Кінець пільгових перевезень: монетизація пільг вступила у дію?

    З 18 жовтня на Черкащині почали діяти нові правила проїзду пільговиків.

Які категорії пільговиків матимуть право на безоплатний проїзд за приміськими, міжміськими та внутрішньообласними маршрутами

та які суми виділятимуть на це з місцевих бюджетів — відтепер вирішуватимуть в районах та містах обласного значення.

Про це йшлося на нараді в Черкаській обласній державній адміністрації щодо вирішення проблем пільгового перевезення.

   Справа в тому, що на останній сесії обласної ради прийнято зміни до програми «Турбота», якими передбачається новий механізм забезпечення пільговим перевезенням учасників АТО та інших соціальних груп, які мають право на безкоштовний проїзд. Відтепер ці видатки лягають на місцеві бюджети.

   Відповідні оголошення про те, що відтепер АТОвцям, дітям з багатодітних сімей, дітям-інвалідам та іншим пільговим категоріям доведеться платити повну вартість проїзду, а потім кошти за квитки їм відшкодовуватимуть з міського бюджету, розміщені на автостанціях Черкащини, — інформують обласні ЗМІ.

   Подія збентежила активістів Шполянської районної спілки учасників АТО, які наголосили на тому, що це створить додатковий клопіт для цих категорій населення.

   — Це означає, що АТОвці, чорнобильці, інваліди й інші пільговики повинні платити за проїзд автобусним транспортом, а потім їм, буцімто, гроші повертатимуть. Вразило і те, що АТОвцям ще й обмежили кількість поїздок на рік до 40! — каже голова Шполянської районної спілкиучасників АТОВіктор Савчук. — Виходить, в державі прийнято Закон про пільгове перевезення, а фінансувати це перевезення повинні на місцях. Тепер будемо платити за квиток, а тоді ходити з ним по інстанціям, аби повернули кошти. Держава заборгувала перевізникам, а тепер вона буде винна не їм, а нам, пільговикам. Вважаю це приниженням! Навіщо підігрівати і без того кип’ячу ситуацію в суспільстві?

   Як відомо, компенсація пільгових перевезень впродовж останніх років здійснювалася за рахунок субвенцій з державного бюджету. Однак, зважаючи на постійне недофінансування, Черкащина нині має 7,8 млн. грн минулорічної кредиторської заборгованості, з яких 5 мільйонів гривень — автотранспортні перевезення. Як пише обласне видання «Вичерпно», директор Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації Руслан Чикало висловив сподівання, що держава виділить кошти, щоб погасити цю кредиторську заборгованість.

   —  А поки вирішення питання забезпечення права громадян на пільгове перевезення та відшкодування витрат перевізників держава поклала на місцеве самоврядування. Деякі райони вже розпочали фінансування транспортної галузі на місцях. Так, за рішенням міських та районних рад, на компенсацію за пільгове перевезення громадян виділено 5,3 млн. грн (міста Ватутіне, Канів, Сміла, Монастирищенський, Смілянський, Тальнівський, Уманський, Чигиринський, Шполянський райони), — зазначив чиновник.

   За словами заступника голови Черкаської облдержадміністрації Юрія Саса, зараз перевізникам необхідно розпочати активну роботу з районними радами, особливо з місцевими депутатами щодо виділення коштів з місцевих бюджетів. У свою чергу обласна влада має знайти формулу, за якою райони будуть відшкодовувати пільгові перевезення.

   — В умовах, які склалися, галузь має вижити. Тому що транспортні комунікації — це та важлива частина, без якої не можливий той процес децентралізації, який ми оголосили, — цитує Юрія Саса видання «Вичерпно». — Питання забезпечення прав АТОвцівна безоплатний проїзд навіть не обговорюється, ми всі це розуміємо.

   Місцевим радам, які мають фінансувати пільговий проїзд, належить передбачати у своїх «скарбницях» кошти на ці цілі та думати, як раціонально витрачати свої гроші, сплачуючи з бюджету тільки за реально перевезених пільговиків. Чи вдасться їм віднайти формулу точних розрахунків на кожного пільговика? Та зрозуміло одне — поки випрацьовуватиметься бодай якийсь алгоритм відшкодування коштів за проїзд пільговикам, останнім доведеться поки що платити. І до якого часу — невідомо.

Юрій ГЛАДЕНКО