На місці фактичної пустки, яка лишилась після закриття Шполянського молокозаводу, постало нове підприємство. Амбітне завдання запустити нове виробництво на території колишнього молокозаводу взяв на себе найбільший платник податків на Шполянщині – ГК «ЛНЗ» (LNZ Group). Завод заморозки був збудований практично “з нуля”, але найголовніша гордість підприємства - унікальні сучасні технології та високі стандарти виготовленої продукції. А ще новий завод - це звичайно ж податки в бюджет громади та альтернатива заробіткам за кордоном. Кореспонденти “Шполяночки+” зазирнули «за паркан» нового підприємства та поцікавились думкою шполян щодо відкриття заводу.
БУДУВАЛИ “З НУЛЯ”
Перше, що впадає в очі - помітне оживлення довкола заводу. Кілька десятків автівок працівників чекають поблизу підприємства на своїх власників - всі вони працюють на заводі. На виробництві кипить робота: біля цехів очікують на продукцію вантажівки, а будівельники приводять до ладу територію.
- Ідея створити завод з’явилася досить давно. Ще чотири роки тому ми почали працювати над її реалізацією. Мені довелось побувати на багатьох заводах та виробництвах, побачити плюси й мінуси їх роботи, - розповідає директор заводу Юрій Кривенко, який зустрів нас на вході. - Навіть зараз продовжуємо роботи з облагородження території. Як показує практика, на кожному серйозному виробництві чи не щороку щось оновлюють, впроваджуючи нові технології. Ми теж не стоїмо осторонь від таких тенденцій.
Юрій Миколайович зауважує, що від колишнього молокозаводу, який тривалий час стояв пусткою, лишилося лише кілька приміщень. Усе виробництво будували наново за сучасними вимогами, за допомогою новітніх виробничих та будівельних технологій.
- Ми кардинально перебудували підприємство. Фактично “з нуля” будували нове виробництво. Склад на 10 тисяч палетомісць, виробнича зона, технологічні лінії тощо. При плануванні та будівництві заводу ми ретельно обговорювали чи не кожен гвинтик. Перший час, ми фактично жили на будівництві, - каже чоловік. - Унікальність нашого заводу в тому, що ми змогли поєднати на одному виробництві багато технологічних ліній, які продовжуємо розширювати. Таких технологічних ліній більше немає ніде в Україні.
КОНКУРЕНЦІЯ МОТИВУЄ, А УНІКАЛЬНІСТЬ СТВОРЮЄ ПОПИТ
Юрій Кривенко зауважує, що підприємств із заморозки ягід та овочів вистачає, як в Україні, так і на Черкащині. Але у Шполі конкуренції не бояться. Свої переваги знають і слідкують, щоб процес розвитку не зупинявся.
- На Черкащині, крім нашого заводу, працює ще два схожі виробництва: у Смілі та у Водяниках на Звенигородщині. Однак, така концентрація навпаки добре впливає на наш розвиток. Конкуренція - ефективний мотиватор. Зрештою, у кожного підприємства своя політика, свої стандарти та свій напрямок роботи. Ми знаємо, куди рухаємось і це головне! - каже Юрій Миколайович. - Ми орієнтуємось на Європу. Інакше взагалі б не було сенсу будувати такий завод.
Начальник комерційного відділу підприємства Олександр Войтенко зауважує, що “шполянську продукцію” зовсім скоро куштуватимуть на лише в Україні, а й чи не в усій Європі.
- Не дивлячись на те, що ми почали свою роботу відносно нещодавно, але одразу взялись за успішну реалізацію своєї продукції. Можна впевнено говорити, що через пів року наш продукт буде споживати мінімум половина країн Євросоюзу. Польща, Німеччина, Румунія, Франція, Бельгія, Нідерланди. Не дивлячись на те, що та ж Польща вважається “ягідною країною”, ми можемо скласти їм реальну конкуренцію, - каже менеджер. - В Україні ж ми продаємо продукцію крупним торговим організаціям, які постачають продукти ресторанам, харчовим виробництвам тощо.
ЯГОДИ ПІД ПРИЦІЛОМ МЕТАЛОДЕТЕКТОРА
Серед основних культур, які нині переробляють на заводі: вишня без кісточки, кукурудза, малина, бузина. Керівники підприємства зазначають, що різноманітність продукції та її кількість залежить від попиту. Ріст потужності приваблює клієнтів і до цього на підприємстві готові.
- Завод виконує повністю закритий цикл. Якщо брати, наприклад кукурудзу, то ми беремо її в качанах, повністю перероблюємо, заморожуємо і фасуємо в тому форматі, у якому її хоче бачити клієнт. Готовий продукт заморожується, укладається в палету та пакується. Вся продукція зберігається на складі при температурі -18 градусів. В таких умовах продукція знаходиться постійно поки не надійде до замовника, - розповідає Юрій Кривенко. - У перспективі ми плануємо створити свою марку і вже під нею продавати виготовлену продукцію кінцевому споживачу.
Головна унікальність технологій Шполянського заводу - це збереження природності продукту. У процесі заморозки та виробництва, продукт не втрачає свої властивості, максимально зберігаються всі речовини та вітаміни.
- На відміну від технологій консервування та виготовлення напівфабрикатів, ми не змінюємо продукт. Єдине, що ми можемо використовувати в процесі - це проварювання. Це робиться, для того, щоб деякі продукти при зберіганні не мали можливості видозмінюватись. Адже, навіть при глибокій заморозці, всередині продукту можуть відбуватися хімічні реакції. Щоб цього не було в ході теплової обробки інактивуємо ферменти. Так наш продукт зберігається фактично в тому вигляді й в тому ж вітамінному складі, що й до заморозки. Краще цього лише зірвати з грядки і одразу з’їсти, - розповідає Георгій Дерменжи, головний технолог виробництва.
Георгій Георгійович - фахівець з колосальним досвідом роботи в цій галузі, який кілька десятків років пропрацював на заводах з заморозки продуктів. Чоловік розповів чому Шполянський завод є унікальним та що його “підкупляє” в цій роботі.
- На відміну від інших заводів, наш пріоритет - унікальність процесу заморозки продукту. Бо технологія заморозки також має багато відмінностей. У нас процес заморозки, до прикладу малини, триває 8 хвилин. Вдома у холодильнику за цей час ви ягоду не заморозите. При звичайній заморозці продукт втрачає свою цілісність і руйнується. Технологія заморозки у нас - суцільна. Ягода заморожується і при споживанні виглядає, так само як зірвана з куща, - переконує фахівець. - Але до процесу заморозки продукт проходить дуже ретельний відбір. Починаючи від прийомки та лабораторних аналізів. Кожна ягідка, до того, як потрапити на конвеєр, навіть, проходить металодетектор.
Технолог дивиться на завод, як на живий організм. Холодильні установки - називає кровоносною системою. Енергомережі - нервовою. А серцем заводу - унікальний тунель заморозки.
- У нас на підприємстві є повністю закритий цикл. Сам Бог велів маючи такі технології, такі потужності і таку постачальну базу, робити це в Україні, а не десь у Європі. Я був на аналогічних виробництвах у Польщі, Угорщині, Німеччині. І скажу, що з нашими потужностями та технологіями не буде соромно запросити гостей і показати, як ми це робимо, - переконаний фахівець. - Не буду хвалитися, але ми замахнулися на чи не на прискіпливіший аудит у світі - BRC.
Довідково.
BRC (Global Standard for Food Safety) – стандарт з харчової безпеки, опублікований британським консорціумом операторів роздрібної торгівлі, признаний Глобальною ініціативою по харчовій безпечності. BRC являє собою надійний інструмент управління безпечністю та якістю харчової продукції при поставках в роздрібні торгові мережі. Стандарт широко використовується в країнах Європейського Союзу, Північній та Південній Америці, на Середньому та Далекому Сході.
АЛЬТЕРНАТИВА ЗАРОБІТКАМ ЗАКОРДОНОМ
Сьогодні на підприємстві постійно працює близько 100 працівників. З урахуванням збільшення об’ємів виробництва, встановлення нового обладнання та запуску нових ліній, кількість постійних працівників зростатиме. Основний кістяк працівників заводу складають мешканці Шполянської ОТГ.
Можливість працювати у себе вдома - чудова альтернатива для тих, хто шукав чи шукає заробітку у Польщі чи інших країнах Європи. Звісно, втримати охочих поїхати на заробітки на підприємстві не можуть. Але для тих, хто хоче працювати біля родини, створюють всі умови.
- У першу чергу, створюючи наше виробництво, ми хотіли, аби людям, які в нас працюють, було не гірше ніж на заробітках. Працюють у нас і робітники, які працювали раніше закордоном. Якщо лишились у нас, значить таки є альтернатива Польщі та Чехії, - переконує Юрій Миколайович. Зрештою, треба з повагою ставитись до кожного працівника. Тоді й вони будуть дбати про якість своєї роботи
- Звісно, є й такі, що кажуть: “Ми поїдемо до ЄС і там заробимо гроші”. Мені дивно це чути, бо ті ж умови і ті ж гроші можна отримати у нас. Зрештою, виробництво такого масштабу - це вигода для громади, де воно знаходиться. Якщо ми переробляємо продукцію, то в перспективі будемо зацікавлені залучати не лише крупних, а й дрібніших постачальників. Податки від заводу - це дороги та інфраструктура. Все нове й амбіційне - це гарне майбутнє, - додає Георгій Дерменжи.
ЩО ГОВОРЯТЬ ШПОЛЯНИ ПРО НОВИЙ ЗАВОД?
Новина про відкриття заводу заморозки і переробки ягід, овочів та фруктів у Шполі вже кілька місяців не сходить з вуст шполян. Ми поговорили зі шполянами про те, наскільки відкриття нового підприємства сприяє розвитку Шполянщини і чи раді вони позит вним змінам.
Віта Ковтун, жителька Шполи, бачить економічні перспективи відкриття нового виробництва: «З відкриттям даного заводу створюється конкуренто-спроможний ринок на закупівельні ціни даних ягід. Відкриття подібних підприємств сприяє розвитку не тільки LNZ-Group, а і в цілому економічному розвитку Шполянському регіону».
Лілія Молодан, жителька Шполи, також говорить про позитивний вплив на рівень життя: «На мою думку, відкриття заводу заморозки посприяло тому, що з’явилися нові робочі місця, які в свою чергу дають людям отримувати гідну заробітну плату та забезпечувати свою сім’ю».
Галина Когут, пенсіонерка зі Шполи, разом з дітьми вирощує малину. «Це добре, що відкривають тут, у нас, таке підприємство. Хочеться вірити, що період, коли все навпаки закривали, закінчиться», – говорить вона.
Олексій Тулуман викладає у Шполянському міжшкільному виробничому комбінаті. Він вважає, що відкриття заводу сприятиму зменшенню безробіття: «На такому підприємстві потрібно багато працівників, тому шполянам буде де працювати. Можливо, більше людей захочуть залишитися у Шполі, а не їхати у пошуках роботи».