світлана Назаренко помічає різницю в емоційному стані дітей. «У звичайні класи дійти йдуть, а у класи інтелект-програми – біжать. Уроки проходять настільки цікаво, енергійно й у швидкому темпі, а у кінці ще й мають змагання, що увага і цікавість дітей не втрачається повністю до кінця уроку. Протягом уроку проводяться фізкультхвилинки, наприклад караоке, вправи на покращення зору або ж релаксуючі вправи, коли діти кладуть голівки на парту і під спокійну музику відпочивають. Програма досить напружена для дітей, ми вчимося у швидкому темпі, але це приносить результати. Діти мають значні успіхи у техніці читання, математиці, бажають навчатися, самостійно думають і висловлюють думки», – розповідає вчителька.
Третьою перевагою Світлана Григорівна називає медичну сторону проєкту: «Автори подбали, щоб не було перевантаження рюкзака: діти носять буквально по одному кілограму щодня. Ми вчимося із зошитами-посібниками, легкими й тонкими. Це зручно, тому що учні відразу читають правило, завдання і виконують вправи на закріплення матеріалу». Хоча участь у проєкті безкоштовна, за посібники й додаткові матеріали, тобто за навчально-методичне забезпечення, платять батьки.
Левова частка виховної роботи лягає на постійну співпрацю із сім’єю. Відбуваються нестандартні батьківські збори «з присмаком кави», вчителька робить звіт про навчання дітей перед батьками «Піратський квест», організовуються виїзди на природу, екскурсії разом із родинами, спільні святкування днів народження, тематичні фотосесії.
Батьки теж задоволені освітньою програмою проєкту «Інтелект України». Оксана Карбівнича, мама учениці Євгенії з 4-І класу розповідає, що від доньки дізнається багато нового: «Дуже цікава шкільна програма. Хоча вона і складніша, ніж у звичайних класах, дітям навчання легко дається. Діти комунікабельні й завжди можуть висловити свою думку. Вони мають багато спільних проєктів, коли вчаться працювати разом і мислити, як одне ціле».
Директор Олександр Анатолійович Гончар говорить про підвищення престижу самого закладу освіти завдяки високому рівню навчання у таких класах: «Сам по собі проєкт носить більш науковий характер і покликаний формувати конкурентоспроможну особистість на засадах STEM-освіти. Це характеризується збільшенням годин (у порівнянні з іншими освітніми програмами), поглибленим вивченням математики, фізики, хімії, географії, біології та іноземних мов. Крім того, використовуються апробовані високоефективні педагогічні технології, які сприяють засвоєнню матеріалу на високому рівні».
У новому навчальному році 2021-2022, у НВК відкриються ще два класи: новий 1-І, класною керівницею якого буде Валентина Олександрівна Петренко, і 5-І для дітей без попередньої підготовки у початковій школі, під керівництвом Світлани Михайлівни Стецької.
Олександра Лісогор