ІЗ ЮРИСТА У ГОСПОДАРНИКА: секрети успіху міського голови Сергія Кравченка

ПІДСУМКИ РОКУ

Про дороги, проданий довгобуд, муніципальну службу й опонентів

10 листопада виповнився рік із першого дня роботи на посаді міського голови Шполи Сергія Кравченка, якого було обрано більшістю голосів виборців на місцевих виборах-2015. Головним його передвиборчим гаслом тоді стала спільна мрія містян: перетворити Шполу на європейське місто. І ось вже за рік роботи неозброєним оком помітні перші і впевнені кроки до омріяного: місто динамічними темпами набуває нового сучасного вигляду, упорядковується система управління найважливішими сферами життєдіяльності Шполи, розширюється коло можливостей для розвитку дітей і молоді.

Чи є у шполянського керманича особливі секрети успіху в господарських питаннях, яким є загальний обсяг реалізованих у 2016 році справ на благо міста, і що нам принесуть нові плани міської ради у 2017-му — про все це Сергій КРАВЧЕНКО розповів кореспонденту «Шполяночки+» напередодні професійного свята всіх представників місцевої демократії — Дня місцевого самоврядування, який відзначається в Україні щороку 7 грудня.

— Сергію Володимировичу, нещодавно минув рік, як Ви обійняли посаду міського голови Шполи. Багато шполян відзначають значну кількість робіт проведених у місті за цей час. А що особисто вважаєте найбільшим досягненням?

— З першого дня я прагнув організувати роботу міської ради у такій площині, аби, зберігаючи баланс, розвивати всі напрямки функціонування міста: господарсько-економічний, інфраструктурний, гуманітарно-соціальний. Водночас були обрані більш пріоритетні завдання, які позначені у моїй передвиборчій програмі, і які є прямим шляхом до здійснення кінцевої мети — перетворення Шполи на справжнє європейське місто. А це поняття включає в себе не лише привабливий вигляд вулиць, а й підвищення культури поведінки населення, створення якісних послуг, можливо, й зміну способу мислення.

Тож ми з командою професійних управлінців розпочали роботу відразу у декількох сферах — ремонт доріг, освітлення вулиць, покращення матеріально-технічної бази міських дитячих садків та дитячого парку, організація дозвілля і культурно-просвітницькі заходи для учнівської молоді, зворотній зв'язок із жителями міста. При цьому дуже хотілося постійно привносити і впроваджувати щось нове, сучасне, розширювати можливості й розвиватися.

— Найскладніше, напевно, було навести лад у житлово-комунальному комплексі?

— Реформування двох комунальних підприємств розпочали ще із перших днів роботи. При цьому зміни полягали не в банальному звільненні працівників, а в оптимізації діяльності, яка дозволяє і значно підвищити якість послуг, і досягнути прибутковості. Змінивши підхід до організації підприємств, відразу ж проаналізували стан технічного забезпечення, після чого стали оновлювати парк необхідної техніки: придбали нові одиниці та відремонтували старі. Завершили розпочатий ще за минулого депутатського скликання тендер на закупівлю двох спецмашин — для прибирання твердих та рідких побутових відходів. Це дало можливість вчасно і якісно обслуговувати як фізичних, так і юридичних осіб. Придбали також новий трактор «Бєларус», навантажувач-копновіз, два причепи, розкидач посипкової суміші, повітродувний пристрій. Останній потрібен для забезпечення робіт новоствореної пересувної бригади робітників КП «Благоустрій», яка з початку літа нинішнього року проводить поточний ремонт доріг міста. Це, до речі, додало і робочі місця для шполян. А ще у такий спосіб економимо на замовленнях у підрядних організацій. Та й для проведення грейдерування вже не замовляємо техніку в райавтодорі, адже відремонтували свою. Запрацював після ремонту і трактор для розчищання снігу на тротуарах, тож ми вже готові до примх зимової пори. Загалом все це дає можливість раціоналізувати витрати міського бюджету.

— Як вирішуєте проблеми зі сміттям, зокрема, із стихійними сміттєзвалищами?

— На жаль, навчити деяких людей не засмічувати спільну територію — важко. Серед десяти свідомих завжди знайдеться один порушник, через якого псується благоустрій у місті. Та нам вдалося ліквідувати всі стихійні смітники і облаштувати законні — в мікрорайоні залізничного вокзалу та біля цвинтаря по вулиці Нахімова. Упорядкували також всі чотири міські цвинтарі та, нарешті, побудували пристойний громадський туалет в центрі міста.

— Нове асфальтне покриття на міських дорогах — це, напевно, найважливіша частина роботи міської ради, яка приємно вразила шполян. Скільки вулиць вже отримали такий довгоочікуваний комфорт, і чи продовжиться їх список у наступному році?

— Капітальний ремонт доріг проведено у дійсно великому обсязі — на 16 вулицях. Поточний ремонт здійснили на 48-ми, а також на 4-х провулках. Окрім того, невід’ємною складовою поняття європейського міста є належний стан тротуарів. Тож нині йде укладання їх бруківкою. За планом стартували із центру Шполи: по вулицях Героїв Крут, Соборній (біля парку Слави і до Шполянської ЗОШ №1, від кінотеатру до готелю), Лозуватській (навпроти приміщень кінотеатру та міської ради). У центральній частині міста на оновлених тротуарах облаштували і нові лавки та ліхтарі з енергозберігаючим освітленням, встановили урни для сміття. Також для всього міста придбано 42 сміттєві баки, які закупили за допомогою депутатів обласної ради Василя Уманця, Анатолія Ткаченка та Віктора Степового за кошти природоохоронного фонду обласного бюджету. Ці баки встановлюють працівники КП «Комунальник-сервіс» на замовлення мешканців багатоповерхівок. Звичайно, усі ці роботи — упорядкування території міста, асфальтування доріг та брукування тротуарів — продовжимо і в новому році. Щодо зовнішнього освітлення на міських вулицях, то воно повністю буде завершено ще цього року.

— Однак, щоб утримувати в належному стані оновлені території, потрібен нагляд та покарання за порушення правил благоустрою. Чи є напрацювання у цьому напрямку?

— Нині мною розроблено проект статуту майбутнього комунального підприємства — КП «Муніципальна інспекція», в якому окреслено основні положення діяльності інспекції, посадові інструкції, визначено штатний розпис у складі трьох осіб та обраховано фінансові витрати на їх утримання. Ця служба відповідатиме за дотримання громадського порядку, законів у сфері екологічної безпеки, архітектури та зовнішніх рекламоносіїв, протидію сти-хійній торгівлі. Питання створення муні-ципальної інспекції розглядатиметься вже на грудневій сесії міської ради. Тож, якщо депутати схвалять появу муніципальної інспекції, у 2017 році вона вже розпочне свою роботу. Додам, що ми постійно тісно співпрацюємо з відділом поліції, тож і в майбутньому розраховуємо на співпрацю. Також, для полегшення роботи у напрямку боротьби з правопорушниками, нині монтується нова система відеоспостереження в місті. Це дозволить ідентифікувати осіб, котрі порушують правопорядок.

— А хто працюватиме в майбутній муніципальній інспекції?

— Згідно з українським законодавством буде проведено конкурс. Взяти участь у ньому зможуть всі бажаючі, чиї резюме відповідатимуть вимогам конкурсу.

— Ви сказали, що багато уваги приділяється не лише господарським, а й соціально важливим питанням. Які саме проблеми вдалося вирішити у цій сфері?

— У першу чергу, вдалося не лише зберегти, а й значно примножити матеріально-технічну базу мережі закладів дошкільної освіти, на що з міського бюджету у 2016-му році виділено 1 млн. 350 тис. грн. Для чотирьох дитсадків закуплено пральні машини, холодильники, електроплити, меблі, посуд, білизну. Проведено поточні та капітальні ремонти приміщень. До того ж, ми відкрили додаткову групу в дитсадку №5 «Калинка» на 25 місць, що відповідає актуальним запитам молодих сімей міста. Окрім того, міська рада надає значні суми у вигляді субвенцій на потреби установ, які перебувають на утриманні інших бюджетів — районного, обласного чи державного. Зокрема, проведено капітальний ремонт нового приміщення для центру соціально-побутової адаптації, кожній міській школі надано фінанси на: харчування дітей молодших класів, оздоровлення, ремонти, придбання парт тощо. Для потреб будинку школяра придбано магнітофон та сценічні костюми для дітей. Допомагаємо утримувати і галузь охорони здоров’я — на потреби Шполянської центральної районної лікарні виділено понад 300 тис. грн.

Окрім забезпечення міського будинку культури (для якого в цьому році закупили сценічні костюми, мікрофони, а також встановили металопластикові вікна у кімнатах), ми ще й профінансували запити школи мистецтв: замінили вікна та придбали костюми для танцювального гурту «Еліт» районного будинку культури.

Ви, певно, бачите, як змінився наш дитячий парк. Взимку він сяяв новорічними вогнями, для малечі відкрилися двері казкового будиночку Святого Миколая. Влітку в ньому гомоніло Казкове містечко, де діти щодня брали участь у багатьох розвагах, іграх, квестах. У парку встановлено нові лавки й ліхтарі, забезпечено штат охоронців, для яких пошили спецформу. Було також закуплено саджанці квітів та комплектуючі до водограю.

До речі, відкрию невеличкі плани на майбутнє: навесні 2017 року наше місто прикрасить велика кількість декоративних зелених насаджень, які ми закупили у розплідниках Умані та Лисянки.

— Зроблено дійсно багато, однак не менш важливо, щоб влада завжди чула своїх громадян. Які форми діалогу з людьми застосовує шполянська влада?

— Якщо йдеться про якісь фінансово-господарські питання, то радимося із жителями вулиць безпосередньо на місцях, на зборах громадян. Частково вдалося запровадити практику громадських слухань. Наприклад, таким чином були визначені пріоритети на вулицях Грушевського і Франка: асфальтувати дороги чи будувати водопровід. У такий же спосіб погоджували нові назви вулиць під час виконання Закону України про декомунізацію. Також запровадили «прозорий офіс» — всі засідання сесій міськради йдуть в онлайн-трансляції. Сприяє продуктивному діалогу із містянами і створений центр консультативно-юридичної допомоги.

— Ви розповіли, скільки витратили коштів міського бюджету. А чи є резерви для залучення нових джерел доходів?

— У першу чергу і я, і депутатський корпус ставимо собі за мету якомога раціональніше витрачати кошти міської казни, тобто кошти платників податків, і спрямовувати їх на найнеобхідніші потреби. Щодо залучення нових доходів, то ми успішно спрацювали, провівши аукціон з продажу недобудованого будинку культури, який більше двадцяти років простоював, створюючи небезпеку для життя громадян та псуючи загальний вигляд центру міста. Завдяки висококваліфікованим виконавцям, які виграли тендер на проведення аукціону, вдалося вдвічі дорожче продати об’єкт: стартова ціна становила 3 млн. 200 тис., а кінцева — 6 млн. 480 грн. Левова частина цих коштів уже розподілена. Вони йдуть лише на ремонт доріг та брукування тротуарів.

— Вам відомі плани нового власника об’єкта? Що буде на цьому місці і коли?

— За словами представників фірми, якою придбано довгобуд, роботи з реконструкції будівлі розпочнуться вже навесні наступного року. Який саме проект буде реалізовано — поки що це за-лишається комерційною таємницею.

— Як співпрацює міська рада із керівництвом райдержадміністрації?

— Ми маємо різні погляди і бачення по багатьох напрямках роботи, зокрема, щодо розвитку міста, його інфраструктури, розподілу коштів міського бюджету. У останній процес, до речі, постійно намагаються втручатися. Але міська рада — не структурний підрозділ райдержадміністрації, і всі рішення ухвалюють депутати, за якими стоять виборці. Однак нерідко депутатів хочуть, як то кажуть, «переламати через коліно», і вижати потрібний результат.

Одним із Ваших запеклих опонентів є депутат міськради Володимир Горбач, який постійно критикує Вашу діяльність у ЗМІ. Як Ви до цього ставитесь?

— Можу сказати одне — цей депутат із 16-ти засідань сесій міської ради відвідав лише 4. Мабуть так його турбують проблеми міста, що замість того, аби озвучувати свої питання у сесійній залі та шукати шляхи спільного вирішення, вигадує подекуди справжні нісенітниці. Але, мабуть, йому зручніше займатися критиканством — саме так я й називаю його звинувачення, які важко піддаються логічному аналізу, та розцінюю їх як політичний популізм і не інакше.

— Наразі точиться чимало суперечок навколо процесів децентралізації. Хотілося б почути Вашу думку щодо об’єднання громад.

— Вважаю, що варто йти шляхом реформи, бо для її впровадження вже адаптовано українське законодавство, в тому числі і Бюджетний кодекс. Це є справжньою перспективою для людей малих міст і сіл. Але лише у тому випадку, коли вони будуть готові і спроможні самі долучатися до господарювання на місцях. Важливою умовою є і підготовка кадрів із сучасним прогресивним баченням, які забезпечуватимуть виготовлення проектів розвитку та залучатимуть кошти державного фонду регіонального розвитку, гранти різних закордонних фондів на підтримку українських реформ. Головне зрозуміти, що нас врятує вудка, а не готова риба. Процес утворення Шполянської громади вже стартував відповідно до визначеної процедури. Вже найближчим часом можливі вибори голови Шполянської об’єднаної територіальної громади, після яких житимемо за новими правилами.

Відомо, що до обрання міським головою Шполи Ви працювали у сфері юриспруденції — на посаді районного прокурора. То як із юриста можна перекваліфікуватися в успішного господарника цілого міста-райцентру? Маєте особливі секрети?

— Жодних секретів. Людиною завжди рухає велике бажання, прагнення, мрія. Саме ці почуття спонукають до дії. Я чітко уявляю, якою має бути Шпола, й упевнено йду до мети. А юридична освіта дуже допомагає вирішувати на високому рівні багато важливих питань.

Спілкувалася Наталія ДАВИДЕНКО.