Шкільна форма повертається?

Щойно розпочались довгоочікувані літні канікули та незабаром перше вересня зно­ву покличе всіх до школи. До свята Першо­го дзвінка готуються заздалегідь і діти, і їхні батьки. Перед кожним з них постане щорічне запитання: який одяг купити дитині до шко­ли?
На жаль, гарна традиція шкільної учнівської форми у навчальних закладах чомусь відійшла і, в основному, використовується деякими школами тільки на свята Першо­го та Останнього дзвінка, хоча Указ Прези­дента України №417/96 від 12 червня 1996 року «Про шкільну форму для учнів середніх закладів освіти» та постанову Кабінету Міністрів України №1004 від 22 серпня 1996 року «Про запровадження шкільної форми для учнів середніх закладів освіти» ніхто не відміняв.

Наведемо декілька аргументів про пере­вагу шкільної форми.

По-перше, вона значно полегшує життя батьків та заощаджує їх ви­трати на дорогий одяг, який необхідно купити на навчальний рік. Шкільну форму достатньо купити один раз, перед початком нового навчального року, а потім, аж до літніх канікул, не думати над тим, у чому дитина ходитиме до школи. У тому числі, батькам, чий дохід да­лекий від високого, не доведеться думати, як одягнути школяра так, щоб він не відрізнявся від інших, більш заможних. Дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування (шкільного віку), щорічно, відповідно до чин­ного законодавства, відділ освіти виділяє кошти на придбання шкільної форми.

По-друге, шкільна форма практична. Як правило, для її пошиву вибираються стійкі тканини, які менше мнуться і брудняться, що дозволяє батькам приділяти менше уваги з догляду за одягом школяра.

По-третє, «за» шкільну форму гово­рить той факт, що діти, які приходять до навчального закладу в однаковому одязі, приділятимуть набагато більше уваги само­му процесу навчання, а вже ніяк не обгово­ренню вбрання. Враховуючи, що в деяких навчальних закладах, в яких шкільна форма відсутня, одяг більшості дітей гідний тижня моди авангардистів і є широким зрізом різних субкультур, наявних у сучасному суспільстві. Тож, переважна більшість батьків позитивно ставиться до шкільної форми, вважаючи її гарантом дисципліни та якісного навчання.

По-четверте, введення в школі форми для учнів піднімає навчальний заклад на новий рівень. Всім відомо, що більшість іноземних коледжів, шкіл та престижних університетів давно ввели власну форму зі знаками відмінності, перш ніж висунули себе вперед у рейтингах.

У нашому випадку поява шкільної форми свідчить про високий рівень порядку в на­вчальному закладі, про якість освіти в ньому, а також про серйозне ставлення колективу викладачів до своєї роботи.

Прямого зв'язку між шкільною формою та всіма цими показниками фактично немає, але і непрямої цілком достатньо для підняття престижу школи. Хтось може не погодитися з такою думкою, мовляв, шкільна форма — це зрівнялівка, яка не дозволяє дітям само­виражатися. Відразу ж хочеться порадити їм спрямувати своє самовираження не на екзо­тичний зовнішній вигляд, а на добрі справи, прояв милосердя та благочинності, які так необхідні завжди у нашому житті, особливо нинішньому.

Наталія ДОСИЧ, методист райметодкабінету відділу освіти.