Займаючись зі своєю дочкою правописом, я не підкреслювала їй червоною пастою помилки.
А виділяла зеленою пастою ті букви та гачечки, які виходили у неї добре. Вона це дуже любила і завжди після кожного рядка просила: «Мамо, яка вийшла краще всіх?» І так раділа, коли я обводила кращу букву зі словами: «Ідеально!».
У чому різниця між підходами? У першому випадку концентруємося на помилках. Що відклалося у вашій фотопам'яті? Правильно, ті букви, які написані кострубато, — те, що неправильно. Чи побачили ви за цими червоними підкресленнями ідеальне написання літери? Ні! Хочемо ми чи ні, але підсвідомо запам'ятовуємо те, що виділено.
У другому випадку концентруємося на тому, що зроблено правильно! Ми отримуємо зовсім інші емоції, інше сприйняття. Хочемо ми чи ні, але підсвідомо прагнемо повторити те, що було ідеальним! Це зовсім інша внутрішня мотивація — не прагнення уникнути помилки, а прагнення зробити добре!
А тепер питання: як виділені помилки в зошиті впливають на подальше доросле життя? Відповідь очевидна. Ми з дитинства звикаємо концентруватися на недоліках, на тому, що неправильно, на тому, що нам здається поганим. Нас привчали до цього в школі за допомогою червоної пасти, нас привчали до цього вдома, коли частіше робили зауваження за те, що зроблено неправильно, ніж хвалили за те, що ми зробили добре.
З 20 написаних в ряд гачків підкресленим був лише один. Тобто 19 були написані добре, а 1 — неідеально.
Чому ж ми сконцентровані на цьому одному?
Ось ця звичка (виділяти червоним погане), яку ми відточуємо з самого дитинства і які ніяк не витравити з нашої свідомості в дорослому віці, і стає найчастішою причиною незадоволеності в житті.
На чому концентруємо і направляємо увагу, те і росте. З дитинства все починається, з дитинства ми перетягуємо у доросле життя всі наші звички та навички, і не всі з них служать нам добру службу.
Впроваджуючи принцип «зеленої пасти», можна побачити, що навіть якщо не вказувати дитині на помилки, вони поступово зникатимуть самі собою, бо дитина прагне зробити відмінно сама, зі своєї доброї волі.