Щасти, Боже, з Йорданом!

Це свято Водохреща, що від значається 19 січня, має й іншу на­зву — Богоявлення. На відміну від багатьох інших свят, що поєднали традиції народні й церковні, це суто християнське свято, воно при­йшло до нас із запровадженням християнства.

Коли Ісусу Христу виповнилося тридцять років, він прийняв хре­щення від Івана Хрестителя на річці Йордан. Християнські перека­зи оповідають, що коли Син Божий виходив із води, небеса розкрили­ся, і в цю саму мить на плече його опустився голуб. Це був Святий Дух. Звідси й пішла традиція хре­щення у воді.

До речі, усі більш-менш значні церковні свята супроводжуються освяченням води. Уперше людина занурюється у святу воду під час хрещення, зазвичай невдовзі після народження. Таким чином людина «оновлюється» для майбутнього достойного життя. Свячена вода неодмінно має бути присутня під час освячення храмів, жилих і гос подарських будівель, а також усіх предметів, що використовуються під час богослужіння. Свячена на Водохреще вода має вживатися натще. Вважається, що саме за цієї умови вона має найбільшу силу. До магічних властивостей свяченої води відносять здатність гамувати пристрасті, відганяти від оселі злих духів, дарувати хворо­му одужання, часто — навіть від невиліковних хвороб. Деякі свя­щеники переконані, що не існує ліків, кращих за святу воду.

Може виникнути питання, навіщо треба щороку знову і зно­ву освячувати воду? Відповідь досить проста. Світ наш сповне­ний гріхів, а церква, освячуючи воду, повертає водній стихії пер­винну чистоту. Священики акцен­тують увагу на тому, що Бог не творить чудес там, де людина їх очікує просто з цікавості, без щи­рого наміру скористатися ними задля власного спасіння. Щоб свячена вода приносила користь, необхідно дбати про чистоту власних думок і вчинків.

Але повернемося до опису свята Водохрещення. За тиждень до свята чоловіки вирубують із річкового льоду хрест велико­го розміру, обливають червоною фарбою або й просто буряковим квасом. Так само з льоду виру­бують престол побіч хреста. За­вершують святкову композицію соснові або ялинові гілки у вигляді арки — це «царські врата».

На березі річки, знову ж таки біля льодового хреста, відбувається ще одне нетривале свят­кове богослужіння, потім свя­щеник занурює в річкову воду (в ополонку) хрест під спів хору «Во Йордані хрещуся тобі, Господи...». Ось тепер вода вважається освя­ченою, і люди набирають з опо­лонки у принесений із собою посуд свячену воду. Після всіх процедур громада повертається додому. За народними віруваннями, коли свя­щеник опускає хрест у ополонку, з річки вистрибує нечиста сила, і гуляє вона землею до тої пори, поки якась жінка не випере в річці білизну. Господині не квапилися повертати нечисту силу у воду — хай побільше її загине від сильних морозів. За легендою, на Водо­хреща вода в річці на якусь мить перетворюється на вино.

Принісши додому свячену воду, господар кропить усе в оселі й господарстві. Уся родина сідає до столу, перед їжею випивши свяченої води. Після обіду дівчата йдуть до річки, щоб умитися йор­данською водою — задля вроди та здоров'я. Подекуди зберігається звичай співати господарю оселі величальні пісні:

Гей, пане господарю,
Щасти, Боже, з Йорданом,
І з водицею, і з царицею,
З усім домом, з усім добром,
І з синами-соколами,
І з дочками-чічками...

У відповідь на таке щедре поба­жання всього найкращого господар дому обдаровує співців грішми.

Перший понеділок після Водо­хрещення — святий. Цього дня можна їсти тільки пісні страви.

До уваги шполян!
Розклад Богослужінь з нагоди свята Богоявлення в храмі Різдва Пресвятої Богородиці (м. Шпола)

18 січня:
- 12.00 — царські часи; - 14.00 — літургія.

19 січня:
- 09.00 — літургія;
- 11.00 — освячення.