Загальновідомо, що в наш час — час інформаційної ери, для успішної діяльності у будь-якій сфері життя людині необхідне спілкування, вона постійно потребує інформації. Одним із джерел є засоби масової інформації. Існує думка про те, що в демократичному суспільстві ЗМІ відіграють роль четвертої влади поруч із законодавчою, виконавчою і судовою. Яку ж роль відіграють ЗМІ в нашому житті? Як відрізняти користь і шкоду — про це йшлося під час години спілкування з учнями Сигнаївського НВК, яку організували і провели їх наставники Єлизавета Кучеренко, заступник директора з виховної роботи, Наталія Дитинюк, соціальний педагог, практичний психолог, та Євген Бесараб, вчитель історії та правознавства. Дітям надано роз’яснення та продемонстровано навчальні відеоролики з інформацією про те, як можна отримати психологічну залежність, якщо занадто довго сидіти перед монітором і гратися, не лишаючи часу для розвитку і здобуття корисних знань, потрібних у майбутньому житті.
Важливо розуміти всім, не лише дітям, що формуючи громадську думку, засоби масової інформації, з одного боку, акумулюють досвід і волю мільйонів, а з іншого — впливають не лише на свідомість, а й на вчинки, групові дії людей. Саме тому держава має контролювати, щоб цей засіб формування громадської думки не став засобом її насаджування задля корисних цілей окремих соціальних груп у досягненні власної мети, використання інформації для зміни державного устрою.
Прослухавши інформацію, учні зробили висновки про недоліки та переваги ЗМІ. Серйозною проблемою є те, що за рахунок часу, проведеного перед монітором комп’ютера чи телевізора, зменшується період фізичної активності. Окрім того, реклама неякісних, неповноцінних харчових продуктів, розміщена в ЗМІ, сприяє збільшенню їх вживання дітьми та підлітками, саме це підвищує ризик захворюваності на ожиріння. За останні 5 років кількість дітей та підлітків, що користуються різними сайтами, різко зросла. Згідно з недавнім опитуванням, 22% підлітків заходять на свій улюблений сайт соціальних мереж понад 10 разів на день, а більша половина відвідують його частіше одного разу на день. Таким чином, соціальний та емоційний розвиток сучасного покоління відбувається із залученням інтернету та мобільних телефонів. Потрібно звертати увагу на те, що існує така проблема, як інтернет-залежність. Відвідування соціальних сайтів створює ризик залежності у підлітків частіше, ніж це уявляє більшість дорослих.
З іншого боку, «онлайн життя» дітей є продовженням їхнього соціального життя. Сайти дають змогу підліткам виконувати в режимі онлайн багато важливих у реальному житті завдань: залишатися на зв’язку з рідними та друзями, знаходити нових друзів, обмінюватися фотографіями та ідеями. Учні середніх та старших класів використовують соціальні ЗМІ для сумісного виконання домашніх завдань і групових проектів. Наприклад, Facebook і подібні соціальні групи дають змогу збиратися за межами класу для спільної роботи й обміну ідеями з приводу завдань. Підлітки можуть легко й анонімно отримати доступ до онлайн-інформації щодо своїх проблем зі здоров’ям. Усе більш доступними для молоді стають ресурси, що містять кваліфіковану інформацію з тем збереження здоров’я.
Отже, глобальна мережа та ЗМІ — це великий світ, в якому живуть, як у симбіозі, корисні і шкідливі елементи. Завдання людини — навчитися оперативно відділяти зерно від полови, ефективно витрачати свій час, виділений на пошук інформації, для того, щоб максимально збагачуватися корисними знаннями і робити своє життя повноцінним.
Наталія ДАВИДЕНКО (фото автора).