Не називаючи імені, але при слові «Кобзар» перед нами постане наш духовний батько Шевченко, при слові «Каменяр» — Франко, «Пісня про рушник» — Малишко, перший в світі літак-велетень «Ілля Муромець» — українець Сікорський...
Розкрити уяву про цей літак допомагає поштова марка № 1373, яка введена в обіг 186-тисячним тиражем 17 червня 2014 року...
Ігор Іванович Сікорський народився 25 травня (6 червня) 1889 року в Києві (будинок Сікорських, вул. Ярославів Вал, 156). Батько Іван Сікорський був професором медицини Київського університету.
Після закінчення ліцею в 1903—1906 рр. навчався в Петербурзькому Морському кадетському корпусі. У 1906-му — у Паризькій технічній школі. У 1907—1911 рр. — студент Київського політехнічного інституту.
Навчаючись у КПІ, Сікорський спроектував і побудував перший у світі вертоліт. Ідею гелікоптера йому навіяли малюнки повітряного гвинта Леонардо да Вінчі. Це був 1909 рік. Ігорю Сікорському було лише 20 років.
Побудовано було ним декілька гелікоптерів та літаків-біпланів. (літак, крила якого мають дві площини, розташовані одна над другою).
В 1911 році на своєму літаку С-5 здав іспит на звання пілота. Встановив чотири всеросійських рекорди, здійснював показові польоти, катав пасажирів.
29 грудня 1911 року на літаку власної конструкції С-6 встановив світовий рекорд швидкості польоту з двома пасажирами — 111 км/год.
На московській повітроплавальній виставці був нагороджений Великою золотою медаллю, а Російське технічне товариство нагородило його медаллю «За корисну працю у повітроплаванні та самостійну розробку аероплану своєї системи, яка дала чудові результати».
Київське товариство повітроплавання нагородило знаменитого земляка золотою медаллю.
1912—1918 рр. — головний конструктор авіаційного відділу Російсько-Балтійського вагонного заводу конструює цілу серію нових типів літаків. Під його керівництвом були побудовані одні з перших у світі багатомоторні велетні-літаки.
10 грудня 1913 року піднявся в повітря знаменитий «Ілля Муромець». 16—17 червня 1914 року на ньому відбувся перший у світі швидкісний дальній переліт із Санкт-Петербурга в Київ (дальність перельоту понад 1200 км).
Зворотний переліт Київ—Санкт-Петербург склав 14 год. 38 хв., що стало рекордом для важкої авіації. Літак мав чотири двигуни потужністю 400 к.с., важив близько 3500 кг, пального вистачало на п’ять годин, швидкість досягала 100 км/год. цей грандіозний чотиримоторний велетень став найкращим літаком Першої світової війни.
У 1918-му Ігор Сікорський емігрував до Франції, а в 1919-му — до США, в 1923-му заснував авіаційну фірму, згодом став співвласником конструкторсько-будівельної фірми «Уестленд-Сікорський». До 1939 року збудував близько 15 типів літаків.
За час 1925—1940 років розробив серію надзвичайно успішних літаків, які принесли США престиж та рекорди. З 1939 року перейшов на конструювання вертольотів одногвинтової схеми. Першим почав будувати турбінні вертольоти, вертольоти-амфібії. У 1939-му полетів спроектований ним перший в світі вертоліт VС-300.
З 1943 року його фірма стала провідним виробником вертолітної техніки за кордоном.
«Літаючий човен» Ігоря Сікорського S-42 встановив 10 світових рекордів, а 10 серійних S-42 стали першими в світі міжконтинентальними пасажирськими лайнерами, які забезпечили регулярні рейси через Атлантичний і Тихий океани.
Вертольоти Сікорського марки «S» 1941 року були прийняті на озброєння Збройними Силами США. У цілому фірма Ігоря Сікорського «Сікорські Ейркрафт» створила 17 базових літаків та 18 вертольотів. З придбанням ліцензій на виробництво машин цієї марки розпочався розвиток вертольотобудування у Великій Британії та Франції. Про високу гарантію польотів на вертольотах Ігоря Сікорського свідчать факти постійного використання їх президентами США та vip-транспортних засобів.
На вертольотах Сікорського вперше здійснено переліт через Атлантику (S-61, 1967 рік) і Тихий океан (S-61, 1970 рік) з дозаправкою у повітрі.
Помер Ігор Сікорський 26 жовтня 1972 року в США (штат Коннектикут).
Володимир КОВАЛЕНКО. с.Ярославка.