Земельна реформа в Україні триває ще з 1991 року. Точніше, проблема розпорядження ріллею 27 років залишається не вирішеною. Право на продаж своєї землі українці втратили в 2001 році, коли було запроваджено мораторій, який з тих пір щороку традиційно продовжують. І навряд чи нинішній рік стане проривним у цьому питанні. Хоча напрацювань в урядовців є чимало.
Мета мораторію полягає у врегулюванні на рівні держави всіх суперечностей перед тим, як відкрити вільний ринок землі. І вже, до прикладу, дещо зроблено: створено Державний геокадастр, запроваджено електронні послуги.
Однак багато технічних питань стають на заваді зняттю мораторію, а політики охоче оперують цією темою у своїй риториці — землю можуть розкупили олігархи або іноземці, сама ж Україна не буде володіти землею, і це стане нашою трагедією.
Експерти кажуть: сьогодні землю насправді активно продають, але, оскільки законного механізму не існує, її продають за невелику ціну, значно нижчу за її ринкову вартість. І це значно шкодить економіці країни.
Сьогодні землю можна придбати через заповіт, практикуються боргові методи, коли земельну ділянку отримують у вигляді компенсації за неповернений борг через суд. Також право оренди земель сільськогосподарського призначення може бути продане — власник продає право оренди своєї ділянки іншій особі, яка теж може його в подальшому продати.
Заступник міністра аграрної політики і продовольства з питань розвитку фермерства Віктор Шеремет заявляє, що на старті модель ринку повинна бути максимально зваженою, «щоб не наламати дров», а згодом можна буде її лібералізувати і поступово відпускати ринок. За його словами, концепція національної моделі обороту земель сільськогосподарського призначення була напрацьована робочою групою під керівництвом першого заступника міністра Мінагрополітики Максима Мартинюка у співпраці з науковцями, учасниками ринку, фермерським спільнотою, експертним середовищем, представниками Стратегічної групи радників із підтримки реформ в Україні та Офісом реформ, народних депутатів України. Робоча група була створена наказом Мінагрополітики.
За базовими положеннями концепції, набувачами земель сільськогосподарського призначення є винятково громадяни України. Іноземні громадяни та особи без громадянства не мають права купувати землі сільськогосподарського призначення. Передбачено також встановлення граничних розмірів земель сільськогосподарського призначення, які можуть перебувати у власності однієї особи, та антиспекулятивні механізми (стягнення державного мита) в разі перепродажу земельної ділянки протягом перших трьох років. Користувачам гарантується збереження земельного банку у випадку зміни власника земельної ділянки. Будуть запроваджені цінові індикативи на земельні ділянки протягом перших двох років після скасування мораторію на рівні не нижче нормативної грошової оцінки. Ціни всіх угод купівлі–продажу, за якими реєструються права власності, підлягають державній реєстрації, що дозволить НБУ проводити регулювання ринку іпотеки. І нарешті, створюються преференційні умови для купівлі землі невеликими гравцями, в першу чергу фермерськими господарствами, зокрема через механізм часткового гарантування кредитів.
Чи спробує нинішнє скликання українського парламенту нарешті відкрити вільний ринок землі в Україні? Адже якщо вони цього не зроблять, то питанням вже займатиметься новий склад ВРУ, який переобереться наступного року. Нині у ВР налічується близько десятка законопроектів, які повинні допомогти створити безпечний ринок землі в країні. Вже у першому читанні ухвалено документ про підтримку сімейних фермерських господарств, який встановлює правила передачі ділянок у власність та здачі в оренду.
За словами директора Світового банку з питань України, Білорусі та Молдови Сату Кахконен, земельна реформа може принести в економіку країни до 1,5 млрд. доларів щороку, а керівник програми «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні» Світового банку Денис Нізалов додає, що скасування мораторію — вкрай важливе з точки зору залучення приватних інвестицій і надання кредитів Україні.
Але багато противників скасування мораторію вказують, що відкритий ринок спричинить забудову цінних земель, породить нові види шахраїв, які обманом скуповуватимуть землю у селян за копійки, а зараз ціна на землю дуже низька, і перед тим як вирішувати її продавати, потрібно провести інвентаризацію та грошову оцінку всієї сільськогосподарської землі.
Петро ОГАЙНИЙ