Ні грошей, ні товару: як шполянам не потрапити на вудочку шахраїв

У нашому районі почастішали випадки шахрайських дій, коли зловмисники користуються довірою громадян, а ті потрапляють до їхньої пастки.  Прикладів тому є багато. Як убезпечити себе від подібних випадків, розповідає начальник відділу поліцейської діяльності № 2 Звенигородського районного відділу поліції Віталій Купчин.

– Справді, таких випадків достатньо. Наприклад, при замовленні товару через інтернет, шахраї пишуть: «я забронюю за вами товар, але тільки після передоплати на картку», або «перерахуйте гроші на доставку товару…» і тому подібне – класичний приклад спілкування шахрая з потенційною жертвою. Після того як покупець відправляє передоплату, «продавець» блокує користувача й не виходить на зв'язок. У підсумку – ні грошей, ні товару, зазначає начальник відділу поліцейської діяльності.

Щоб убезпечити себе, потрібно здійснювати онлайн-покупки тільки на перевірених сайтах і з допомогою післяплати, наголошує поліцейський. – Також можна перевірити невідомий номер телефону, номер банківської картки або посилання з допомогою таких сайтів, як-от: сервіс STOPFRAUD кіберполіції; сервіс BlackList Асоціації ЄМА.

У OLX рекомендують звертати увагу на: ціну – вона має бути не набагато нижчою від ринкової вартості бажаного товару. Перш ніж вибирати, варто подивитися середню ціну на подібні пропозиції. Дуже спокусливі варіанти можуть бути сигналом про шахрайство.

Щодо фото товару, то вони мають відповідати опису й бути реальними, а не з фотобанку. Перевірити фото можна в пошуку зображень Google. Пошук не має видати безліч ідентичних фотографій.

Опис товару — якщо його немає або він частково чи повністю написаний латиницею або незрозумілими символами, таку пропозицію краще не розглядати. Крім того, під час спілкування з продавцем важливо не переходити до сторонніх месенджерів, не переходити за невідомими посиланнями (навіть нібито для оплати) і ретельно перевіряти посилання в адресному рядку.

Також останнім часом почастішали випадки шахрайства у вигляді «надання допомоги від ООН», тому керівник рекомендує користуватися лише офіційними сайтами під час заповнення відповідних анкет для отримання допомоги, оскільки користуючись іншими сайтами, які мають схожість на офіційні, ви ризикуєте не лише не отримати допомогу, а й втратити всі свої заощадження з банківської картки.

Також зафіксовано факти здійснення телефонних дзвінків від нібито операторів мобільного зв`язку з пропозицією «захистити» свій номер. Та «купуючись» на цю пропозицію, в подальшому потерпілий втрачає контроль над своїм мобільним номером, а в цей період шахраї перераховують гроші з картки, до якої «прив`язаний» цей мобільний номер.

Є випадки, коли шахраї повідомляють про те, що ваш близький родич потрапив до поліції, та для «вирішення питання» потрібно терміново перерахувати певну суму грошей (як варіант «ваш родич потрапив у лікарню внаслідок ДТП, та потрібно терміново переказати кошти»).

– При цьому з вами можуть спілкуватися як від імені поліцейських чи лікарів, а й нібито від ваших родичів. У таких випадках просимо перевіряти інформацію, зателефонувавши до ваших родичів, які, нібито, потрапили в біду, а не бігти негайно перераховувати гроші. Тому будьте уважні та обережні, коли замовляєте на неперевірених сайтах, та нікому не повідомляйте свої персональні дані, у жодному випадку не розголошуйте номер картки, ПІН та CVV-код стороннім особам, – застерігає поліцейський. – Запам`ятайте, що працівник банківської установи ніколи (!) не буде у вас запитувати реквізити банківської картки, а також не проситиме повідомляти код, який прийшов на ваш мобільний телефон.

Про всі випадки про вчинення шахрайських дій слід повідомляти до поліції.