Національне антикорупційне бюро – чи відповідає воно вимогам ЄС? ІНФОГРАФІКА

Напередодні набуття чинності Законом про Національне антикорупційне бюро (НАБ) – а це має відбутися 15 грудня – Український кризовий медіа-центр разом із антикорупційною групою Реанімаційного пакету реформ вирішили наочно продемонструвати, що являтиме собою НАБ.

Створення цього органу є однією з ключових вимог контракту з будівництва держави між Україною та ЄС, про що "Європейська правда" вже повідомляла.

Та перш за все це бюро потрібне нам самим, тобто Україні.

НАБ – новий спеціалізований державний правоохоронний орган, що займатиметься боротьбою з корупцією виключно серед вищих публічних службовців – міністрів, народних депутатів, державних службовців найвищих категорій, суддів, прокурорів Генеральної та обласних прокуратур, військовослужбовців вищого офіцерського складу, керівників великих державних підприємств тощо.

Усіх тих, хто роками долучався до будівництва та зміцнення корупційної системи в інститутах державної влади.

Це – найважливіший антикорупційний проект за всю історію незалежної України, адже створення такого органу розпочне не тільки реформу, але й реальну дієву боротьбу саме з корупцією у вищих ешелонах влади.

НАБ працюватиме на принципово нових засадах, із врахуванням громадської думки та попереднього досвіду України у сфері протидії корупції:

Принципово нові засади – це:

  • Спеціалізація виключно на вищій посадовій корупції
  • Підзвітність, а саме: звітування Бюро передою Радою громадського контролю та суспільством. Члени ради матимуть повноваження зсередини контролювати діяльність Бюро. Крім того, кожні 6 місяців детальний звіт про результати діяльності Бюро публікуватиметься на сайті органу, де кожен зможе побачити реальну кількість розслідувань та переданих до суду кримінальних справ на топ-чиновників.
  • Політична незаангажованість органу - директора Бюро призначатиме комісія з 9 представників усіх органів державної влади – по троє від Президента, Уряду та Парламенту. Керівника Бюро не можна звільнити з політичних мотивів, вичерпний перелік підстав для дострокового звільнення наведено в законі. Голова призначається на 7 років і не може бути призначений на повторний строк.

Пропонуємо вам інфографіку про те, як саме організоване та працюватиме Бюро:

натисніть на картинку для збільшення 

Щоправда, варто згадати, що в ніч перед голосуванням депутати своїми правками фактично позбавили директора Бюро незалежності.

Якщо в першій редакції законопроекту, до розробки якого були залучені громадські експерти, звільнити директора через політичні мотиви було неможливо, то у фінальній, проголосованій редакції дозволяється за поданням 150 народних депутатів (тобто однiєї або максимум двох фракцій у парламенті) порушити питання про усунення голови з посади. У редакції закону, що вже вступив в силу, підтримати таке рішення мають 226 народних обранців.

Тобто директора Бюро можна буде звільнити простою більшістю Верховної ради.

Окрім того, внесеними правками був змінений порядок оплати роботи співробітників Бюро.

Законопроектом визначалася мінімальна заробітна плата слідчого на рівні не менше 18 тис. грн. Це мало забезпечити високі доходи та непідкупність співробітників органу. Проте ці норми в останній редакції закону були скасовані. Забезпечити непідкупність слідчих з низькими зарплатами від хабарів високопоставлених посадовців буде значно важче.

Але є також і запобіжники, вони лишилися в остаточній версії.

Одним із таких запобіжників є закріплена в законі норма про перевірку співробітників Бюро на доброчесність (перевірка, як службовець діє в ситуаціях, коли, наприклад, йому пропонують хабар або незаконний подарунок) та моніторинг їхнього способу життя (перевірка відповідності реального майна працівника його офіційним доходам).

В разі непроходження зазначених перевірок співробітник звільнятиметься з роботи в Бюро.

Директор Бюро буде обиратися комісією у прямому ефірі.

Теоретично жодні президенти або прем’єр-міністри не матимуть на це вплив, якщо тільки комісія не буде підконтрольна владі.

Нещодавно антикорупційні спільноти звернулися до політиків із пропозиціями почати публічне обговорення складу конкурсної комісії та запропонували 12 кандидатів з числа відомих українських журналістів, суддів, правників та прокурорів-іноземців.

Звітуватиме директор за результатами роботи Бюро не тільки перед парламентом, але й перед спеціальною Громадською радою, яка перед тим затверджуватиме його звіт.

Отже, попри недосконалості ухваленого закону, Бюро має всі шанси стати незалежним від політичного театру органом та очистити авгієві стайні парламенту, міністерств, прокуратур, судів, держпідприємств, правоохоронних органів – усіх стовпів корумпованої системи, яку роками будували високопосадовці.

* * * * *

Попередній досвід України показує, що нікого з вищої політичної еліти досі не притягали до кримінальної відповідальності за корупційні злочини.

З 2011 року і понині Генпрокуратура звернулася до суду з обвинувальними висновками лише щодо 4 високопосадовців. Система працювала на кількість – щоб звітувати перед керівниками, – а не якість. Підконтрольність будь-якого правоохоронного органу, як-то СБУ, Генеральної прокуратури чи МВС, президенту дозволяла мати політичний контроль та захист кланових інтересів, а не суспільних.

Вирішити й цю проблему має новостворене Бюро. 

Автори:

Український кризовий медіа-центр;
Антикорупційна група Реанімаційного пакету реформ

Джерело:.eurointegration.com.ua