ЗЕМЛЯ — НАШ СПІЛЬНИЙ ПРИБУТОК. На скільки відсотків вона працює для місцевої скарбниці?

Голова Шполянської райдержадміністрації Володимир Потапенко неодноразово при різних публічних нагодах зазначав, що примноження фінансового ресурсу для вирішення численних проблем територій району прямо залежить від повного залучення наявної землі до продукування суспільного прибутку.
На останньому засіданні Громадської ради при Шполянській райдержадміністрації був проаналізований стан укладення договорів оренди земель всіх форм власності та плати за їх оренду в розмірах, визначених чинним законодавством.

Інформацію з цього питання надала тимчасово виконуюча обов’язки начальника фінансовового управління Оксана ГОЛУБ.

З усього, на що вдалося пролити світло, можна винести такі узагальнення.

Землі використовуються, але не на всі укладено договори
Із наявних в районі земель державної та комунальної власності (землі запасу та резервного фонду ріллі) площею 8447,0 га оформлено оренду на 7657,7 га (90,7%). Середній розмір орендної плати за відповідні землі складає 1145,1 грн. за 1 га (3,5%), при середньообласному показнику — 4,3%. Тож до задекларованих ще Тулубом 4,5% району потрібно ще добре підтягуватися.

Не здані в повному обсязі землі загальною площею 789,3 га, що призвело до втрат місцевих бюджетів за 4 місяці 2015 року на суму близько 300,0 тис. грн. орендної плати за землю. Ця сума допомогла б вирішити не одну задавнену проблему.

Сьогодні наявна площа земель незатребуваних паїв становить 2164,77 га. Вказані землі передані в оренду площею 2154,17 га, що складає 99,9% наявної ріллі при середньому розмірі орендної плати 1422,3 грн. за 1 га, що становить 4,4% до грошової оцінки землі при середньообласному показнику — 4,1%. Не здані в повному обсязі відповідні землі площею 10,6 га, що призвело до втрат місцевих бюджетів за 4 місяці 2015 року на суму близько 10,0 тис. грн. орендної плати за землю.

Таким чином, за незаконного користування землею державної власності та невитребуваних земельних паїв на загальній площі 811,4 га в зв’язку не укладенням договорів на їх оренду місцеві бюджети не доодержали орендної плати за землю за 4 місяці 2015 року на суму 311,7 тис. грн., відповідно за рік — 935,1 тис. грн.

Чому не можна укласти угоди на землі та внести зміни до наявних договорів?
Причина, котра гальмує процес, є. Як відомо, з 1 січня 2013 року повноваження щодо укладення договорів оренди земель сільськогосподарського призначення були передані Головному управлінню Держземагенства у Черкаській області. Цим забрали останню лопату у села, якому потрібно скопати не одне поле. За два останні роки стало зрозуміло, що робота із укладень договорів проводилась обласним відомством на низькому рівні. За цей період укладено лише 38 договорів на площі 1489,3 га (10 орендарів). Крім вказаної вище площі земель, на які не були переукладені договори, 6168,4 га земель орендуються нижче 4,5% що становить 80,6% до загальної кількості укладених договорів. Втрати місцевих бюджетів від цього становлять близько 2 млн. грн. в рік. Але орендарі зазвичай не проти укладати договори та вносити зміни до існуючих договорів щодо підвищення відсотка орендної плати. Але ж хто має стати ініціатором цього процесу і готувати відповідні документи, які орендар повинен тільки підписати? Може райдержадміністрація повинна звертатися про це до обласного Держземагенства? Але якщо й звернеться, то нема гарантії, що отримає позитивну відповідь.

Поки що неможливо законно оформити і оренду ставків
Із ставками та ж проблема. За 4 місяці поточного року з наявних 1339,2 га ставків, в т.ч. придатних для риборозведення 1022,8 га, у користування на умовах оренди передано 704,4 га (68,9%), тобто не здані в повному обсязі в оренду ставки загальною площею 318,5 га. Внаслідок відсутності механізму передачі в оренду земель водного фонду в цьому році місцеві бюджети району недоотримали 53,1 тис. грн. Із наявних площ сінокосів, пасовищ та садів площею 4175,3 га залишились неоформленими в оренду 3423,5 га, в результаті чого місцеві бюджети втратили в 2015 році на суму 98,9 тис. грн. При цьому частина їх безкоштовно використовується як громадські випаси.

Господарські двори та проектно-польові шляхи
Маємо в районі і господарські двори. Із 1358,6 га, в т.ч. 687,7 га придатних для надання в оренду господарських дворів, в районі передано в оренду лише 184,2 га (26,8%). Це призвело до втрат місцевих бюджетів за 4 місяці 2015 року на суму 222,9 тис. грн. Проектно-польових шляхів в районі маємо 530,7 га, а з них залишились не наданими в оренду 453,6 га. Внаслідок цього втрати надходжень коштів до місцевих бюджетів за січень-травень 2015 року становлять 220,5 тис.грн.

Отже, без договорів оренди в 2015 році місцеві бюджети втрачають пристойні суми. Але ми бачимо, що не на всі причини здатні вплинути — відсутність законодавчого механізму передачі ставків в оренду, передача повноважень для розпорядження землями в обласне управління Держземагенства тощо. Схоже на те, що навмисне хтось у верхах створює штучні перепони для нормального розвитку провінційних територій, які змушені з простягнутою рукою звертатися до державного бюджету по допомогу. Але ж ми маємо при цьому достатній ресурс, який у цивілізованій країні дозволяв би не лише існувати, а й розвиватися.

Наталія ДАВИДЕНКО.