Громада повинна розуміти, що відбувається з майном, – шполянський волонтер Максим Доценко

Щоразу, коли в нашій громаді продаються будівлі комунальної власності, виникає бурхливе обговорення доцільності. З останнього — виставлення на продаж комунального готелю, перед ним було ще кілька будівель в центрі.

Чи взагалі потрібно продавати комунальне майно, яке не використовується або не приносить прибутку? Чи може громада використовувати його ефективно самостійно? Такі питання я поставив перед собою, і хочу з вами поділитися відповідями.

Якщо безпристрасно оцінити стан будівель, які продали, то він був відверто поганим та потребував великих капіталовкладень на відновлення. Виділяти шалені кошти з місцевого бюджету на ремонт приміщення, яке не використовується під потреби самої громади — марнотратство, адже громаді є що ремонтувати й будувати (ті ж самі школи, садочки, укриття тощо). Як підприємець скажу, що брати таке занедбане приміщення в оренду і вкладатися в його ремонт не вигідно. Саме тому, як ви вже зрозуміли, вкладати мільйони в ремонт чужого приміщення ніхто не визивається.

Розглянемо приклад готелю. Роками це комунальне підприємство дотаційне, тобто воно не заробляє достатньо коштів не те що на покращення умов чи ремонту, а й на власне утримання — на зарплати працівникам та опалення додають гроші з бюджету громади (з наших із вами податків). Накопичені роками проблеми вже дають про себе знати, спеціалісти й люди, які хоч трохи розбираються в будівництві, бачать це неозброєним оком. Якщо не ремонтувати й залишити так, як є — за пару років стан будівлі суттєво погіршиться, а ціна на неї відповідно знизиться.

То що ж робити? Рішення продавати — назріло вчасно. Будівлі потрібен ефективний власник, який може інвестувати великі кошти в її ремонт, так, як це було з приміщенням стоматології, де зараз чудово відновлене приміщення клініки «Алмедіка».

Як жителю громади мені зрозуміло, що це оптимальне рішення — і будівля не руйнуватиметься далі, і кошти від продажу зайдуть до місцевого бюджету, де їх можуть витратити на більш вагомі потреби. А також нові власники будівель після їх відновлення, зазвичай створюють там бізнес, отже робочі місця, та сплачують податки, що добре для економіки громади.

Важливо, що у процесі продажу таких об'єктів є прозорість і відкритість, адже на електронному майданчику кожен може побачити продаж майна та взяти участь в торгах.

Головне, щоб під час продажу того чи іншого комунального майна — кожне рішення було зрозуміло та вчасно донесено до людей: який стан будівлі, які кошти за неї можна отримати, як вони будуть витрачені. Адже громада повинна бачити й розуміти, що відбувається з майном, яке є її власністю.

Максим Доценко, волонтер, підприємець. Допис на власній сторінці у Фейсбук